Hvor nær bør føden være?

Heidi Elin

Flørter med forumet
Nærheten til et godt fødetilbud er et hett tema om dagen. Fødeenheter har blitt slått sammen for å spare penger og samle kompetanse. Resultatet er lengre reisevei til føden.
Les om Mari Vaag Sandvik i artikkelen ”Fryktet fødsel i fart – valgte hjemmefødsel”. Med 1,5 times reisevei til føden, valgte hun å føde hjemme.
Hvor nær synes du føden bør være?

Her hvor jeg bor så tar det ca 1 time til den nærmeste fødested, jeg valgte et som var lenger unna ca 1.5time siden jeg følte meg mer sikker der og jeg viste at hvis det ville ha blitt koplikasjoner så hadde vi blitt sendt ditt uansett.Noe jeg er glad for at vi tok det valge vi gjorde da vi fikk første og andre mann pga forskjelige komplikasjoner så hadde vi blitt sendt ditt uansett.
Kommer til å ta samme valg hvis vi kommer til å få et barn til

Jeg bor 5 min med bil til sykehuset, tror jeg hadde fått angst inni en bil i 2 timer med sterke rier. For meg var det kjempeviktig  å være nær føde avd.  Hva med de som har raske fødsler, mange har jo ikke tid til å komme seg til sykehuset og spesielt som førstegangsfødene gjerne. 
Sistemann her kom på 4 timer fra første rie ( som jeg egentlig ikke forstod var en rie før etterpå)

Vi bor  nesten 3 timer unna nærmeste sykehus,med første var jeg i byen da fødselen startet så det gikk fint,med di andre 2 var jeg hjemme (altså nesten 3 timer unna)nr 2 kom 1 time etter vi kom på sykehuset,nr 3 kom i ambulansen.

Så det hadde vært fint med noe nærmere!

I store deler av landet er det totalt urealistisk med noe annet enn 1-2 timer til føden, da hadde vi måttet ha fødeavdelinger i hver en krik og krok... Men når det begynner å bli 3-4 timer så er det alt for langt!

Jeg selv har 20 min og føler meg veldig heldig!

Synes det burde være et godt tilbud for alle her i landet, men forstår at de minste avdelingene ikke kan ha like god bemanning som de store. Synes likevel at alle bør ha tilgang til lege i tillegg til jordmor under fødselen.

svarte 1-2 timer... 50 min ca til begge sykehusa ved oss..

Eg har 20-25 minutter, det er ganske bra. Men eg fødde raskt forrige gang og har fått beskjed at det KAN gå fort neste gang, så eg merker at eg anker på det.

Men eg kan ikkje føde heime heller, pga rygg og diverse.

Men hadde det ikkje vore for det, så syns eg opp i mot 1 time går ann, men eg har aldri budd slik sjølv, så det kan eg ikkje avgjøre for andre, for eg veit ikkje kva dei syns.

Jeg bor 20 min fra sykehuset. Sønnen min ble født et kvarter etter at jeg kom dit, og det var førstemann. Håper bare jeg rekker fram hvis vi får flere unger... Lenger avstand ville vært uaktuelt for meg og mange i familien min som føder like raskt. Og jeg hadde aldri turd å planlegge hjemmefødsel.

sånn for min egen del, så syns jeg det hadde vært stressende om føden var mer enn 1,5 time unna..

Har 20 minutter den ene veien og 10 minutter den andre. Fødte på det lengst unna sist, og husker godt den fæle bilturen dit med kraftige rier. Synd det ikke er mulig å ha like kort reisevei for alle.

Stemte 1-2 timer. Vi har en time, og det synes jeg er helt greit.

Dette spørsmålet blir litt rart for meg.. Kunne likesågodt snudd det på hodet og spurt "hvor langt unna føden vil du bo"? Norge er et langstrakt land med mange avsidesliggende steder og det er da naturlig at det for enkelte vil bli lang vei til sykehus/fødestue.. Dette er jo noe man må tenke over når man bestemmer seg for hvor man vil bo - hvor viktig er det for meg å bo i nærheten av sykehus/fødestue? Velger man å bo uti hutiheita med lang vei så kan man jo ikke forvente at det skal lages en fødestue innen 2 timer unna for at man kanskje skal føde en dag...

Noe heeelt annet er diskusjonen om nedleggelse av de fødestedene som er, da er det jo snakk om en endring av et tilbud som tidligere har vært der.. Jeg er nok mer på helsedirektoratets side - det er viktigere med godt kompetente personale og gode fødeavdelinger enn kort vei til fødestedet.. Skjønner absolutt frustrasjonen til de som mister et tilbud og må reise lengre dog...

Hehe, jeg synes alle med normale fødsler burde få tilbud om null reisevei. Det vil si tilbud om hjemmmefødsel gratis til alle som ønsker det, ikke bare til de som bor riktig sted og kan betale selv slik som i dag. Ellers tror jeg det er best at noen får lang reisevei, jeg tror dessverre ikke det er mulig med god nok kompetanse på alle typer risikofødsler så mange steder at alle får kort reisevei.emoticon  Synes alle med mer enn 1 time reisevei burde få tilbud om følge av jordmor når de dro til føden.

Jeg stemte mindre enn 1-2 timer, selv hadde vi ca 1 times reise på humpete veier og med masse kontroller i forkant av fødsel ble det en veldig slitsom tid. MEN vi kunne valgt å vært på et sykehus som var nærmere, men da hadde mye av ressursene rundt vært ikke-eksisterende og siden jeg hadde så mye oppfølging ville jeg være på et sted de kunne håndtere en krise hvis det skulle skje noe. Tanken på å eventuelt måtte reise fra et sykehus til et annet under eller etter fødsel hvis det skulle skje noe var vel igrunn ikke et alternativ akkurat da.
I ettertid er jeg utrolig glad for at vi var der vi var for fødselen ble ikke enkel (haste ks) og jeg vet ikke hvordan de hadde håndtert det på det andre sykehuset, den tanken har faktisk skremt meg i ettertid!

Det at man kan velge å reise litt lenger for å komme til et bedre sykehus er jo i mange områder av landet et luksusproblem. Etter å ha sett på jormødrene på nrk ble jeg veldig imponert over fødestuene og syns det så ut som et veldig godt alternativ hvis man med stor sannsynlighet vet man kan få en normal fødsel uten komplikasjoner (noe jeg aldri hadde klart å overbevist meg selv om, uansett hva leger/jm  måtte mene:P).
Så jeg syns at fødetilbudet burde være relativt nære hvis det er mulig, men det er grådig godt å ha noe å velge i;)

Jeg har fødestua 1 minutt ned i bakken jeg :) Så det er ikke langt unna :D Legekontor og helsestasjon også :)

Heller litt lengre vei og kompetente folk!
Er jo ganske mye verre hvis du kan kjøre 1 time til et lokalt fødested, og fødslen viser seg å gå dårligog ungen hadde trengt akutt hjelp, og man har ikke utstyr og kompetanse på det stedet ungen er født, da ville jeg heller kjørt/flydd/tog/båt litt lengre og hatt all den hjelpen vi kunne trengt...

Men ser samtidig en viss sjarm i sånne søte lokale fødestuer, men da er kanskje alternativet å tilby hjemmefødsler til ikke så dyre priser feks en lav egenandel...

Jeg stemte under 1 time unna. Selv bor jeg midt i mellom 2 sykehus, og har 45 min reisevei til begge.

Pearl skrev:
Dette spørsmålet blir litt rart for meg.. Kunne likesågodt snudd det på hodet og spurt "hvor langt unna føden vil du bo"? Norge er et langstrakt land med mange avsidesliggende steder og det er da naturlig at det for enkelte vil bli lang vei til sykehus/fødestue.. Dette er jo noe man må tenke over når man bestemmer seg for hvor man vil bo - hvor viktig er det for meg å bo i nærheten av sykehus/fødestue? Velger man å bo uti hutiheita med lang vei så kan man jo ikke forvente at det skal lages en fødestue innen 2 timer unna for at man kanskje skal føde en dag...

Noe heeelt annet er diskusjonen om nedleggelse av de fødestedene som er, da er det jo snakk om en endring av et tilbud som tidligere har vært der.. Jeg er nok mer på helsedirektoratets side - det er viktigere med godt kompetente personale og gode fødeavdelinger enn kort vei til fødestedet.. Skjønner absolutt frustrasjonen til de som mister et tilbud og må reise lengre dog...

Sier meg enig i denne. Jeg reiser heller lenger og får kompetent personell, enn å risikere liv å lemmer for både mor og bar om komplikasjoner oppstår.

for meg er det viktig å være nære sykehuset. sist hadde vi ca 15 minutter med bil fordi det var midt i rush-trafikken og jeg syns det var ille nok med de riene jeg rakk å få på den tida.  Denne gangen bor vi under 300 meter unna sykehuset og syns det er kjempegreit. tror jeg kommer til å klare å slappe av lenger hjemme siden jeg vet at jeg alltids har hjelpen i umiddelbar nærhet!

siden jeg er ei skikkelig byjente som er vant til at alt er i nærheten klarer jeg ikke se for meg hvordan det kan være å ha over 1 time til nærmeste fødested. 

Back
Topp