hvor mye?

babybuilder

Andre møte med forumet
hvor mye skatter man om man har 350 000 og skatteklasse 2? noen som vet ca eller hvordan man kan finne ut?

Det kommer helt an på hvor mye man har i gjeld og formue, og hvilke fradrag man kvalifiserer for.

Kommune og statsskatt er på tilsammen 28%, i tillegg kommer trygdeavgift (mellomsats) på 7,8% 
Formuesskatten er på 1,1% (etter fribeløp og fradrag for gjeld)
Toppskatt får du ikke.

Trygdeavgiften regnes av brutto inntekt
Skatten til stat og kommune regnes av skattbar alminnelig inntekt (altså den inntekten du får når du tar bruttolønnen og trekker fra fradragsberettigede kostnader og personfradrag klasse 2 (var 87200 kr i 2011, usikker på om den er endret)

http://www.skatteetaten.no er utrolig innholdsrik, så hvis du går inn der kanskje du finner noe:)

Edit: Mulig du betaler lav sats på trygdeavgiften 4,6%, siden du er aleneforsørger, det er jeg litt usikker på..

Helt ærlig... Det der skjønte jeg ingen ting av :P Jeg får 290 000 ca i lønn og 5000 kr mnd av nav. Med fek.s.
1 700 000 i gjeld og skatteklasse 2? Jeg var inne på skatteetaten, men klarte ikke finne noe :s

Etter en titt i Skatteloven ser jeg at det er mellomsatsen på trygdeavgiften som gjelder, og da blir marginalskatten din 35,8 %.

Jeg har regnet på tallene forutsatt at du ikke har formue og heller ingen andre fradrag, og får at du skal betale ca. 101 000 kr i skatter og avgifter med en inntekt på 350 000 kr og skatteklasse 2.

babybuilder skrev:
Helt ærlig... Det der skjønte jeg ingen ting av :P Jeg får 290 000 ca i lønn og 5000 kr mnd av nav. Med fek.s.
1 700 000 i gjeld og skatteklasse 2? Jeg var inne på skatteetaten, men klarte ikke finne noe :s

Hehe, det kan være litt overveldende, jeg ser den..

Hvis du har 1,7 mill i gjeld har du også betalt gjeldsrenter, regner jeg med? De rentene du har betalt inn (så sant du ikke har forskuddsbetalt gjeldsrenter) får du fradrag på 28% for. Du tar altså beløpet du har betalt inn og ganger det med 0,28. Svaret du får trekker du fra bruttolønna.

Regner med at du skal ha foreldrefradrag også, og du skal betale 4,7% i trygdeavgift for bruttobeløpet du får fra NAV, og 7,8% på bruttolønnen din.

Det å regne ut hvor mye skatt man skal betale er komplisert når man ikke har noen kunnskap om lovene og reglene. Det du kan gjøre er å gå til ligningskontoret og be dem hjelpe deg.

babybuilder skrev:
Tusen takk for svar :) Må man skatte av barnebidrag? :)

Barnebidrag er ikke skattepliktig nei. 

Husk også at dersom du får stønad til barnetilsyn (regner med det siden du tjener under grensen), får du fratrekk for dette i foreldrefradraget ditt. Du kan få foreldrefradrag for opptil 25000 kr per år, med fradrag for beløp som er utbetalt i stønad til barnetilsyn. Det vil si at dersom du har utbetalt 15000 i stønad til b.tilsyn og barnehagebetaling (inkl evt kjøring) på 25000 får du kun fradrag for 10000. Anbefaler derfor å ikke føre opp foreldrefradraget når du søker om skattekort, mange aleneforsørgere som bommer på det, og får skattesmell. 

Back
Topp