Hvor mye yttertøy har dere i barnehagen?

1 sett regntøy (todelt)
1 sett teknisk tøy (også todelt)
1 sett regnvotter
2 luer (1 med hals en uten)
Hals
Fleece sett

Bruker vanligvis ull under når det er kaldt. Blir å sende med tykkere dress og ekstra votter til uka.
Vi har forøvrig elendig med plass i yttergangen. Er direkte latterlig om dagen, bare en knagg og barn og ingen kurv/hyller. Alle sko står fritt i gangen.
Er blitt lova bedring om kort tid. Men har fått med unge hjem i feil tøy/sko pga garderobekaos mer enn en gang siste måneden.
 
Nr 1 er veldig mye ute så han har 2 parkdresser, 2 regnsett, 2 par støvler, 1 par dock boots, 1 par joggesko/overgangssko, 1 softshelljakke og 1 vinterjakke (kaldt om morgenen).

Nr 2 er lite ute så hun har 1 parkdress, 1 regnsett, 1 høstjakke, 1 par støvler eller dock boots og 1 par overgangssko.

Det er stappfullt på plassen til dem begge, alt må presses på plass.
 
- Gummistøvler
- Joggesko/overgangssko
- Tynn dress
- Regntøy
- Tynn jakke
- Tykk jakke
- Ulldress
- Luer
 
- Regntøy
- Parkdress
- Tykk jakke
- Støvler
- Overgangssko
- Fleecedress
- To ull-luer
- Sydvest
 
Dock boots
Goretex overgangssko
Parkdress
2x fleecesett
2 luer
Et par regnvotter
To par vanter
 
1 Regndress
1 Parkdress
1 Fleece sett
1 Lue
1 Hals
1 par Votter
1 par regnvotter
1 par sjerokser
 
Vil tro det er litt forskjell på hva man trenger i bhg også ift hvor i landet man befinner seg? Er nok mer nødvendig med regntøy i fleng på Vestlandet enn mange andre steder tenker jeg :)

Vi har ikke verken plass eller behov for å ha så mye i bhg, men tar med hjem og bytter ut når det er nødvendig. 2-åring på Østlandet har pr nå

-softshelldress
-regndress (2-delt)
-støvler
-cherrox
-balaklava
-tynn ullue
-hals
-tykk mellomlagsulldress
-tynn mellomlagsulldress
-2 par sokker
-2 sett ullundertøy
-regnvotter
-ullvotter (til soving)

Reiser til og fra bhg i Viking Goretex-sko og ytterjakke, som jo da også er tilgjengelige for bruk når hun er i bhg.

Synes mange av disse listene høres litt forbruksbonanza ut..? Er det ikke like greit å ta med ting hjem for tørking/vask?
 
2 sett regntøy
1 skallbukse
1 skalljakke
Fleece jakke
Cherrox
Sandaler
Gummistøvler
Gore tex sko
3-4 sett skift med ullundertøy/genser/bukser
Boxere
En haug sokker
2-3 sett mellomlag av ull og fleece
Diverse luer, pannebånd, buff og votter

Går i ute Bhg så er ute hele dagen:)
 
Hvordan får dere plass til så mye? Vi har en knagg til yttertøy, der henger regnbukse ,regnjakke og parkdress. Under er det plass til et par støvler/dock boots. I tillegg er det plass til et par sko og en jakke på plassen. Da er det fullt.
 
Alltid to sett her å, og har to alternativer av det meste annet, så han har to skift. Har på vår/sommer/tidlig høst et softshellsett i tillegg, som nå er bytta ut med vinterdress.
tåler dårlig ull her, så da er fleece et greit alternativ.
Godt han hadde 3 skift i dag for å si det sånn :p ute det meste av dagen, bare inne for å spise og regna hele uka og ungen min fant seg et gjørmehull, og der ble han :p Ikke våt, men begge dressene var fulle av gjørme, så han hadde fått på seg skallsettet rett før jeg henta han
Herlig :Heartred
 
1 sett regntøy (todelt)
1 sett teknisk tøy (også todelt)
1 sett regnvotter
2 luer (1 med hals en uten)
Hals
Fleece sett

Bruker vanligvis ull under når det er kaldt. Blir å sende med tykkere dress og ekstra votter til uka.
Vi har forøvrig elendig med plass i yttergangen. Er direkte latterlig om dagen, bare en knagg og barn og ingen kurv/hyller. Alle sko står fritt i gangen.
Er blitt lova bedring om kort tid. Men har fått med unge hjem i feil tøy/sko pga garderobekaos mer enn en gang siste måneden.
Oj det hørtes ut som veldig lite plass ja med bare en knagg.
 
Vil tro det er litt forskjell på hva man trenger i bhg også ift hvor i landet man befinner seg? Er nok mer nødvendig med regntøy i fleng på Vestlandet enn mange andre steder tenker jeg :)

Vi har ikke verken plass eller behov for å ha så mye i bhg, men tar med hjem og bytter ut når det er nødvendig. 2-åring på Østlandet har pr nå

-softshelldress
-regndress (2-delt)
-støvler
-cherrox
-balaklava
-tynn ullue
-hals
-tykk mellomlagsulldress
-tynn mellomlagsulldress
-2 par sokker
-2 sett ullundertøy
-regnvotter
-ullvotter (til soving)

Reiser til og fra bhg i Viking Goretex-sko og ytterjakke, som jo da også er tilgjengelige for bruk når hun er i bhg.

Synes mange av disse listene høres litt forbruksbonanza ut..? Er det ikke like greit å ta med ting hjem for tørking/vask?
Nå er det nå sånn at noen er mer ut ute i bhg enn andre , noen vlir mer våte enn andre++
Å måte gå ute i våte/kaldere klær fordi man ikke har skift er ikke aktuelt for meg så da hadde vi heller litt ekstra .
 
Nå er det nå sånn at noen er mer ut ute i bhg enn andre , noen vlir mer våte enn andre++
Å måte gå ute i våte/kaldere klær fordi man ikke har skift er ikke aktuelt for meg så da hadde vi heller litt ekstra .

Enig, for meg er det uaktuelt å la ungen måtte bli inne fordi vi ikke har nok klær i bhg. Her er de ute 2-3 ganger i løpet av en dag, og da MÅ man faktisk ha nok klær. Med de ukene vi har hatt nå, med regn hver eneste dag, er jeg veldig glad for at vi har mye. Og vi tar med klær hjem for å skylle av og tørke, hver eneste dag (det er jo en selvfølge).
 
Selvsagt er det ikke aktuelt for meg heller at hun skal gå rundt våt og kald ute.

Men de er neppe ute mer enn to ganger, kanskje bare en om været er ille. De er ute lenge om gangen da kanskje så skift må de ha. Men mer enn 2-3 sett trengs ikke.

Og vi har ikke hatt mer enn en vinterdress hengende men så bor vi på vestlandet hvor vinteren er mer våt enn kald så blir dressen våt fungerer skalltøy med et par lag ull under vel så godt. De første to vintrene i bhg hadde ikke eldstemann vinterdress, og den bhg var fornøyd, tørreste og varmeste gutten på avdelingen. Han hadde to høst/vårdesser fra reima, en kjøpt til ham og en arvet og et utvalg av ull til å ha under.

Nå har vi bak oss en uke med relativt tørt vær, så da har ikke noe klær blitt våte. Derav ikke behov for mye og det er ikke kaldt nok til at vinterdressen trengs enda. Det er ikke plass til allverdens, i grov-garderoben har hun en sånn knagg hvor man kan henge oppå og nede, og to pinner til et par støvler. Det henger altså for tiden regntøy og softshell eller skalltøy, utover blir det byttet til vinterdress og skalltøy eller softshell.

Inne er der plass til skotøy under benken og to hyller over hodet, en med en kurv til skift tøy og en hylle til luer votter, ofte ligger ulldressen hennes der, (på sommeren er det caps, solkrem og solbriller) og en sånn roterende knagg med tre knagger å henge på. Der henger jakka hun drar til og fra med og gjerne buksa som hører til og enten ulldressen eller ei fleece jakke eller noe sånt

Hun lider ingen nød selv om hun ikke har 6 par sko og 6 dresser.
 
1 skalljakke
1 skallbukse
2 par fleecevotter
1 pannebånd
2 bomullsluer
1 sydvest
1 sett regnklær
1 par Dock boots
1 par joggesko
1 sett fleece
1 sett ullbuske IG jakke
1 par tynne votter
1 tynn boblejakke
er vel ca det vi har nå, litt ekstra div votter.
 
Enig, for meg er det uaktuelt å la ungen måtte bli inne fordi vi ikke har nok klær i bhg. Her er de ute 2-3 ganger i løpet av en dag, og da MÅ man faktisk ha nok klær. Med de ukene vi har hatt nå, med regn hver eneste dag, er jeg veldig glad for at vi har mye. Og vi tar med klær hjem for å skylle av og tørke, hver eneste dag (det er jo en selvfølge).
Min var jo ute hele dagen , bare tanken på å måtte gå kald eller våt i flere timer fordi vi ikke hadde hatt skift gjør meg trist. Jeg jobber i bhg selv kg har jo heller ikke bare ett sett liksom , nettop fordi jeg ikke gidder gå våt eller kald selv heller.
 
Minste og mellomste går i barnehagen og di har omtrent det samme av yttertøy :

- En overtrekksbukse
- En vinter/ varm bukse
- Parkdress med fleece inni
- Varm jakke
- Fleece bukse og genser
- Regntøy

Når det blir enda kaldere byttes parkdressen med vinterdress. Minste setter seg mer ned en mellomste så han har en ekstra varm ytterbukse i tilfelle den ene blir våt og ikke rekker å tørke til neste morgen :)
Og så har di Dock boots liggende i barnehagen.
 
Oj det hørtes ut som veldig lite plass ja med bare en knagg.
Er helt håpløst ja, når man henger opp klærne for ett barn raser gjerne votter og luer ned fra der de er stabla oppå naboknaggene.
Var vist en misforståelse som hadde skjedd under nybygg (sto ferdig i sommer) som gjør at plassen er så dårlig.
Spent på hvordan det blir fiksa, men blir garantert ikke å være plass til at alle kan ha med 6 par sko og 4 ytterskift selv med ny løsning. Bygd merkelig trang gang.
 
Nå har ikke jeg barnehagebarn lengre, men slik pleide vi å ha i bhg.
Alt etter sesong så klart.

1 x regnsett
2 x parkdress
2 x vinterdress
2 x ullbukser
2 x ullgensere
3 x votter
3 x luer
2 x tykke ullsokker
2 x hals
1 x støvler
2 x sko (vinter eller sommer)
2 x klesskift inneklær
 
Å gå med våte klær er selvfølgelig uaktuelt her også! Men virkelig - å bruke 6 par sko ila en dag må da kunne kalles overkill? Eller blir det byttet sko og klær flere ganger ila samme uteperiode? Våre er ute i 3 økter, og om været er så dårlig at de trenger 3 skift så får de være inne altså. I verste fall er skiftet fra uteøkt 1 tørt innen ettermiddagsturen.

Heller kvalitet enn kvantitet!
 
Back
Topp