Hvor mye yougurt

camika

Forumet er livet
Er for mye yougurt?

Gutten vår er et skikkelig matvrak for tida[&:] Han vil ha noe å spise hele tida, og akkurat nå er det yougurt. Han er på sin 3 i dag. Jeg vet at det er mye sukker i yougurten, men er det "bare" sukkeret i yougurten de ikke må få for mye av?

Det er sikkert et rart spørsmål, men jeg tenker siden det er et melkeprodukt så kanskje han ikke skal ha for mye av det?

Pupple, du vet vel du! Jobber ikke du på Tine?

De reklamerer jo med at yoghurt er sunt, for vi trenger kalsium eller ? Er mye sukker i ja, men sukker er det i alt. Tror ikke det gjør noe om Gaute får 1 til dagen [:)]

[;)]Tiril spiser også en del yoghurt, alt er jo snart farlig, så man vet snart ikke hva man skal spise.[;)]

ORIGINAL: EmmaT

De reklamerer jo med at yoghurt er sunt, for vi trenger kalsium eller ? Er mye sukker i ja, men sukker er det i alt. Tror ikke det gjør noe om Gaute får 1 til dagen [:)]

1 om dagen er jo greit, men i dag har han spist 3[&:] De er litt for små disse begrene, han har bestandig lyst på mer[:D]

Sier de ikkje en halv liter melk for dag til de små?
Da regna det de får i ren melk, og igjennom maten de spis.

ORIGINAL: camika

Er for mye yougurt?

Gutten vår er et skikkelig matvrak for tida[&:] Han vil ha noe å spise hele tida, og akkurat nå er det yougurt. Han er på sin 3 i dag. Jeg vet at det er mye sukker i yougurten, men er det "bare" sukkeret i yougurten de ikke må få for mye av?

Det er sikkert et rart spørsmål, men jeg tenker siden det er et melkeprodukt så kanskje han ikke skal ha for mye av det?

Pupple, du vet vel du! Jobber ikke du på Tine?

hihi ja d gjør jeg.. men vi har aldri diskutert d der[:D]
men jeg føler d begynner å ta litt a m det sukkerhysteriet!!! noe sukker trenger faktisk kroppen!!!

men hs sa til oss at de som drikker melk bør ikke drikke mer enn en halv ltr om dagen. tviler på d er så nøye m yoghurt, da d er surt..
jeg bryr meg ingenting om sukker i yoghurt og andre næringsrike varer. d er jo ikke "tomme kalorier" de dytter innpå da.
hva slags yoghurt er d??? er mindre sukker i de vanlige yoghurtene enn litago og safari.

men d bør jo stå noe på www.melk.no
aldri titta på den sida sjøl, men d er kanskje på tide[8D]

hadde ikke vært bekymra for å gi han 3 yoghurt jeg..
her eter han 1-2 HVER dag, men d er fordi han ikke liker melk. hs sa 8 skiver hvitost er nok for å dekke kalsiumbehovet pr.dag. (8 drag m høvlen asså.. ikke 8 brødsviver m ost på)

hadde heller ikke vært bekymra for 3 johurt på en dag, men det e væll ikke vær dag?
oliver spis en joghurt, men ikke vær dag.. ca anna hver dag..

En boks yoghurt innholder ca. 100ml så da har man 400 ml melkeprodukter til gode. grunn til at de ikke skal ha mere en 500ml pr dag, er for å forebygge jernmangel.[;)]

ORIGINAL: Ihne

De skal ikke ha mere melkeprodukter enn ca 5dl om dagen.
Dette gjelder også melk og andre syrna produkter.

Men om han får mange yoghurt en dag og en neste dag så er ikke det så farlig. I lengden er det nok ikke bra med for mye yoghurt/melk.

Det har jo noe med jern å gjøre også. Får de for mye melk så tar ikke kroppen opp nok jern (er noe i den stilen der, husker ikke helt).

Enig i dette.

Sånn har jeg forstått dette med melk og jern er det to "problemer" med å få i seg for mye melk/melkeprodukter:

- mye drikking/spising av melk og melkeprodukter metter, og fortrenger dermed mer jernrike matvarer.
- for mye melk og melkeprodukter hindrer jernet i å bli tatt opp i kroppen.

Så altfor mye er nok ikke bra, men du må nesten se på totalforbruket av melkeprodukter, ikke bare youghurten. Drikker han mye melk, spiser han mye grøt, ost, hvite sauser osv? Hvis totalen sånn gjennomsnittlig er ikke overstiger 5 dl per dag så er jo alt greit.

Tusen takk for svar alle sammen![:)]

Jegmente selv å huske at det var noe med at de ikke skulle ha for mye melkeprodukter. Nå får han ikke så mye vanlig melk så da er det vel greit at han spiser mye yugurt i ny og ne[:)]

Når han er i barnehagen så bruker jeg å ta med både yougurt og fruktpure, for jeg vet at som regel er det ikke nok med en yougurt. Han har alltid lyst på mer[8D] Der drikker han melk til maten også, så han har sikkert ikke vondt av å avveksle med fruktpure innimellom.

Ost på brødskiva, hva er det???

Her blir osten tatt av og når han er ferdig med å spise den så skal han ha mer[:D]
Jeg er begynt å varme hvitosten litt så den smelter litt ned i skiva så den sitter fast. Da vet jeg at han blir å få i seg litt skive i allefall, og ikke bare ost[8D]

Back
Topp