Hvor mye tøy trenger man til en baby?

Jente88

Elsker forumet
Assistert-jentene
Junilykke2018
JuniJubel2021
Hvor mye trenger man av hvert plagg og str til babyen?

Hvor mye trenger man av hvert plagg og str til babyen?
Mener det sto et sted 6-8 bodyer osv...:angelic: Jeg selv har nok for mye i 56 f.eks.:shy: Tenker det er kjekt å ha 6-8 av alt iallfall fra str 56. 50 har jeg ikke noe enn så lenge, forrige baby var 43 cm:hilarious:

Det viktigste er jo at man har det man trenger i starten i 50/56. Er lett å shoppe mer/nettshoppe om man trenger mer etter hvert:) Min jente var 49 cm når hun kom, så måtte finne noe i 50 etter hun var født:)

Jeg hadde bare klær i str 56 og oppover sist.. det var ALT for stort for jenta vår på 50cm og 2,7 kg. Armene og beina gikk ut av klærne. Så mannen ble sendt ut for å kjøpe klær i str 50.

Anbefaler å ha mange billige bodyer. Omslagsbodyer er mest praktisk. Ikke noe poeng med pene bodyer. Det blir bæsj og gulp på dem. Mye skift

Last edited:
Du bruker kun bodyer og strømpebukser i starten. Jeg kjøpte kun str 56, og det var jo alt for stoemrt til alle 3, selv om de var 51 og 53 cm 3600 og 3700 cm.
Brukte 50 i ca 2-3uker. Er ikke kjekt når babyen svømmer i str 56.

5-6 av hver. Søte kjoler og bukder er søtt, men blir ikke brukt noe særlig.

4-5 bodyer i str 50, 6-8 i str 56, myke bukser/strømpebukser 6-8, noen par sokker om man ikke har bare bukser med fot, 4 pysjer tenker jeg kanskje er nok på disse sommerbarna? Ellers kanskje en-to litt tykkere genser / eventuelt hel dress om det er nødvendig. Luer! Gjerne ull og bomull (du vet aldri hvor kjølig det kan være. Selv i juni :p )

Ellers tenker jeg at mye kan kjøpes etterhvert som behovet kommet?

Jeg hadde sinnsykt mye klær til sønnen min, og dolla han opp som bare det :p haha... har nok allerede for mye til jentene også (utenom pysj)

Ikke kjøp for mye. Finn ut hva du liker!

Men flere bodyer som er billige er greit. Du får noen bæsj uhell for å si det slik xD

Jeg og mannen min elsket omslagsbodyer. Andre hater dem.

Vi hatet sparkebukser og strømpebukser. Og bommulsokker. Fant noen supertynne ullsokker som satt på. Hun ble ikke svett ect.

Tror alt kommer an på kiddn.

Vi kjøpte en del bodyer og bagybukser. Og strømpebukser
Og mye drit...

Og luer? Se nå først hvilken type unge du har. Ikke vits å ha 1000 luer. 1-2 er nok til du blir kjent. Vår var så varmblodig. Og vi hadde desember baby. Så var mye i bare bodyen eller bleia i stua.

Kommer an på sommeren også.

Tenker
1-2 luer
6-8 bodyer i 56. Kanskje 2-3 bodyer i 50 og heller dra ut å kjøpe hvis den er liten.

Eller kjøpe og ha byttelapp. Og vaske hvis det blir behov.

Noen strømpebukser og forskjellige sokker.

Prøv å ikke kjøp det samme av alt men litt forskjellige for å finne ut hva du liker.

Evt noen bommulsbukser og en tynn dress heldress (onepice) hvis det er kaldt. Kommer an på hvor du bor også. Noen dager er jo ull best. Ull transporterer bort fuktighet. Og holder en varm.

Hadde baby i 15, er fra Østlandet og her var det veldig varmt! Ble mye bare body! Men man slipper jo å ha fullt sett! Er det krise er det bare å kjøpe mer i starten! Vi fikk helt utrolig mye klær i gaver i starten og! Så rakk ikke bruke alt! :)

Jeg brukte aldri strømpebukse på førstemann jeg fikk i 14. Synes myke bukser satt mye bedre. Har vel også noe med at jeg synes bukser er finere på gutter. Regner med det blir litt mer strømpebukser på lillesøster. Tar gjerne mot tips om gode merker, som sitter godt[emoji4]

Ble heller aldri glad i omslagsbodyer, det ble så mye stoff og knapper. Samboer kneppet de alltid feil [emoji23] body med god åpning i halsen var best synes jeg. Gjerne slik med overlapp på hver skulder.

Jeg fikk en skikkelig gulpebaby og kunne gjerne skifte body 3-4 ganger om dager, så jeg hadde mye klær til han de første månedene.

Start gjerne med 6-8 bodyer og samme antall bukser og prøv deg frem på hvilke som passer din baby best før du fyller på [emoji4] blir også antakelig en del gaver.

Jeg anbefaler å ikke høre på "de" som sier at man ikke trenger noe i de minste størrelsene. Selv jenta mi, som var 50 cm lang svømte i 50. Hadde kjøpt litt i 50, men på vei hjem fra sykehuset måtte vi innom butikk for å kjøp mer, pluss prematurluer, siden hun hadde så lite hode. Vi brukte 50 i 6-8 uker vi...

Et tps, er å kjøpe bodyer med knapper i siden. Det å tre en body over hode til en nyfødt er ikke noe kjekt. Omslagsbodyer er gull.

Har noen tips om små strømpebukser. Til eldste kjøpte jeg noen merkeløse fra babyshop, men babyshop fører ikke sånne billige ting lenger:playful: HM sine er jo alt for store selv i minste størrelse. Vet at nameit og safa sine er ganske små, men nå som det kommer tvillinger så regner jeg med at de er enda mindre enn sine søsken ved fødsel.

Jeg brukte aldri strømpebukse på førstemann jeg fikk i 14. Synes myke bukser satt mye bedre. Har vel også noe med at jeg synes bukser er finere på gutter. Regner med det blir litt mer strømpebukser på lillesøster. Tar gjerne mot tips om gode merker, som sitter godt[emoji4]

Ble heller aldri glad i omslagsbodyer, det ble så mye stoff og knapper. Samboer kneppet de alltid feil [emoji23] body med god åpning i halsen var best synes jeg. Gjerne slik med overlapp på hver skulder.

Jeg fikk en skikkelig gulpebaby og kunne gjerne skifte body 3-4 ganger om dager, så jeg hadde mye klær til han de første månedene.

Start gjerne med 6-8 bodyer og samme antall bukser og prøv deg frem på hvilke som passer din baby best før du fyller på [emoji4] blir også antakelig en del gaver.

Enig med det med knapper og strømpebukse :) de er ofte så lange at foten forsvinner![emoji23]
Og det er lurt å styre unna ting med hette, da det er ekkelt å ligge på når de bare ligger i starten :)

Et tps, er å kjøpe bodyer med knapper i siden. Det å tre en body over hode til en nyfødt er ikke noe kjekt. Omslagsbodyer er gull.
Mens jeg hater omslagsbodyer. Mannen evner ikke å få de på uten hjelp, og jeg synes vanlige bodyer er helt kurrante.

Vi har litt lite i 50, så det kommer vi til å kjøpe inn en del av. Alle mine har brukt 50 en god stund, og klærne er så mye bedre når de faktisk passer.

Og det er lurt å styre unna ting med hette, da det er ekkelt å ligge på når de bare ligger i starten :)

Enig! Hette er bare i veien for de små, så sant det ikke er en hette de faktisk skal ha på, feks på en dress når de ligger i vogna.

Kjoler er vel egentlig også sånt som bare er tull til de små, de ender opp i en ball under armene før de begynner å få litt kroppskontroll. Men det er jo så søtt!

Back
Topp