Hvor mye tåler deres ?

Tvillingmamma91

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Mine gutter er nå 7,5 mnd. De er 5 uker premature og de tåler ingenting.

De tåler ikke lyd og bråk. At storesøster ler høyt kan være nok. Og de er heller ikke mye våkene. Kun 1 time noen ganger 2 før de sover igjen.

De har altså 3 dupper på dagtid.

Noen som har barn på samme alder som har erfaring ?
 
Nå er lillebror 8 uker tidlig og tåler alt, men storesøster som nå er 4 år var sånn. Hun kom 12 uker tidlig og var ekstrem høy sensitiv.
Vi fikk opplæring i noe som heter marte meo.

Vi kunne feks ikke snakke til henne mens vi ga øyekontakt for bare det ble for mye. Hun var sånn frem til hun var 1,5 -2 år når hun klarte å skjerme seg selv.

Høres ut som de er høysensitive sånn som storesøster var.

Det er noen enkle, men nokså upraktiske tiltak dere kan gjøre. Upraktisk siden du har en eldre unge fra før. Det er jo vesentlig vanskeligere å skjerme de små når det er en ivrig storesøster i bildet. :)

Hør med helsestasjonen om de tilbyr marte meo i din kommune. Det ble for oss redningen.
 
Her er nr 2 og 3 født litt over 5 uker før tidlig. Og de tålte også lite. Heldigvis skjermet de seg selv ved å sove mye. Så frem til de var 6.mnd sov til hele tiden. Med unntak når de skulle spise. Husker ikke hvordan nr 2 var etter 6.mnd, for han er 7år nå. men nr 3 som nå er 9.mnd sover fortsatt en del. Han er våken 2-3 timer før han må sove igjen. Sover hele natta også. Om storebrødrene er veldig høylytte så kan han bli survete og vil helst opp på fanget. Siden han viser tydelig tegn selv på at det blir for mye så har det ikke vært noe problem for oss. Og så er det veldig greit at han regulerer det med søvn, og at han fint kan sove hvor som helst[emoji4]

Nr 1 er også født før tidlig, 7 uker. Men han var aldri sånn.
 
7,5 måned nå og tåler heldigvis mer enn tidligere. Her har hun reagert med intens hyling når det har blitt for mye.
 
Vesla ble født 7 uker prematur. Slet med å holde seg våken. Livet gikk i mat, sove, mat, sove. Måtte gi opp ammingen da hun bare sovnet ved bryst et, og vanskelig å vite hvor mye hun fikk i seg. Måtte vekkes til måltidene. Slet med magevondt. Overstimulert av alt. Fant ved tilfeldighet ut at hun hadde b12 mangel. Fikk injeksjon med b12 og en ny verden åpnet seg. Plutselig var hun våken, magevondt ga seg. Tålte mye mer uten å bli overstimulert. Hun er 5,5 mnd nå. Fikk b12 ved 4 mnd alder
 
Nå er lillebror 8 uker tidlig og tåler alt, men storesøster som nå er 4 år var sånn. Hun kom 12 uker tidlig og var ekstrem høy sensitiv.
Vi fikk opplæring i noe som heter marte meo.

Vi kunne feks ikke snakke til henne mens vi ga øyekontakt for bare det ble for mye. Hun var sånn frem til hun var 1,5 -2 år når hun klarte å skjerme seg selv.

Høres ut som de er høysensitive sånn som storesøster var.

Det er noen enkle, men nokså upraktiske tiltak dere kan gjøre. Upraktisk siden du har en eldre unge fra før. Det er jo vesentlig vanskeligere å skjerme de små når det er en ivrig storesøster i bildet. :)

Hør med helsestasjonen om de tilbyr marte meo i din kommune. Det ble for oss redningen.

Takk :) føler ikke de er så ille. For storesøster shower og hopper og danser og da ler de så mye ! Og det er så hærlig [emoji7]
 
Her er nr 2 og 3 født litt over 5 uker før tidlig. Og de tålte også lite. Heldigvis skjermet de seg selv ved å sove mye. Så frem til de var 6.mnd sov til hele tiden. Med unntak når de skulle spise. Husker ikke hvordan nr 2 var etter 6.mnd, for han er 7år nå. men nr 3 som nå er 9.mnd sover fortsatt en del. Han er våken 2-3 timer før han må sove igjen. Sover hele natta også. Om storebrødrene er veldig høylytte så kan han bli survete og vil helst opp på fanget. Siden han viser tydelig tegn selv på at det blir for mye så har det ikke vært noe problem for oss. Og så er det veldig greit at han regulerer det med søvn, og at han fint kan sove hvor som helst[emoji4]

Nr 1 er også født før tidlig, 7 uker. Men han var aldri sånn.

Høres veldig ut som mine gutter
 
Hun tåler veldig lite desverre [emoji171] Hun har sine tøffe kamper.
 
Snikvisitt fra mars2018 :greet025
Så premature kan være stress sensitiv? Jeg er født i uke 27/28 for 28-år siden. Jeg har i teorien ingen senskader. Men jeg husker fra barndommen at jeg var veldig sensitiv for forandringer, mye «energi» i rom, ble lett stressa og tappet for energi. Så det kan være fordi jeg var prematur:scratch?
Jeg har alltid lurt på hvorfor jeg var slik, nå har jeg kanskje forklaringen. Nå som voksen går det heldigvis bra. Livet ble rett og slett trening

Lykke til med deres søte små. Jeg er i uke 20 nå selv og håper min lille holder seg lengre inne enn jeg gjorde :)
 
Nr 1 var vekdig sensitiv frem til han var rundt 14 mnd. Måtte ta han med hjem fra sin egen 1 års bursdag for det ble for mange gjester (hadde stor bursdag fordi vi ikke hadde navnefest tidligere ). Han går nå i barnehage, dog litt kortere dager, uten problemer og kan ta han med en rask tur i matbutikken uten at han blir helt overveldet. Nr 2 er nå 2 mnd og like sensitiv som broren var på samme tid. Trilleturer ute nedi baggen går bra og 2-3 rolige personer på besøk av gangen går. Alt annet av turer ut ellrer besøk borte blir altfor mye for henne.
 
Vår (uke 35) tålte mye. Hu sovna til Marilyn Manson musikk. Sov godt gjennom gressklippere, bråk, musikk og alt som følger med. Hu er slik enda at hu sov gjennom alt. Eller rett og slett sovna i bråket heller.

Litt omvendt hu som ble født til termin helst [emoji14]
 
Back
Topp