Hvor mye sviske?

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Minien sliter med steinhard mage for tiden. Han er snart 6 mnd, får ca halvt om halvt med mme og mm, Hipp risgrøt om kvelden og frukt-/grønnsaksmos på formiddagen.
Nå kommer det bare en liten plugg av gangen, og han sliter lenge med å få den ut.
Han får en del malt i flaskene, og jeg blander sviskemos i grøten hans, men hvor mye må han spise for at det skal ha virkning?

E brukte vel ca 3 ts med sviskemos i grøten. Da ble den helt perfekt i temp også.
Og ikke gi så mye malt, for den har en lei tendens til å bli motsatt effekt av ved for mye.
1 liten ts i max 2 flasker pr dag. (mårra og kveld)

Ville droppet malt og heller gitt sviskemos. Et par ts til dagen til du har effekt. Her hadde vi mer effekt av aprikosmos så du kan prøve det også:)

E brukte vel ca 3 ts med sviskemos i grøten. Da ble den helt perfekt i temp også.
Og ikke gi så mye malt, for den har en lei tendens til å bli motsatt effekt av ved for mye.
1 liten ts i max 2 flasker pr dag. (mårra og kveld)

Ville droppet malt og heller gitt sviskemos. Et par ts til dagen til du har effekt. Her hadde vi mer effekt av aprikosmos så du kan prøve det også:)
Da prøver jeg å droppe malten, takk for tips. :)

Når minsten var liten og slet med magen hadde jeg litt malt i grøten, og litt svisemos på grøten.. han plagdes ofte med magen og det var det som hjalp :)

Frøkna har brukte også malt fordi hun var hard i magen og ble bare verre. Gikk fra hard til forstoppet. Hun kunne få et glass med svisker uten at det hjalp. Vi byttet fra nan til hipp, kuttet ut malt og begynte å sette henne på do da hun var 5 mnd og da klarte hun endelig å bæsje hver dag. Nå er hun 1 år og 5 mnd og bæsjer fortsatt nesten bare på do, der får hun det til mye bedre. Hun er fortsatt hard, men får det bra til. Nå er hun stor nok til å spise hele svisker og får fjerne 2-3 stk hver dag og da blir avføringen lettere.

Frøkna har brukte også malt fordi hun var hard i magen og ble bare verre. Gikk fra hard til forstoppet. Hun kunne få et glass med svisker uten at det hjalp. Vi byttet fra nan til hipp, kuttet ut malt og begynte å sette henne på do da hun var 5 mnd og da klarte hun endelig å bæsje hver dag. Nå er hun 1 år og 5 mnd og bæsjer fortsatt nesten bare på do, der får hun det til mye bedre. Hun er fortsatt hard, men får det bra til. Nå er hun stor nok til å spise hele svisker og får fjerne 2-3 stk hver dag og da blir avføringen lettere.
Jeg prøvde å kutte ut malten tidligere, før han begynte med fast føde, men det funket ikke. Han måtte ha en liten ts om morgenen. Vi har brukt Hipp hele veien og, han tålte ikke Nan like godt. Men det kan egentlig ikke bli så mye verre enn det er nå, så jeg skal prøve å kutte det ut i noen dager og se hvordan han reagerer.

Jeg har prøvd å holde opp bena hans når han presser, for å lette passasjen, men det er så ekstremt hardt at han virkelig sliter med å få det ut. Det kommer gjerne blod sammen med proppen og, når den endelig kommer ut.

Jeg prøvde å kutte ut malten tidligere, før han begynte med fast føde, men det funket ikke. Han måtte ha en liten ts om morgenen. Vi har brukt Hipp hele veien og, han tålte ikke Nan like godt. Men det kan egentlig ikke bli så mye verre enn det er nå, så jeg skal prøve å kutte det ut i noen dager og se hvordan han reagerer.

Jeg har prøvd å holde opp bena hans når han presser, for å lette passasjen, men det er så ekstremt hardt at han virkelig sliter med å få det ut. Det kommer gjerne blod sammen med proppen og, når den endelig kommer ut.
Huff, stakkars liten! Det høres ikke godt ut for han. Klarer han det hver dag? Var han slik før du begynte å blande mm og mme? Jeg tenker at hvis det ikke var slik når han bare fikk mm så må det være mme som gjør dette og hvis han har vært slik hele tiden, kan det være noe du spiser eller drikker slik at han blir hard av mm? Hva sier helsesøster? Det sies at collett skal være enda mildere for magen enn både nan og hipp om du vil teste ut den også. Det er så fælt å prøve seg frem og føle at man aldri kommer noen vei. Noen barn er jo bare tydeligvis hardere enn andre... Om det går noen dager mellom på frøkna mi, så er den så tykk og hard at hun gråter for å få den ut i tillegg til at hun sprekker opp. Det er virkelig ikke noe gøy.

Huff, stakkars liten! Det høres ikke godt ut for han. Klarer han det hver dag? Var han slik før du begynte å blande mm og mme? Jeg tenker at hvis det ikke var slik når han bare fikk mm så må det være mme som gjør dette og hvis han har vært slik hele tiden, kan det være noe du spiser eller drikker slik at han blir hard av mm? Hva sier helsesøster? Det sies at collett skal være enda mildere for magen enn både nan og hipp om du vil teste ut den også. Det er så fælt å prøve seg frem og føle at man aldri kommer noen vei. Noen barn er jo bare tydeligvis hardere enn andre... Om det går noen dager mellom på frøkna mi, så er den så tykk og hard at hun gråter for å få den ut i tillegg til at hun sprekker opp. Det er virkelig ikke noe gøy.
Jeg har delammet hele veien, og han har ikke reagert på mitt kosthold tidligere. Han har også fått malt i mme'en nesten hele tiden, så sånn sett er det litt rart om han plutselig skulle reagere på det? Han fikk vondt i magen da jeg kuttet det ut en periode.

Han har strevd med å få ut steinharde plugger i tre dager nå. I går og i dag kom det også litt vanlig, men han har stort sett vært ganske fin i magen tidligere (et par perioder med hard mage etter at vi startet med smaksprøver). Skjærer i hjertet å høre på at han gråter i smerte og jeg ikke kan gjøre noe med det. :(

Nurket har hatt mye problemer med forstoppelse i flere måneder :( Eneste som hjelper her er malt i grøten til frokost og kvelds, en skje flytende parafin to ganger om dagen, og at halvt glass sviskemos for dagen ;) hehe, vet dette høres mye ut, men har prøvd i perioder å kutte en av tingene men da blir han forstoppet igjen med en gang.... Parafinen skal bare brukes om legen sier det er greit da, selv om den er reseptfri :) Samme med lactulose, det og kan legen anbefale å bruke :)
Men nå har han hatt myk avføring hver dag i ett par uker, så da er det på tide igjen å kutte ut noen hjelpemidler, og se om han klarer seg uten :D

De var en på legekontoret dom sa att malt kunde ha imot sin effekt. Då hade eg hellre brukt svisker.

Det ser ut som malten var en bidragsyter, i dag har det gått mye bedre. :)
Takk for alle innspill, dere er uvurderlige!

Back
Topp