Hvor mye spiser barna

Prox

Gift med forumet
I bursdag?

Stopper dere dem når dere føler de har spist nok? Hva er nok? Hva er for mye? :o

Nei vi har aldri stoppet barn å spise i bursdag, om man stopper de tenker jeg de skal ha spist veldig mye.. Sånn ontrent 5 pølser og flere kakestykker.

Vår stopper når hun er mett.

Men søsteren min måtte gi beskjed til sin sønn om at han bare fikk spise 3 pølser og 3 kakestykker. Han kunne spise til han kastet opp.

1-2 pølser. Kanskje et helt kakestykke om det er sjokoladekake eller krydderkake. Han er mer opptatt av å leke. Godteri har jeg stopper han på.

Guttungen her har ingen problemer med å sluke 3 pølser, men han vil som regel bare ha 1 kakestykket :)

Jeg stopper de ikke. De er meget småspiste. På en god dag orker de kanskje en hel pølse..

Slipper å stoppe ham, for han er ingen storspiser. Det hender han får i seg to pølser i en bursdag, men han spiser ikke kake (han er ikke noe glad i det). Det blir derfor uansett ikke så store mengder han får i seg og godteposen får han kose seg med slik han selv vil. Drøyt åtte år gammel er han :).

bursdag er bursdag. de klarer som regel ikke spise så mye heller. jeg stopper de ikke

Hun spiser altfor mye, ikke av mat, men av søtsaker, så burde nok stoppe henne. Tåler ikke så mye sukker, og får en fryktelig nedtur når sukkeret går ut av kroppen.. Hadde senest en episode igår etter vi hadde vært i bursdag, hylte og var grinete i nesten to timer en stund etter vi kom hjem :/ er 2,5 år.

Det varierer veldig hvor mye de spiser. Men har vel ikke stoppet dem. :) de spiser til de er mette. :)

Hun trengs ikke å stoppes, hun er småspist men spiser heller kake enn snop. Vi ender bestandig opp med å kaste resten av godteposene etter en stund. Og så er det ofte litt dårligere utvalg for henne som ikke skal ha melk.

Jenta mi er bare to, så det begrenser seg naturlig. Hun orker ikke så mye av hverken mat eller kake. I går spurte hun selv om brødskiver da det var kaketid i bursdag.

Det varierer veldig hvor mye de spiser. Yngste oftest en god del. Eldste kan spise en del noen ganger, men som oftest er han så gira av bursdagen at han ikke har tid til å spise noe særlig.

Yngste her er litt i overkant lubben, og alt for glad i søtt. I barneselskap med venner får hun spise akkurat det hun vil. Hjemme her eller i familieselskap derimot, setter jeg litt begrensninger. Hun får spise akkurat så mye hun vil ved bordet, men etter at hun har sagt at hun er forsynt, og gått fra bordet, så er det stopp. Jeg har avtalt med slektningene våre at bordene blir ryddet når alle er ferdige å spise kake, så det ikke skal gå an å gå fram og tilbake i timevis for å stappe i seg mer og mer. Vi har stor slekt og mange kakeselskaper, så den sukkermengden utgjør litt totalt.

Aldri tenkt over problemstillinga egentlig. Aldri tenkt eller sett behov for at noen trenger å stoppes fra å spise mer. Men hvis det er et barn man VET overspiser så kan det jo sikker være greit å si stopp etter et porsjoner varmmat + litt kaker og sånn kanskje?

De stopper stort sett når de er mette, men som regel er det en porsjon med middag om de får det (pølse, pizza, gryterett, spekemat osv, kommer an på hvilket selskap), så får de forsyne seg to gang av kaker. Det vil si kanskje en muffins, et kakestykke og en porsjon is. Da er det nok ;) tenker ikke bare på magen dems, men at det ikke er høflig å gå mer enn to ganger til kakebordet.

Det respekterer de :)

Aldri tenkt over problemstillinga egentlig. Aldri tenkt eller sett behov for at noen trenger å stoppes fra å spise mer. Men hvis det er et barn man VET overspiser så kan det jo sikker være greit å si stopp etter et porsjoner varmmat + litt kaker og sånn kanskje?
Tenkte plutselig på det når vi var i bursdag sist for sønnen min spiser mer enn noen andre! Han er bare 2,5 år og kan spise i evigheten! Jeg har alltid tenkt at han kan få det han vil, så tenkte jeg bare skulle høre hva andre bruker å gjøre :)
Helt utrolig at han ikke har kastet opp :p

Back
Topp