Hvor mye spiser babyene nå?

Her er det BLW. Baby er 7,5 mnd. Vi begynte for én måned siden, sånn ordentlig. Utrolig å se hvor stor fremgang han har gjort på en måned. Har blitt veldig god å tygge og har god kontroll på tunga. Mye mat dyttes ut igjen, men uten brekninger, så det er jo er godt tegn på at han har styring på hva han holder på med. Han liker også å utfordre seg selv med å plukke opp mindre biter med mat, men har ikke helt pinsettgrep enda. En typisk dag er brødskive med leverpostei til frokost/formiddagsmat med agurk eller frukt etterpå. Så får han kanskje frukt eller bakte grønnsaker til neste måltid, og hvis han er våken når vi har middag så spiser han det samme som oss (minus salt og honning. Han får smaksprøver av mat som inneholder melk/rødbete/spinat, men får ikke spise mye av det). Er han våken til kvelds og storebror får bananlapper så får han også det.

Har også laget hjemmelaget grøt som han får av og til, men da har vi maten på skjea og gir den til han så han spiser selv. Har prøvd kjøpegrøt men da får han skikkelig elveblest, prøvd både Nestlé og anglamark. Det er rart siden han ellers får spise alt mulig av korn og også fått litt melkeprodukter uten reaksjon. Men ikke noe problem for oss slik vi har lagt opp måltidene. I dag fikk han multebær for første gang, det var godt ja!

For oss er det viktig at han er inkludert og kan spise stort sett det samme som oss andre. Og at han får smake på masse forskjellig. Storebroren på 2 og et halvt er skikkelig kresen, selv om han som baby "spiste alt". Nå kjører vi temauke med grønnsaker han er kritisk til. Det hjelper masse. For en uke siden rørte han ikke rødbeter, i går nølte han ikke (selv om han ikke spiste så mye).
 
Last edited:
Noen av deres babyer som fort blir utålmodig under mat å kaster hode bakover?

Jeg sliter litt med å gi henne brødskiver når hun gjør dette, det blir kanskje bare 3-4 biter, hun får grøt u tillegg til brødskivene men blir utålmodig likevel.. jeg skjærer brødskiver i bittesmå biter å har på fruktsmoothie så de blir myke men jeg syns det er skummelt likevel:sour:

Hun spiser mye grøt å middagsglass + mme til frokost og til kvelds om hun våkner før jeg legger meg.
 
Noen av deres babyer som fort blir utålmodig under mat å kaster hode bakover?

Jeg sliter litt med å gi henne brødskiver når hun gjør dette, det blir kanskje bare 3-4 biter, hun får grøt u tillegg til brødskivene men blir utålmodig likevel.. jeg skjærer brødskiver i bittesmå biter å har på fruktsmoothie så de blir myke men jeg syns det er skummelt likevel:sour:

Hun spiser mye grøt å middagsglass + mme til frokost og til kvelds om hun våkner før jeg legger meg.
Har du prøvd å gi henne brødbitene selv? Min får fingerlange biter av brød med ymse pålegg og sitter og koser seg med det på egen hånd. Mye av brødet blir knøvlet inni handa og ender opp på gulvet, men han trives med å sitte sånn på egen hånd og kjenne, lukte og smake. Kanskje det er mer poppis for din også?
 
Har du prøvd å gi henne brødbitene selv? Min får fingerlange biter av brød med ymse pålegg og sitter og koser seg med det på egen hånd. Mye av brødet blir knøvlet inni handa og ender opp på gulvet, men han trives med å sitte sånn på egen hånd og kjenne, lukte og smake. Kanskje det er mer poppis for din også?
Prøvde det nå men kastet på hodet å gråt, så da spiste hun en skål med grøt på ca 5 sekunder :p Hun liker å spise grøtpose, fruktpose å sånne mais skummpinner selv så skal prøve igjen. Syns brødskivene blir så deigaktige...
 
Noen av deres babyer som fort blir utålmodig under mat å kaster hode bakover?

Jeg sliter litt med å gi henne brødskiver når hun gjør dette, det blir kanskje bare 3-4 biter, hun får grøt u tillegg til brødskivene men blir utålmodig likevel.. jeg skjærer brødskiver i bittesmå biter å har på fruktsmoothie så de blir myke men jeg syns det er skummelt likevel:sour:

Hun spiser mye grøt å middagsglass + mme til frokost og til kvelds om hun våkner før jeg legger meg.

Min mates ikke, og gir ikke små brødbiter men deler skiva i staver eller bare i 4. da styrer hun og holder på. Stapper av og til for mye i munnen og da brekker hun se. Husk at brekninger ikke betyr at de har satt det fast i halsen, de bare brekker seg for å enten spytte ut eller skyve maten lenger fram i munnen så de kan tygge maten litt mer. Motorikk for å bruke tunga til å skyve mat rundt i munnen er i ferdig utviklet og derfor brekker de seg heller når for mye mat kommer langt bak i munnen heller enn bare å «flytte» maten rundt med tinga sånn vi voksne gjør.
Prøv å riste brødet lett i brødrister først, da unngår du at der blir bare deig i munnen hennes :)
 
Back
Topp