Hvor mye spiser babyene nå?

Luna30

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Frøkna på 6 mnd spiser/drikker sånn ca her:

07.00 Flaske med 200ml mme
Dupp
10-11.00 Porsjon med grøt
Dupp
13-14.00 Flaske med 200ml mme
Dupp
16-17.00 Porsjon med grøt eller smaksprøve og en flaske mme
Har som regel en lang dupp her

Kommer litt ann på hvor mye hun sover hver dupp å hva vi gjør iløpet av dagen, men hun for som regel en siste flaske rundt 21-22.00, sover da gjennom hele natten.

Driver å prøver litt middager og skal snart prøve med litt brødskiver, hun har alltid fått 4-5 flasker mme men nå blir det kanskje bare 3 men hun spiser en brukbar porsjon med grøt 2 ganger om dagen om hun ikke får middag eller pose med mos/frukt.

Lurer egentlig på hvor mye deres spiser og om min får i seg nok:p
 
Mine to får
6-7 en flaske- gutten er nok opp i 300 ml, jenta mellom 100 og 200 mme
Dupp når de våknet tidlig, ellers dupp kl 10
9 samme som kl 7
Kl 10 grøt, jenta elsker grøt, gutten får smaksprøver, men spiser sjeldent mer enn det, brekker seg fort
Dupp
Kl 12 samme som kl 7
Tur med vogna - da er de som regel våken, men om det er en lengre tur blir det et lite dupp
Kl 15 samme som kl 7
Kl 16 grøt eller brødskive, samme som kl 10
Kl 16:30 bading og stell, etterpå lesing i seng
Kl 17-18 Leggetid, flaske med mme, samme mengde
Kl 22/23 flaske mme, samme mengde

Av og til våkne de kl 2/3 eller 5 og vil ha flaske. Det skjer ennå ganske ofte. At de sov gjennom hele natten har skjedd 2 ganger. Som du ser har jeg grøt eller andre ting som mellommåltid.
 
0730 - 230 ml mme
1130 - 200 ml mme
1300 - 1/2 porsjon grøt og kanskje litt frukt
1500 - 200 ml mme
1800 - 200 ml mme
1830 - en porsjon grøt

får smake litt frukt gjennom dagen. Ellers så får hun prøve å spise eggerøre, brødbiter, pasta og kokte grønnsaker for å lære å spise selv. Er ikke så mye som finner veien i magen enda :p Hun spiser også noen ganger middag til kvelds med banan på :hilarious: men i det siste har ikke middag vært aktuelt, og da blir hun såååå sint :hilarious:

Hun sover natta igjennom. Sluttet å drikke melk på natta rett etter hun var 6 mnd. Da ville hun ikke ha det lenger :D
 
Min får som mest pupp, men får som regel én porsjon grøt eller avokado- og bananmos rundt lunsjtider. Noen ganger får han litt brødskive med leverpostei mens jeg spiser frokost eller noen pastaskruer, fiskekaker eller lignende mens vi spiser middag. Han er mest glad i å spise selv, sånn matsmokk med frukt er også en favoritt :D
 
Ammer for det meste. Hun spiser kanskje 2 ts smoothie i løpet av en dag. Det er det eneste jeg klarer å lure i henne. Hun vil helst ikke ha. Spiser gjerne knøttsmå biter av det vi har og elsker det, så tipper det løsner når hun kan sitte selv og kan få spise selv.

På en typisk hverdag ammer vi ca 05.00 - 07.30 - 09.00 - 10.00 - 11.30 - 13.30 - 15.45 - 17.30 - 18.30 - 20.00 - 22.30 - 03 - så hvert 20. min til 05...
 
Ammer for det meste. Hun spiser kanskje 2 ts smoothie i løpet av en dag. Det er det eneste jeg klarer å lure i henne. Hun vil helst ikke ha. Spiser gjerne knøttsmå biter av det vi har og elsker det, så tipper det løsner når hun kan sitte selv og kan få spise selv.

På en typisk hverdag ammer vi ca 05.00 - 07.30 - 09.00 - 10.00 - 11.30 - 13.30 - 15.45 - 17.30 - 18.30 - 20.00 - 22.30 - 03 - så hvert 20. min til 05...
Oi! Når får du sove da?
 
Mellom 22.30 og 03 :meh: Slumrer litt til 05 (vi samsover)...
Uffda! Det var ikke mye søvn! Har du prøvd med mme? Som regel liker de ikke nye smaker i begynnelsen, men blir bedre etterhvert. Eller du kan pumpe og ha i kjøleskap, slik at du får mer søvn mens partneren din tar lille?
 
Uffda! Det var ikke mye søvn! Har du prøvd med mme? Som regel liker de ikke nye smaker i begynnelsen, men blir bedre etterhvert. Eller du kan pumpe og ha i kjøleskap, slik at du får mer søvn mens partneren din tar lille?
Nei, begynner å merke det ganske greit nå. Virker som det er konsistensen på mos hun ikke liker. Hun vil ha det vi har...

Det er ikke så lett for pappaen å bidra om natta, da hun verken tar flaske eller kopp. Hun KAN få til sugerør av og til, men det virker mest som flaks... Å gi en sulten og trøtt baby melk med skje virker som et håpløst prosjekt :p Hun bruker heller ikke smokk.
 
Min er født helt i starten av mars, så hun er 6 mnd nå, men hun skal ikke bli matet. Hun får spise alt selv, så enn så lenge går det ikke så innmari mye ned i magen. Vi begynte denne uka da, så annet er heller ikke å forvente.
Hun ammes ca annenhver time. Nettene varierer veldig, hun sovner mellom 18-18:30 for kvelden, og skal gjerne ha pupp 2-4 ganger frem til klokka er 22, da har hun kanskje et lenger strekk hvis jeg er heldig. Men dessverre mange netter i det siste hvor hun skal ammes 22, 23, 23:30, 00, 01, 02, 04 også er det morgen 05:30 :banghead: Da står samboeren min opp med henne så jeg kan ligge til 06:30-07, men føler ikke egentlig det hjelper sååå mye. Er helt ødelagt etter disse nettene og i tillegg sover babyen utelukkende i bæresele/sjal på dagtid så jeg kan bare glemme å sove på dagen. Gode netter betyr amming 20, 21, 22:30, 03, 04:30 og morgen 06:45.
Eneste løsning for meg er å legge meg rundt 20, men det er jo litt husarbeid som skal gjøres etter ungene er i seng og når jeg aldri har noen pauser på dagtid fordi babyen bare sover på meg, behøver jeg litt tid for meg selv på kvelden igrunn.
Tror nok det er babyen personlighet som gjør at hun sover så dårlig, og at det ikke blir løst av mer mat. Men jeg håper det blir bedre netter snart altså :) uansett stresser jeg ikke med det, hun spiser selv og trenger nok 4-6 uker på å øve opp bite-tygge-svelgeferdighetene, og legger på seg så mye at hun hadde hoppet opp noen percentiler på sist kontroll. Så mat skal det være nok av.
 
Ammer for det meste. Hun spiser kanskje 2 ts smoothie i løpet av en dag. Det er det eneste jeg klarer å lure i henne. Hun vil helst ikke ha. Spiser gjerne knøttsmå biter av det vi har og elsker det, så tipper det løsner når hun kan sitte selv og kan få spise selv.

På en typisk hverdag ammer vi ca 05.00 - 07.30 - 09.00 - 10.00 - 11.30 - 13.30 - 15.45 - 17.30 - 18.30 - 20.00 - 22.30 - 03 - så hvert 20. min til 05...

høres ut som oss det der, bortsett fra at han elsker mat så får det i tillegg til noen av puppene på morgen og formiddag
 
Min er født helt i starten av mars, så hun er 6 mnd nå, men hun skal ikke bli matet. Hun får spise alt selv, så enn så lenge går det ikke så innmari mye ned i magen. Vi begynte denne uka da, så annet er heller ikke å forvente.
Hun ammes ca annenhver time. Nettene varierer veldig, hun sovner mellom 18-18:30 for kvelden, og skal gjerne ha pupp 2-4 ganger frem til klokka er 22, da har hun kanskje et lenger strekk hvis jeg er heldig. Men dessverre mange netter i det siste hvor hun skal ammes 22, 23, 23:30, 00, 01, 02, 04 også er det morgen 05:30 :banghead: Da står samboeren min opp med henne så jeg kan ligge til 06:30-07, men føler ikke egentlig det hjelper sååå mye. Er helt ødelagt etter disse nettene og i tillegg sover babyen utelukkende i bæresele/sjal på dagtid så jeg kan bare glemme å sove på dagen. Gode netter betyr amming 20, 21, 22:30, 03, 04:30 og morgen 06:45.
Eneste løsning for meg er å legge meg rundt 20, men det er jo litt husarbeid som skal gjøres etter ungene er i seng og når jeg aldri har noen pauser på dagtid fordi babyen bare sover på meg, behøver jeg litt tid for meg selv på kvelden igrunn.
Tror nok det er babyen personlighet som gjør at hun sover så dårlig, og at det ikke blir løst av mer mat. Men jeg håper det blir bedre netter snart altså :) uansett stresser jeg ikke med det, hun spiser selv og trenger nok 4-6 uker på å øve opp bite-tygge-svelgeferdighetene, og legger på seg så mye at hun hadde hoppet opp noen percentiler på sist kontroll. Så mat skal det være nok av.

SÅ godt å lese om andres netter, vi har det ca likt som dere :) Jeg har en tendens til å Google dette med søvn mye.. og alle steder bare: med en gang du lærer babyen å «self-soothe» (er det et norskt ord for dette?) så sover de liksom 12t. Men han hyler jo som om f.. var etter han, og det hjelper ikke å «stryke forsiktig på ryggen mens man prater rolig med babyen»... huff.

Men mat går det greit med. Ville prøve BLW, og gjør det litt med eggerøre og store biter frukt. Ikke mye som kommer i munnen, så hjelper han litt med noen biter. Skal prøve med brødskive og kanskje pastaskruer snart. Men HS vil at han skal få litt grøt i tillegg, så han får det. Da får han noen biter av meg også klarer han å få i seg en del med skjea på egenhånd. Spiser med hele ansiktet da <3 får somregel frokost og lunsj, kuttet kveldsmåltidet da han sov litt bedre uten middag...
 
SÅ godt å lese om andres netter, vi har det ca likt som dere :) Jeg har en tendens til å Google dette med søvn mye.. og alle steder bare: med en gang du lærer babyen å «self-soothe» (er det et norskt ord for dette?) så sover de liksom 12t. Men han hyler jo som om f.. var etter han, og det hjelper ikke å «stryke forsiktig på ryggen mens man prater rolig med babyen»... huff.

Men mat går det greit med. Ville prøve BLW, og gjør det litt med eggerøre og store biter frukt. Ikke mye som kommer i munnen, så hjelper han litt med noen biter. Skal prøve med brødskive og kanskje pastaskruer snart. Men HS vil at han skal få litt grøt i tillegg, så han får det. Da får han noen biter av meg også klarer han å få i seg en del med skjea på egenhånd. Spiser med hele ansiktet da <3 får somregel frokost og lunsj, kuttet kveldsmåltidet da han sov litt bedre uten middag...

Det er greit å høre at man ikke er alene:joyful: man blir jo litt urolig når alt med soving bare er kaos - skal det virkelig være sånn? :p dette er mitt andre barn, og forrige var mye roligere selv om det periodevis var mye dårlig nattesøvn - men jevnt over var det liksom bedre enn denne lille kråka. Jeg har møtt begges behov for nærhet, og den eldste sov bare bedre. Så jeg har tro på at dette SKAL gå seg til av seg selv :hilarious: ❤️
Jeg hadde sønnen min i armkroken til han sovnet frem til nå i vinter da han fylte 3 år (nå ligger han alene i senga og sovner) og han har sovet gjennom natta i sin egen seng hver natt utenom ved sykdom siden han var nærmere 2 år. Sånn selv om han har trengt nærhet for å sovne. Vil si nattesøvn ble betraktelig bedre fra 18 mnd, selv om han våknet et par ganger for å få smokk og holde i en hånd til 2 år. Men er forskjell på det og 5-10 oppvåkninger :hilarious:

Å, vi må prøve grøt tenker jeg. Hun har fått en skje med potetmos, og i går fikk hun saus fra karri/kokosmelkgryte på skjea. Hun skjønner at skjea skal rett i munnen når jeg gir den til henne. Det er BLW vi også gjør, hun får fint til brødskiver i staver, søtpotet og har også fått kjøttdeig (steker i en stor klædd så hun kan holde den) og diverse grønnsaker. Fikk eggerøre i sta men det meste smuldra opp. Altså med at hun får det til mener jeg at hun klarer å koordinere deler av maten inn i munnen, vi har bare holdt på en drøy uke, så hun smatter på og spytter ut det meste enn så lenge :joyful: ser av og til noen matbiter i bæsjen, så bittelitt går gjennom.
 
Det er greit å høre at man ikke er alene:joyful: man blir jo litt urolig når alt med soving bare er kaos - skal det virkelig være sånn? :p dette er mitt andre barn, og forrige var mye roligere selv om det periodevis var mye dårlig nattesøvn - men jevnt over var det liksom bedre enn denne lille kråka. Jeg har møtt begges behov for nærhet, og den eldste sov bare bedre. Så jeg har tro på at dette SKAL gå seg til av seg selv :hilarious: ❤️
Jeg hadde sønnen min i armkroken til han sovnet frem til nå i vinter da han fylte 3 år (nå ligger han alene i senga og sovner) og han har sovet gjennom natta i sin egen seng hver natt utenom ved sykdom siden han var nærmere 2 år. Sånn selv om han har trengt nærhet for å sovne. Vil si nattesøvn ble betraktelig bedre fra 18 mnd, selv om han våknet et par ganger for å få smokk og holde i en hånd til 2 år. Men er forskjell på det og 5-10 oppvåkninger :hilarious:

Å, vi må prøve grøt tenker jeg. Hun har fått en skje med potetmos, og i går fikk hun saus fra karri/kokosmelkgryte på skjea. Hun skjønner at skjea skal rett i munnen når jeg gir den til henne. Det er BLW vi også gjør, hun får fint til brødskiver i staver, søtpotet og har også fått kjøttdeig (steker i en stor klædd så hun kan holde den) og diverse grønnsaker. Fikk eggerøre i sta men det meste smuldra opp. Altså med at hun får det til mener jeg at hun klarer å koordinere deler av maten inn i munnen, vi har bare holdt på en drøy uke, så hun smatter på og spytter ut det meste enn så lenge :joyful: ser av og til noen matbiter i bæsjen, så bittelitt går gjennom.

prøv eggeplomme-røre. Det blir kladdete og sticky, fester seg liksom til hånda hans! Hehe ...
 
Hvordan gir dere brødskive? Ga henne en bitteliten bit nå med bananmos på, gikk fint men jeg satt med hjerte i halsen og turte ikke gi mer:nailbiting::p hun brakk seg å vet at hun kommer til å gjøre det en stund, men syns like vel det er skummelt.. har hatt mange pasienter som har satt mat i halsen og frykten kommer nok fra der.. Husker jeg ventet lenge med å gi eldste jenta brødskiver og sånt på grunn av at jeg syns det var skummelt.
 
Hvordan gir dere brødskive? Ga henne en bitteliten bit nå med bananmos på, gikk fint men jeg satt med hjerte i halsen og turte ikke gi mer:nailbiting::p hun brakk seg å vet at hun kommer til å gjøre det en stund, men syns like vel det er skummelt.. har hatt mange pasienter som har satt mat i halsen og frykten kommer nok fra der.. Husker jeg ventet lenge med å gi eldste jenta brødskiver og sånt på grunn av at jeg syns det var skummelt.


I staver, like lange som fingrene mine og med skorpe. Putter ikke inn i munnen hennes, hun holder den selv, biter av og spytter ut. Hun har ikke skjønt helt hvordan hun tygger så det meste spyttes ut før hun i det hele tatt får skivene bak til brekningsrefleksen. Større kvelningsfare om man dytter mat inn i munnen deres for da kommer den plutselig for langt bak. Vil du mate så anbefaler jeg å vise skjeen med mat, la henne vise interesse og lene seg mot skjeen. Så babyen selv velger å åpner munnen og gape over skjeen fremfor at man prøver å lure inn skjeen :) ❤️ Også la henne smatte i seg fra skjea
 
Min blir 7 måneder denne uken og ble fullammet i 6 måneder. Spiser nå ca. 2 små kaffekopper med grøt om dagen. Har ikke peiling på hvor mye melk som drikkes :dead::joyful:
 
Guttungen er litt over 7 mnd nå, spiser grøt morgen og kveld + et måltid middag. Ammes innimellom måltider (tilbyr ihvertfall, ikke alltid han er intr). Spiser også grønnsaksmoser og fruktmos/pure, banan etc. Beriker noen av måltidene ettersom han har litt dårlig vektoppgang. Ammes på natt. Om et par uker skal vi begynne med brødskiver med leverpostei etc.
 
Emma (7mnd) spiser hovedsakelig mm. Ammer når hun våkner i 7- ,8- tiden. Ammer igjen før lur i 9-tiden. Så får hun grøt eller annen fast føde før neste hvil i 12- tiden. Fast føde består som oftest hos oss av: grøt, eggerøre eller egg i strimler. Skiver med leverpostei i strimler eller avokado.

Til middag har vi prøvd å gi henne det samme som oss, bare uten salt. I går smakte hun laks for første gang. Hun syntes f.eks. pasta med kjøttsaus var veldig godt. Hun spiser ikke mye av maten, men jeg tenker at foreløpig handler måltidene like mye om å bli kjent med smak, lukt og konsistens, som å spise seg mett (det gjør hun på MM).

Ammer ca. en halvtime før hun spiser fast føde (for å opprettholde min produksjon).

Hun får godnatt-grøt i 17:30-tiden, før hun ammes i søvn i 19-tiden. Emma sover natta gjennom, og har gjort dette siden fødsel. Legger på seg, og følger sin kurve.
 
Mi er født i starten av februar. Ikke interessert i mat, bare pupp..,, prøver å lure i henne litt grøt blandet med frukt, smoothie, kokte grønnsaker osv, men ingenting frister. Går kjempefint opp i velt, så virker bare som hun ikke blir sulten på mat. Kniper igjen munnen
 
Back
Topp