Hvor mye spark kjenner dere?

alva

17. mai <3
Jeg er 27 uker på vei i dag og førstegangsgravid. Synes jeg kjenner litt lite spark, det kan i alle fall gå lengre perioder (opp til 12 timer kanskje) hvor det er lite aktivitet. Noen dager er sparkene så svake at jeg må kjenne ordentlig etter. Jeg har heldigvis også dager hvor det er full baluba inni der, det synes utenpå magen og kan nesten være litt ubehagelig. Men så blir det gjerne stille igjen en dag før neste aktive periode.

Er dette normalt? Jeg har vurdert å begynne med fast telling, men foreløpig kommer de aktive periodene såpass tilfeldig på døgnet at jeg er redd for å bli helt paranoid av det.

Kjenner dere jevnlige, sterke spark?

Last edited:
Morkaka mi ligger foran, vet ikke om det har noe å si så langt ut i svangerskapet... Men kommer veldig ann på hvordan hu ligger og hvor hu sparker.. Går ikke 12 timer men kan fort gå 3 4 timer før jeg kjenner tydelige spark. Noen ganger svakt og andre ganger så kraftig at jeg nesten skvetter :) merker at hun har perioder hvor hun sover og perioder hvor hun styrer på lenge av gangen, ofte til samme tid hver dag omtrent :)

Alle babyer er forskjellige, det er du som kjenner din baby og dens bevegelsesmønster best! Men om du er i tvil så ring jordmor eller føden og luft bekymringen din for dem.

Hos meg er frøkna veldig aktiv og sparker skikkelig fra seg. Men hun har også begynt å ha et tydelig søvnmønster, så det kan fort gå 4-5 timer uten en eneste bevegelse.

Ei venninne av meg kjente knapt spark, men der var alt i orden. Bare en rolig baby inni magen, som for øvrig ble helt propell da han kom ut... :) ;)

Jeg er 27+1 og førstegangsgravid. Min tass kan være veldig aktiv en dag og mye mindre aktiv en annen dag. Det er veldig varierende her også. Alt er bra på hver eneste kontroll jeg har vært på. Så tror det er veldig individuelt, men ta kontakt med føden om du er usikker. :-) jeg er ganske sikker på at vi alle opplever bevegelse og liv forskjellig og det er veldig tydelig at flergangsfødende også opplever deres eget svangerskap forskjellig når det kommer til dette punktet her. Alle bebiser er forskjellige :)

Jeg er 26+6 og fått konstatert at jeg har en ekstremt aktiv gutt i magen, så her er det full rulle døgnet rundt nesten :P sånn har det vært siden jeg kjente første bevegelse i uke 13. Skulle nesten tro han ikke sover noe i det hele tatt! Men har morkaka foran, så hvor godt jeg kjenner det kommer litt an på hvordan han ligger. Jeg kjenner når han sparker i morkaka også, men er mye svakere. Men hadde jeg vært usikker eller bekymret hadde jeg ringt jordmor eller føden og snakket om det :)

Tusen takk for svar! Alle sier jeg skal ta kontakt med føden hvis jeg er usikker, men at det sikkert er helt normalt... Men jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal si til føden hvis jeg ringer dit - jeg kjenner jo små dytt i løpet av dagen også i de stille periodene, og alle kontroller har vært fine. Syns det er så vanskelig å vite hva som man bare skal slappe av med, og hva man bør sjekke opp! Gleder meg til svangerskap nummer to, da skal jeg ta alt med stor ro ;)

Tusen takk for svar! Alle sier jeg skal ta kontakt med føden hvis jeg er usikker, men at det sikkert er helt normalt... Men jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal si til føden hvis jeg ringer dit - jeg kjenner jo små dytt i løpet av dagen også i de stille periodene, og alle kontroller har vært fine. Syns det er så vanskelig å vite hva som man bare skal slappe av med, og hva man bør sjekke opp! Gleder meg til svangerskap nummer to, da skal jeg ta alt med stor ro ;)

Regelen er vel hvis du opplever en endring... :) så lenge du kjenner like lite (eller mye) ca hver dag så er nok alt bra :)

Er ikke sikker på antall spark, men har blitt klar over at det er morgen og kveld hvor jeg kjenner at knerten er mest aktiv, og så er det litt på dagtid, men kan gå mange timer og så plutselig er det sirkus :-D Hihi

Har begynt å komme godt inn i mønsteret nå.
Våkner alltid hver morgen med spark for eksempel. :-)
Er blitt en sterk baby, som ofte sparker nedover.
Jeg har morkaken foran, men kjenner det tydelig på sidene, og nedover. :-)

Så lenge babyen har et omtrentlig likt mønster hver dag, så er det ikke noe fare. Men om du en dag merker endring bør du få en sjekk. Noen babyer er jo mer aktive enn andre, og du vet best hvordan babyen din er. :-)

Regelen er vel hvis du opplever en endring... :) så lenge du kjenner like lite (eller mye) ca hver dag så er nok alt bra :)

Ja, det er vel endringer som er den viktigste indikatoren. Akkurat nå sitter jeg og koser meg med saltomortaler og spark, og tenker at det nok en gang var falsk alarm i natt og i dag formiddag når det var ganske forsiktige små dult med lange mellomrom og jeg selvfølgelig ble kjempebekymra... :happy: Så kanskje jeg bare skal tenke som dere sier, det er jeg som kjenner babyens bevegelsesmønster best, og den har tydeligvis relativt lange perioder med avslapning mellom slagene!

Hvis du legger deg ned på siden i senga/sofaen så skal du kjenne 5 bevegelser iløpet av 20 minutter. Alt fra rulling/stryking til sparking.
Dette fikk jeg beskjed om av overlegen på fødeavdelingen.

Og ring heller føden 10 ganger for mye en en for lite. Du sier du ikke helt vet hva du skulle sagt om du ringte. Si det som det er. At du er bekymret pga endring i bevegelse til lille i magen.
Vi må ikke være redde for å ringe føden, de er der for oss :-)

Til meg sa jordmor at så lenge du kjenner spark hver dag så skal du ikke bekymre deg..men vet andre får andre beskjeder! Selv er det veldig varierende her.. noen dager kjenner jeg svake bevegelser og ikke så mye, andre dager kjenner jeg tydelig spark og masse liv nesten hele dagen! Har slått meg til ro med at det bare er veldig forskjellig..er jeg bekymret spiser jeg noe søtt å legger meg på ryggen å kjenner etter bevegelser :) er 26+3 forresten..

Man kan ofte tro at baby skal sparke masse, samt til faste tider på døgnet når man leser på nettet..men det stemmer ikke med meg, og er helt normalt iflg. jordmor hvertfall :)

Men det er virkelig ikke lett å vite hva man skal gjøre og hva som er normalt.. :) kjenn på magefølelsen, og ring heller føden en gang for mye enn for lite :)

Jeg har hatt det litt stille i noen dager nå, etter en uke med sirkus. Nå begynner han å våkne igjen, som om han gjør seg klar til fest. Den uken han tok helt av så var jeg i ett fantastisk humør uten å være lei meg, men de siste dagene har vært ganske dystre. Tror han kanskje kjenner det, og blir litt roligere da. Siden det er kun en uke han har tatt helt av så ringte jeg ikke føden, da jeg ikke helt vet hva som er normalt/unormalt for min gutt enda. Følger med videre for å se. Har kjent spark siden lille julaften, men ikke så mye sirkus som nå. Er 29+1.

Er i uke 25 og jeg kjenner masse liv nå, til tross for at jeg har morkaka fremme.
Tror ikke du trenger å bekymre deg så lenge du kjenner liv og mtp at du gjerne kjenner mer liv neste dag. Hadde vært mer obs om det ikke tok seg opp igjen.
Man må huske på at det er ikke alle spark/bevegelser vi kjenner heller ;)

Kjenner godt med spark hver dag. Ganske mye annenhver dag og stort sett litt annenhver til tredje hver time. Har kjent i alle fall siden uke 14. Er annengangs.

Det er nok forskjell på babyer selv inni i magene våre:) min er ei lita turbobaby foreløpig, men langt fra sterke spark eller bevegelser, veldig myke og lette spark. Hun er veldig aktiv og jeg kjenner henne rundt om hele magen. Det er også perioder hvor hun er helt stille men i noen få timer. Men så skal du vite at jeg er så hipp på alt søtt fortiden og det er fullt mulig det som fårsaker den hyppige aktiviteten.

Kjenner litt spark hele dagen men blir mest aktiv på kveldstid når jeg legger meg ned:) dette er barn nr 4

Back
Topp