Hvor mye snakker deres 2åringer?

Havena

Elsker forumet
Enkeltord? Hele setninger?

Jeg har en på to år som ikke har noe særlig forståelig språk. Han kan si mamma, pappa, minnie, mikke, nei, ferdig og se, men det er vel det. Ikke sier han de ordene reint heller. Babler mye. Ser jo at han er endel dårligere utviklet språklig enn de gjevngamle barna i barnehagen.

Min  2 åring snakker utrolig mye og har veldig lange setninger og ord.
Men hun er utrolig tidlig med ordforrådet sitt.
Hun har snakket som en 3 åring lenge før hun ble 2 år.

Men alle unger er forskjellige.
Når storesøster ble 1 år kunne hun si over 10-12 ord.
Lillebror kunne bare si Dadda, mamma og pappa.
Og det er det eneste han sier enda utenom tutta da :)

Gutter er senere i utviklingen en jenter.
Men du kan jo dra til HS og snakke med hun, kan jo være han trenger hjelp til språket :)

Han snakker en god del nå..
Kommer noe nytt hver dag..
Jeg synes Nikolai er kjempe flink mtp at han ikke går i barnehage enda...
Noen av setningene han sier er f.eks:
" Se , det er natt ute mamma"
" det er mørkt ute mamma"
" God natt , sov godt"
" Det er masse snø ute"
" Pappa/mamma/onkel sitte stua"
" pappa kjører bil jobb"
" Mamma/pappa bil skitten , æsj" 
" Pusi sove stua"
" Mett , takk for mat"
"Mamma mett?"
"Lukta godt mamma"
" Mamma god mat"

Han kan mye mer enn dette også... 
Synes han er flink til å gjøre seg forstått nå... men siden han ikke går i barnehage så vet jeg ikke om han ligger bak di andre 2 åringene...
Så blir spennende å høre på 2,5 års kontrollen hvor i løypa han er..
Men vet jo også at det er stor forskjell på de små også

Skal på kontroll nå, blir jo spennende.
Han har vært seint ute med alt, så er vel ikke å vente at han er noen reser når det kommer til språk.

her snakker ho fullstnedige samtaler, med fulle settninger, men noen "babyord" eller hvordan ej skal forklare det som pip pip. å ho kan ikke å si "r". men ellers kan ho vel å si alt=)

Kan ikke så veldig mange ord. 1,5 mnd siden han ble to år, og siden har han lært seg to år og så har han begynt å bruke de ordene han kan fra før mye mer. Har en HS som sier at det ikke er noe å stresse med, så lenge vi snakker mye med han og bruker navn på ting, han kan ta beskjeder, han forstår veldig mye ol., for da kan han språket

Jenta mi på 2 år 2 mnd sitter nettopp nå og forteller meg at "ditta e paprika mamma!" og holder opp en lekepaprika :-)

Det bables i ett sett og i lange setninger og om en følger litt med så klarer en fint å forstå omtrent alt. Men dersom en ikke er helt med i settingen så må det gjerne bittelitt oversettelse til før det er logisk likevel. For det meste :-)

Min er 2 år og en mnd. Sa akkuratt: Mamma jeg finner ikke yoghurten i kjøeskapet. Du må hjelpe meg!

MEN sånn var ikke nr en! Sa kun ord ved samme alder. Viste seg at barnet hadde veske i mellomøret og hørte nesten ikke! Ikke enkelt å lære å snakke da!

Mi jenta som vart 2 år i desember .. snakkar mykje ... om ikkje alt e reint, så kjem dei fleste ord ut av den munnen der ... setningar kjem da og ...korte og lange .. me må oversetta ein gong innimellom, men mesteparten av tio så klarer ho seg heilt sjølv!  
Ho snakkar mykje meir ein kva storesøster gjor på den aldren der .... men dei e jo alle forskjellige!
Helsesøster syns ho var veldig flink ! Har nok noke med at ho har ei storesøster å høyra på :-)

Når jenta mi var ca 2 og et halvt år hadde hun bare noen få ord. Var ganske bekymret på den tiden husker jeg. Men jeg hadde heldigvis en flink hs som sa at det ikke var noe å bekymre seg over :)  Hun hadde helt rett i at det ville komme etterhvert av seg selv. Jenta mi er nå nesten 3 og et halvt og skravler hele dagen, i lange tydelige setninger.  Så det trenger absolut ikke være noe galt :)

På 2 årskontrollen husker jeg han pratet 6 og 7 ord i slengen.. :)

Han var 22 mnd da han ble storebror, og pratet bra da. Løsnet den sommeren da han var rundt 20-22 mnd. :) 

Men jobbe ri bhg. og det er vanlig at flere 3 åringer også ikke er så veldige flinke til å snakke. Varierer så veldig.

Det er ganske store individuelle forskjeller på 2 åringen sitt språk. Noen snakker super mye, mens andre såvidt har noen ord. Meeen plutselig er det som å trykke på en knapp- og ordene fosser ut fra ingensteds fra..Poden her snakker MYE nå- han hadde ikke mange ord i starten, men vips- så kom det ord vi aldri har skjønt hvor han får det fra. Nå kommer det lange og mange setninger, og klarer stort sett gjøre seg veldig bra forstått.

Ta en prat med helsesøster eller ped.leder i barnehagen hvis du er bekymra, og les bøker/syng og prat mye sammen (godt mulig dere gjør det allerede men:)

Jeg har en gutt som er 2 år og 9 mnd og han prater veldig lite,sier mamma,ditte (drikke) nei,ja,hei og hade. Vi har vært igjennom en tøff tid som har gjort at det har forsinket utviklinga hans og i tillegg hadde han væske i mellomøret,men det er borte nå og nå har det blitt påvist det at trommehinna i det ene øret vibrere ikke.Han får hjelp i barnehagen.

Takk for alle gode svar!
Grunnen til at jeg tenker litt ekstra på det er nok at han har vært veldig seint ute med alt fra å løfte hode til å gå og vi har fått ekstra oppfølging av fysio hele veien.
Snakket med barnehagen om det og de skal lage en språkgruppe for han, det blir nok veldig bra!
Han tar beskjeder og virker til å skjønne det vi sier til han. Han viser også stor interrese for andre og er kongen i sosiale settinger :)

Min ble 2 i november og har heller ikke mye språk. Han sier enkelte ord og setter sammen noen få ord som

"oppe der"
"mamma sitte her"
Glad i deg "
"takk for maten "
Tja er vel de det går mest i.  Har vært på to språktester siden november alt for helsesøster er ikke helt fornøyd. Skal tilbake igjen når han er 2 1/2 og var det ikke bedre da ville hun koble inn ppt.Men barnehagen derimot stresser ikke med det i det heletatt,de sier at det er så individuelt,han gjør sge forstått og skjønner hva de andre sier osv.. Håpe det kommer noe mer snart! :)

Han er 3 nå, men da han var 2 snakket han ganske rent - tidlig ute :)

Da gutten min var 2 år sa han snakka han som en foss. sa lange setninger som f.eks: Det lukta kubæsj her ute i sta. ikke skjønner jeg hvor han tok det fra heller. utrolig morsomt.

Han snakker drøyt mye. Lange setninger og mange, mange ord. 

MEN så er han den typen som åpner munn når han våkner om morgenen og lukker den når han sovner om kvelden. Det er mange som lærer i det stille. Skal nok ikke bekymre deg enda :-)

Hun brukte både 2 og 5 ord i en setning når hun hadde passert 2 år.
Sang store deler av bæbæ lille lam og andre kjente barnesanger.

Også gjør hun seg ekstra til når hun skal snakke mye og lenge, nå nærmer hun seg 3 år snart og hun kan snakke i ett i over 1 min med flere gjentagelser og gjerne svare på sine egne spørsmål. Eks: skal vi gå på tur etterpå?? ja det skal vi ikke sant, vil du det mamma? ja da går vi etterpå, lillebror må og væme og bikkjene. jeg skal ha på sko og lua mi og du må ta på dine sko. jeg skal hente våtta mine og jeg, lillebror må og ha lue og våtter. kom igjen mamma. det blåser fælt ute, må ha på skjærf også.

Alt dette kan bare renne ut av kjeften hennes på en gang og det er jo veldig morro å høre på og se på hehe :) Da står hun nesten å tripper i gangen og finner fram alle klærne. Merker veldig godt at ukjente folk skjønner veldig godt hva hun sier også.
Språket ble merkbart mye bedre da hun begynte på 3-6 års avd. da var hun 2 år og 3 mnd.

Hun var utrolig tidlig ute med ordforrådet sitt.

Hun hadde mange flere ord enn lillebror da hun passerte 1 år.

Back
Topp