Hvor mye skal vi sette unna?

Fregnefanten

Forumet er livet
*Aprilbaby 2018*
Sommerfuglene
Tenker det blir navnefest x2 til sommeren; en hjemme og en i byen hvor familien min bor for at ikke de gamle oldeforeldrene skal måtte reise. Blir nok ikke å leie lokale, og pynten bruker vi om igjen.

Men hvor mye bruker man på en slik feiring ca? Noen tanker? [emoji4]

Vi ser for oss at det blir cirka 10 000-12 000 for én navnefest. Det inkluderer leie av rimelig lokale i borettslaget, mat og drikke til cirka 50 gjester. Foreldrene mine har ymtet frempå om at de gjerne bidrar litt økonomisk.

Vi har tenkt til å lage maten selv (med hjelp fra familie). Den største utgiften blir nok alkohol (vet det er veldig omdiskutert med alkohol i dåp/navnefest, men i min familie er alkohol til maten det naturligste i verden og det er aldri noen som drikker seg beruset). Jeg gleder meg veldig til å sette i gang planleggingen! :)

Vi lager maten selv eller mamma da [emoji16] får leie lokale billig igjennom bygda så her blir det nok ikke så dyrt. Lager innbydelser og navnkort selv og. Så blir vel omtrent mellom 6000-8000kr tenker jeg.

Vi ser for oss at det blir cirka 10 000-12 000 for én navnefest. Det inkluderer leie av rimelig lokale i borettslaget, mat og drikke til cirka 50 gjester. Foreldrene mine har ymtet frempå om at de gjerne bidrar litt økonomisk.

Vi har tenkt til å lage maten selv (med hjelp fra familie). Den største utgiften blir nok alkohol (vet det er veldig omdiskutert med alkohol i dåp/navnefest, men i min familie er alkohol til maten det naturligste i verden og det er aldri noen som drikker seg beruset). Jeg gleder meg veldig til å sette i gang planleggingen! :)

Hørtes koselig ut! [emoji4]

Så mange som 50 gjester blir det nok ikke her, har ikke så stor nær familie, regner med det blir nærmere 20-30 til sammen.

Vi hadde dåp i fjor og brukte ca 10 000 kr. Lokalene var billige og vi lagde maten selv. Det ble ikke servert alkohol. Vi hadde 40 gjester

Vi skal ha dåp, men med nærmeste familie blir vi kun 10 til middag[emoji5] Vi tenker derfor å gå ut for å spise middag slik at vi slipper å stresse med mat selv. Etterpå tar vi kaker og kaffe hjemme hos oss der vi tar med litt utvidet familie(tanter og onkler av oss foreldre) som bor i nærheten[emoji5] Regner med å bruke ca 10 000,- siden vi skal ut og spise middag. Kunne ha fått det mye billigere om vi hadde hatt alt hjemme[emoji6]

Har døpt våre to tidligere barn, men aldri tenkt over hva det har kostet oss:p kanskje ikke så dumt å tenke på ja.. hehe men vi vurderer faktisk i år å sette opp et stort partytelt i hagen (som vi leier gratis m/stoler og bord) og grille siden dåpen denne gangen blir på sommeren. Finnes så utrolig mye billig og fint på ebay. Klør i fingrene etter å bestille:D:D

Har døpt våre to tidligere barn, men aldri tenkt over hva det har kostet oss:p kanskje ikke så dumt å tenke på ja.. hehe men vi vurderer faktisk i år å sette opp et stort partytelt i hagen (som vi leier gratis m/stoler og bord) og grille siden dåpen denne gangen blir på sommeren. Finnes så utrolig mye billig og fint på ebay. Klør i fingrene etter å bestille:D:D
Det tenkte jeg ikke på [emoji85] partytelt [emoji85] det er jo pina meg sommer når det skjer [emoji23] var mars sist vi hadde dåp og kaldt. Og mamma og pappa har partytelt [emoji1]

Må si jeg fikk litt sjokk når dere forteller hvor mye en dåp/navnefest koster [emoji85] Jeg har virkelig ikke tenkt at det koster så mye, men det kommer vel an på hvor mange gjester det blir og hvor mye man gjør ut av det [emoji6]

Må si jeg fikk litt sjokk når dere forteller hvor mye en dåp/navnefest koster [emoji85] Jeg har virkelig ikke tenkt at det koster så mye, men det kommer vel an på hvor mange gjester det blir og hvor mye man gjør ut av det [emoji6]

Sniker.

Vi brukte knapt 1500kr. Det inkluderte alt fra mat, drikke og kaker til pynt. 25 gjester.

Spørs veldig hvor mange dere, hvor mye dere gjør selv (spesielt maten) og hvor mye dere velger å legge i pynt, mat, kaker osv. Kan koste deg alt fra et par tusen til en månedslønn ;)

Her blir vi mange, men tar meg friheten av å sette bort ting til våres foreldre. Kaker osv fordeler vi utover da det er vanlig her, samme med maten. Lokalet er på jobben så det er gratis og matinnkjøp tar vi over grensen :)

Spørs veldig hvor mange dere, hvor mye dere gjør selv (spesielt maten) og hvor mye dere velger å legge i pynt, mat, kaker osv. Kan koste deg alt fra et par tusen til en månedslønn ;)

Her blir vi mange, men tar meg friheten av å sette bort ting til våres foreldre. Kaker osv fordeler vi utover da det er vanlig her, samme med maten. Lokalet er på jobben så det er gratis og matinnkjøp tar vi over grensen :)

Tror nok vi kanskje tenker å ordne maten selv, evt bestille noe enkel mat som ikke koster skjorta og få hjelp til kaker. Pynten blir nok ganske enkel [emoji6] Jeg tenkte også at vi kunne ta en svensketur for å handle inn mat og drikke [emoji1360]

Tusen takk for så mange, gode svar!

Hvilken mat er det vanlig å servere? Middag?
Begynner å bli noen år siden jeg sist var i dåp, og aldri vært i navnefest, så er så usikker [emoji28]

Tenker vi ordner ting selv, eneste jeg tenker å bestille er en hvit dame. Blir å holde det enkelt, fokuset kommer nok til å være på småen og familien uansett [emoji4]

Så å sette av 5-6000 kr er ikke helt på trynet lite?

Begynner å bli noen år siden jeg sist var i dåp, og aldri vært i navnefest, så er så usikker [emoji28]

Tenker vi ordner ting selv, eneste jeg tenker å bestille er en hvit dame. Blir å holde det enkelt, fokuset kommer nok til å være på småen og familien uansett [emoji4]

Med 5-6000 skal dere nok få to fine fester om dere lager maten selv :)

Hørtes koselig ut!
emoji4.png

Så mange som 50 gjester blir det nok ikke her, har ikke så stor nær familie, regner med det blir nærmere 20-30 til sammen.

50 er hvis alle kommer. Har innmari mange søskenbarn
Med 5-6000 skal dere nok få to fine fester om dere lager maten selv :)

Det tenker jeg også! I en av de koseligste dåpene jeg har vært i ble det servert pølse og lumpe + kaffe og kaker. Alle var storfornøyde! Det trenger altså ikke å koste skjorta. Husk at folk kommer for å feire babyen (og dere som har blitt foreldre), man trenger ikke ta "helt av". Jeg tenker det viktigste er at man finner en løsning man er komfortabel med, både hva gjelder tid til forberedelser og penger.

Du som bor i Trøndelag må (kan?) jo servere sodd! [emoji28] Lettvint og billig! Og kaker kan man fordele på hele familien. Her ber vi tanter og onkler med barn, samt besteforeldre. Vurderer faktisk å ha det hjemme, da det er samme gjesteliste som en vanlig bursdag. Satser på godvær så vi kan være i hagen / på terrassen. [emoji4]

Vi hadde snitter sist :-) Godt og enkelt! Og så laget familien kaker.

Vi prøver egentlig å holde det så lite og enkelt som mulig, men når vi summerer opp hvem vi "må" /ønsker å invitere så blir vi faktisk 30 stk som jeg synes er mange [emoji848]Det inkluderer barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler og faddere med følge.

Vi tenkte først å ha det hjemme da vi har gratis selskapslokale i passende størrelse her vi bor, men da vi sjekket priser på catering fant vi ut at vi like gjerne kan ha det på en lokal restaurant som ligger rett ved kirken. Der får vi eget separat lokale og de fikser lunchbuffet med kalde og varme retter og pynter bordene osv. Kuvertprisen er 349,- og inkluderer dessert om vi ønsker - i tillegg kan vi ha med egne kaker.

Om vi lager maten selv og tar det hjemme så blir det så klart billigere, men vet av erfaring at det er utrolig mye jobb å pynte/dekorere/dekke opp til så mange og vi har ikke servise/bestikk osv til så mange så det blir masse styr å skulle låne av familie som ikke bor i nærheten. I tillegg til å lage mat og holde varm mat varm og kald mat og drikke kaldt i juni med bare to kjøleskap. Vil tro at om du skal lage maten selv og dere ikke er veldig mange så kommer du langt med 5-6000 med mindre du skal ha fine viner, osv.

Vi prøver egentlig å holde det så lite og enkelt som mulig, men når vi summerer opp hvem vi "må" /ønsker å invitere så blir vi faktisk 30 stk som jeg synes er mange [emoji848]Det inkluderer barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler og faddere med følge.

Vi tenkte først å ha det hjemme da vi har gratis selskapslokale i passende størrelse her vi bor, men da vi sjekket priser på catering fant vi ut at vi like gjerne kan ha det på en lokal restaurant som ligger rett ved kirken. Der får vi eget separat lokale og de fikser lunchbuffet med kalde og varme retter og pynter bordene osv. Kuvertprisen er 349,- og inkluderer dessert om vi ønsker - i tillegg kan vi ha med egne kaker.

Om vi lager maten selv og tar det hjemme så blir det så klart billigere, men vet av erfaring at det er utrolig mye jobb å pynte/dekorere/dekke opp til så mange og vi har ikke servise/bestikk osv til så mange så det blir masse styr å skulle låne av familie som ikke bor i nærheten. I tillegg til å lage mat og holde varm mat varm og kald mat og drikke kaldt i juni med bare to kjøleskap. Vil tro at om du skal lage maten selv og dere ikke er veldig mange så kommer du langt med 5-6000 med mindre du skal ha fine viner, osv.

Høres utrolig deilig ut å slippe alt styret med matlaging, og ikke minst oppvask etterpå!! [emoji4]

Det blir nok ikke noe alkohol i selskapet, er ikke vanlig i vår familie. Da tror jeg vi satser på å sette av 6000 kr, så får vi heller spe på dersom det trengs da [emoji4]

Takk for svar alle sammen![emoji1]

Back
Topp