Hvor mye skal besteforeldre sette grenser?

Glava

Betatt av forumet
Jeg har et lite problem med min svigermor som ikke klarer å sette grenser for barnebarna sine, for hun har rett og slett ikke lyst å bli upopulær. Hun går med den innstillingnen at besteforeldre har lov å skjemme bort barnebarna uansett hva foreldrene sier.

Hvis hun passer gutten vår (som er 2 år) så får han lov å gjøre nøyaktig som hun vil, rote i hvilke skuffer han vil, hun kutter vekk skorpa på skiven og forer han med chips, kjeks, saft og alt annet han måtte ønske seg.

Idag passet hun sønnen min og min nevø på halvanne. De hadde spadd oppi en chipsbolle (som konstant sto fremme) med en sandkassespade og oppi ei bøtte. Nevøen min sto og heiv leker ned trappa da vi kom [:-] "får han lov til det? spurte mannen min. "Jada.... jeg bare rydder etterpå!" sa svigermor.

Hvordan er deres foreldre ovenfor deres barn? Og hvordan vil dere at de skal være?

De mener og at de har lov å skjemme ungene litt bort når de passer de, men om jeg ikke er fornøyd så lar jeg jo bare være å ha dem til barnevakt [;)]

De reglene vi har gjelder overalt..ikke noe unntak noen steder[:D][:D]

Men tror besteforeldre har en tendens til å ta rollen som den som gir barnet lov til alt. Men husk på hvem foreldrene er og gi beskjed på en fin måte. Lykke til[;)]

ORIGINAL: Maelle

De mener og at de har lov å skjemme ungene litt bort når de passer de, men om jeg ikke er fornøyd så lar jeg jo bare være å ha dem til barnevakt [;)]

ja, prøver på det.. det er ikke mye hun har han.. men hun tilbyr seg veldig mye og ønsker å være sammen med han.

idag når hun sa at det hadde gått litt vilt for seg sa jeg at hun måtte ikke vøre redd for å sette grenser.
men da svarte hun at det gjør hun hvis det blir helt ekstremt. men jeg syns IKKE kasting av leker ned trappa er akseptabelt. når sønnen min ser at nevøen min får lov til det, så tror jo han også at det er greit.......

Her er farmor og farfar veldig opptatt av at det er VI som legger føringer på hva ungene får lov til, og de spør oss for å kunne følge det opp da ungene er der, i tillegg til de reglene de selv har i sitt hus. Og det setter jeg utrolig stor pris på, ettersom ungene er der ganske mye (vi er naboer, eldstejenta går i mellom husene som hun vil, er eller mindre).
De er faktisk enda flinkere enn oss til å si nei til potetgull, sjokolade og kjeks, men det er også noe vi har bestemt, fordi vi vil at de få godisbitene hun får skal være hjemmekos på lørdager.

Jeg syns det er kjempeviktig at besteforeldrene setter grenser og har regler, gjerne flere eller andre regler enn hjemme også, slik at ungene lærer seg å forholde seg til at det ofte er forskjell på hjemme og borte og at andre voksne mennesker kan irettesette de uten at de blir fornærma.

Her settes det grenser ved normal folkeskikk, mens de får skjemme dem litt bort. Man får være litt lenger oppe når man er hos bestemor, og sånt. Har ganske unge foreldre som kunne hatt småunger selv, så de har kanskje en litt annen holdning enn de fleste besteforeldre til både grenser og i forhold til snop og sånt. De går ikke amok med godterier og is når ungene er hos dem. En pinneis på en hverdag kan de vel få, men ikke hver gang de er der.  

Begge mine foreldre er pedagoger fra pptjenesten så de vet hva de driver med. Sjeldent vi er uenige. Kjipt med så store ulikheter som dere har

Tror du hadde reagert værre om de hadde fått passet sitt påskrevet bare de hadde nærmet seg skuffene, eller hun hadde smelt kjeft om de hadde kastet noe ned trappa.
Synes hun høress ut som en gossle bæstemor jeg[:D]

ORIGINAL: Hegepia83

Tror du hadde reagert værre om de hadde fått passet sitt påskrevet bare de hadde nærmet seg skuffene, eller hun hadde smelt kjeft om de hadde kastet noe ned trappa.

ja det hadde jeg sikkert. men det er stor forskjell fra å godta alt og få passet sitt påskrevet.. og smelt og kjefta..

di er jo ikke akkurat slik jeg vil da hehe, men flotte besteforeldre.
det er litt sånn:
det er bare vann, bare la henne grise
(min datter skal ikke lære seg at hun har lov til å grise utover hele huset. neste gang er det ikke vann[8|])

skal jeg lage annen mat til henne?(hun får det hun får servert eller så får hun være sulten)

osv.
deres 'husregler' skal selvsagt gjelde i deres hus,
men vil di passe jenta mi så skal di følge våre regler for dattra vår.
veldi enkelt og greit.
om ikke får di ikke passe henne.

Her setter de grensene slik som de vil ha det hos seg, mest fordi jeg ikke har så mye
møbler å ting som de har, så de sier hva han får lov til å ikke lov til når han er der.. uansett om jeg er der så sier ikke jeg noe, dette for at han skal lære å ha respekt for deres ting![:)] å det fungerer veldig bra, han vet godt hva han ikke får lov til hjemme og hva han ikke for lov til der.. å jeg liker det sånn!
å om de gir han litt snop eller chips en lørdag så gjør det ingenting, har en bror som bor der på 8 år som spiser også.. såååå ja..

ORIGINAL: Glava

ORIGINAL: Hegepia83

ja det hadde jeg sikkert. men det er stor forskjell fra å godta alt og få passet sitt påskrevet.. og smelt og kjefta..

Joda, selvølgelig. Her har vi forskjellige besteforeldre. Ingen som er overstrenge nei. Mamma å pappa har lett for å gi hva de ønsker seg,men har selvsakt grenser til de å[:)]
Min eldste`s bestemor er vedlig sånn å gi han det han peker på,men ikke superofte han er der da. Svigers er litt mer strikse, og sier fort fra,men de får stort sett hva de har i skuffer å skap der å.. Men mer med måte..

Her har vi mange sett med besteforeldre.. [8D] 

Samboer har en gutt fra før.
Eg har ei jente fra før.
Oxo har vi ei jente i sammen.

Mine x-svigerforeldre ser jenta mi svært sjelden, så der er det omtrent ingen grenser[8D] Og er de på butikken, så får ho akkurat det ho peker på.. [;)]

Mine foreldre setter grenser, slik eg vil det skal gjøres[:)] De har samme oppfatning som meg selv. Barna får ting de trenger fra de. Ikke alltid det de peker på.  

Mine nåværende svigerforeldre setter grenser for hvordan VI skal gjøre det med barna[&:] Sier vi nei, sier de så barna hører at dette kan ikke vi bestemme.
Når barna er hos de, får de stort sett gjøre som de vil - helt til bestefaren blir lei[;)] 
Hvis barna er med de på butikken, får de sjelden noe. På den måten får de det ikke som de vil.

her har jeg ei svigermor som bryr seg for mye, og som ikke vil høre på meg og mine oppdragelsesmåter. så jeg tåler ikke å være på besøk for tiden, jeg føler jeg blir hakket på konstant og det var så nært et brudd mellom meg og sambo tilslutt... heldigvis så forstod han at han måtte snakke med mora si.. før så hadde han utsatt det fordi han var redd for at "mor skulle bli såra" - var ikke så nøye at jeg gråt meg i søvn hver gang vi var på besøk liksom...[8|]
så jeg ville heller hatt ei svigermor som bare smilte og lot de gjøre hva som helst, da hadde jeg ihvertfall hatt MINE regler hjemme!

Jeg hadde aldri latt dem være så grenseløse mot barna mine, nei.
Det er lov å skjemme LITT bort ja, men det betyr ikke at de får rasere og være frekke eller gjøre absolutt hva de vil!

Hadde nektet besteforeldrene å la dem gjøre sånn, jeg.
Det kan jo bli et problem i hverdagen hvis de bor nære, sånn at barna løper villt hos dem ofte.

Besteforeldre har lov å skjemme litt vekk mener jeg, men ikke la ungene gå helt berserk! Syns det hørtes litt voldsomt ut med den bestemora du snakker om.. Mine foreldre passer gutten vår ganske ofte og er flinke til å ha passelige grenser, men får nok en bolle eller en is innimellom, men det er ok - de er tross alt besteforeldre. Hadde han kun fått snop hadde jeg selvflgelig reagert, men er kun en og annen ting innimellom..

Svigers er omtrent like i matveien, kanskje litt sunnere, men er veldig strenge på hva som kan og ikke kan lekes med. Egentlig greit siden det er deres hus og deres ting, selv om jeg må si jeg noen ganger må himle med øynene.. Ikke mye der i gården som er lov! Og en ting jeg ikke liker der er at ungene sitter mye på kjøkkenbenken ol (greit nok det altså, de er jo der), men det ligger kniver og andre skarpe gjenstander rett på siden av!! Sa fra en gang, da ble svigermor overrasket og sa (dette gjaldt niesa mi, moren hennes var ikke der) at "tror du hun tar den da?" Svigers sine barn var VELDIG snille/tamme må legges til, er nok derfor hun ikke tenker på sånt. Men mini er litt mer aktiv så blir litt bekymra da må jeg si. De er blitt LITT flinkere nå da..

De setter grenser, og følger samme regler som oss.

MEN de vil gjerne være litt snille også, så de skjemmer henne litt bort også...
Jeg har sakt at det kan ikke være full fest og gaver, kjeks og is hver gang vi er der siden vi er der flere ganger i uka![8D][:D]
Og de er jo enige! Heheh

Back
Topp