Hvor mye penger...

Oj! Det er jeg ikke sikker på.... Til første brukte vi mye, mer enn nødvendig :P
Nå som nr2 er på vei merker jeg allerede at det ikke er kjøpt like mye :)
Fordelen med å få samme kjønn er at yngste kan arve fra eldste :)

Oi det vil jeg ikke tenke på engang:p. Nr 1 fikk jo alt nytt. Nr 2 arver jo alt etter eldste så bruker mye mindre nå:)

Vi hadde det meste før han ble født så noen tusenlapper. Babynest, ull og litt dilldall

Mye! Lett opp i mot 80 000kr tenker jeg. Møbler, vogn osv... :)

Vi arvet baby- og juniorseng (Leander), bilstol, tripptrappstol, babygym, badebalje med nyfødtinnlegg, babyleker, og et lass med klær i alle mulige størrelser fra slekt og venner som var ferdige med babyfasen. I tillegg var vi så heldige at besteforeldrene sponset oss med penger til vogn og vognpose. Ammepute, babypledd x3, babydyne, smokker, babyskjeer, apotekting (babyolje, negleklipper, bleiesalve, o.l.) kosedyr, vognleke, uro, "mitt første år-bok" og masse nye klær til vesla fikk jeg på babyshower og som barselsgaver etter at hun var blitt født.

De tingene vi kjøpte nytt selv var derfor:

Stellebord, kommode, kluter, sengetøy, babyhåndklær, underlag og kluter til stellebordet, m.m. på Ikea - ca 2000kr

Bæresele (Angelpack fra Bæreglede, den hadde vi mye glede av) - ca 1500kr

Stellematte (som erstatning for stelleveske), porsjonsbokser til hjemmelaget babymat, biteringer, smekker, manuell brystpumpe og noen nye klær kjøpte vi på amazon i USA mens vi var på ferie der halvveis i graviditeten (dollaren var bare 6.5kr da, så det var mye billigere den gang enn det ville ha vært nå ;)
- ca 1000kr

Elektrisk brystpumpe kjøpte vi da jeg fikk brystbetennelse da vesla var 3 mnd gammel, kjøpte samme merke som den manuelle vi hadde fra før slik at utstyret kunne brukes om hverandre
- ca 1500kr

Vippestol kjøpte vi brukt på finn - 300kr

BabyDan Angel 3-in-1 krybbe, skråstol og spisestol kjøpte vi brukt på finn for 1000kr, det er det desidert beste innkjøpet vi gjorde syns vi selv

Ny madrass til Babydan-krybben (300kr)

Lammeskinn til vogna (100kr på tilbud på barnas hus)

Ny bilstol (opptil 25kg) da hun var ca 9 mnd - BeSafe izi plus (3500kr)

Ny overmadrass til Leander-sengen (250kr)

Masse ullklær i diverse babystørrelser (lille lam og Nøstebarn), ca 3000kr (kun kjøpt på salg)

Totalt ca 15.000kr

--------------

Puh! Beklager den lange utgreiingen, men grunnen til at jeg har gått sånn i detalj er at det er mange flere småinnkjøp enn man tror, og det kan bli utrolig mye penger av det utifra mange bekker små-prinsippet.

-----------------
Mine råd til førstegangsforeldre er derfor:

* Klær: hør med venner, familie og kolleger om de har noe du kan arve eller kjøpe billig av dem - babyer vokser ekstremt fort, spesielt det første halvåret, så klær som er brukt av to-tre andre barn kan likevel se flunkende nye ut! Dessuten slipper du å bekymre deg for giftstoffer siden klærne er vasket flere ganger før :)

En annen grunn til å legge litt bånd på seg når det gjelder kleskjøp, er at du potensielt får mye babyklær i barselgaver, det gjorde i hvert fall jeg.

Dersom du ønsker å kjøpe noen nye klær til nurket, kan du vurdere å melde deg på nyhetsbrev fra de merkene du liker best, da får du beskjed når det er salg slik at du kan hamstre :)

* Stellebord: vi kjøpte billigste sort på ikea og er kjempefornøyd, det brukes fortsatt daglig. Kjenner mange som greier seg med en stellematte på f.eks vaskemaskinen også.

* Bilstol: så lenge du kjenner forhistorikken til setet (dvs. ikke vært involvert i kollisjoner o.l. eller utsatt for "knall og fall") og det er under fem år gammelt, er det helt ok å arve eller kjøpe det billig av noen du kjenner og stoler på. Forbrukerrådet har oppdaterte tester som viser hvilke merker som er trygge mtp kollisjoner. Vi arvet et maxicosi cabriofix-sete og var kjempefornøyd med det.

* Vogn: den desidert største utgiftsposten. Anbefaler å gjøre mye research på nett samt diskutere med venner, kolleger og andre som har eller akkurat har vært i baby/småbarnsfasen. Bare dere vet hva som er de viktigste kriteriene for dere. Selv har vi en bugaboo buffalo og kunne ikke ha vært mer fornøyde - "alle" spådde at vi kom til å måtte kjøpe oss bil når vi fikk barn, men det har vi klart å unngå takket være en fantastisk vogn som brukes til alt overalt.

* Soveplass: mange løsninger her - noen klarer seg med et babynest der babyen sover i foreldrenes seng, andre har babyen i dens egen seng nesten fra første stund. Dersom du arver seng, er det anbefalt å kjøpe ny madrass. Vi brukte krybbe i starten, senere samsov vi lenge før hun flyttet over i egen juniorseng relativt nylig (ved ca 20 mnd).

Håper dette kan være til hjelp; har skrevet denne detaljerte listen siden jeg selv ville hatt stor nytte av en slik liste da vi ventet vårt første barn :)

Last edited:
Back
Topp