Hvor mye morsmelk?

Lucy*

Betatt av forumet

For en stund siden sluttet mini plutselig å ta flaske. Det tok to tre måneder før han ikke rynket på nesa og begynte å spise sånn smått av flaska igjen. Av den grunn så gir vi han flaske med morsmelk om dagen, og jeg gir  pupp på kvelden natta og om morgenen. MEN. de siste dagene har jeg begynt å få mindre og mindre melk, mye på grunn av den drittpumpa som ikke får ut all melka. Jeg kjenner det er mer igjen etter at spruten har stått, men det vil ikke ut. Har prøvd å pumpe i en halvtime uten så mye som en dråpe nå. pumper ikke mer enn 100ml hver gang, og lageret i frysen tømmes sakte men sikkert.. Vi har begynt med smaksprøver på grøt / fruktmos, men han tar to tre små t-skjeer og så er det nok. Da snur han seg bort og begynner å grine hvis vi prøver for lenge.. 

Er det flere her som pumper og gir morsmelk? Hvor mye gir dere ca til hvert måltid? Jeg vet jo ikke hvor mye poden drikker lengere fordi jeg har så mye mindre melk, og han er ikke selvregulert lengere.. 

(kan nevne at jeg sitter å drikker vørterøl og ammete for harde livet nå, med verdens beste grimasjer. æsjæsjæsj vørterøl smaker skjiit!)

Hmm, er det noe spesiell grunn til at du ikke ammer han på dagtid også? Ikke at jeg har noe med det, men her prøver jeg ikke med flaske en gang, så lenge jeg fortsatt har melk og ammer. Babyen suger bedre enn det pumpen gjør, og da vil det nok bli litt mindre melk etter hvert vil jeg tro.( Kan være jeg har misforstått deg altså) Har liksom ikke så mange råd å komme med da, men du vil jo merke tegn på om lille er mett eller ikke. Kanskje introdusere litt grøt på formiddagen?

her får han bare pupp i orginalembalasje, så jeg aner virkelig ikke hvor mye han får i seg. :P Men han spiser ca hver 2-3 time. På natta spiser han hver 2-4 time.

Her er har mini innført flaskenekt, så kun pupp og aner ikke hvor mye han får i seg.
Får ikke i an drikke av tutekopp heller, så er litt i villrede selv siden han stadig krever mer og mere mat...
Men i forhold til melk i puppen, så oppdaget jeg ihvertfall noe som hjalp (?) for meg.
Det sies jo at man med "troen kommer langt", men jeg har ihvertfall selv følt at HAVREGRØT har hjulpet på melkeproduksjonen. Etter ukevis med slappe pupper, leste jeg et sted et kjerringråd og forsøkte. Noen dager etterpå våknet jeg med spreng om natten, maken til den jeg hadde de første ukene. Har kuttet ut grøten og det har avtatt og økt litt igjen når jeg spiser grøten igjen. Mulig det bare er tilfeldig, men jeg har nå en liten tro på dette etter å ha forsøkt noen ganger. - Drikke mye vann, havregrøt til lunsj og legger babyen til når jeg finner en passende anledning.
Ammete osv har ikke hatt noen effekt på meg ihvertfall.

Mini her spiser ca hver 3.time, alt ifra 3 min til kanskje 10 min. Ca fra midnatt og til vi står opp har han i det siste vært ganske "hissig" på maten og forlangt nesten hver 2. time.

Jeg fullammer enda. Hadde en periode som jeg holdt på å gi opp fullamming da jeg følte lillegutt ikke ble fornøyd og at jeg hadde for lite melk. Begynte å spise havregrøt 1-2 ganger hver dag, drikke mye vann og amme litt oftere, det gjorde susen her ihvertfall.
Pumper meg innimellom og legger i fryseren som han får på flaske når jeg er på trening ol. Da får han ca 160 ml MM og er fornøyd med det.
Fant dette på www.ammehjelpen.no. :

Vi gjengir her en liste over noen urter/matvarer som blir brukt ved lite melk:
• Fennikel
• Tistel
• Brennenesle
• Anis
• Ammete
• Bukkehornsfrø NB! ikke med timian
• Dill
• Havregrøt/suppe
• Vørterøl
•  maltekstrakt/maltblokker

Og disse matvarene bør du holde deg unna

Enkelte matvarer og urter er også kjent for å bidra til å redusere melkeproduksjonen, og noen av dem er:
• Oregano
• Peppermynte og spearmint
• Timian
• Salvie
• Persille
• Gravmyrt

Tusen takk for mange råd:) Jeg har spist havregrøt i et par dager nå, og drukket en vørterøl hver dag. *grøss*

Om det er det som har hjulpet vet jeg ikke, men melkemengden har gått opp endel. Så nå pumper jeg som før, og mini er fornøyd ved nattammingene igjen!:D 

Back
Topp