Hvor mye mme i tillegg til amming?

Junifrue

Betatt av forumet
Har en liten på snart tre uker som blir delammet. Jeg fullammer på dagen, men hun får 1-2 flasker med mme på kveld/natt. Grunnen til dette er at hun hadde gulsott da hun var rundt en uke og fikk da flaske i noen dager fordi hun ikke klarte å få tak på puppen i noen dager. Disse dagene gikk produksjonen min betydelig ned til tross for pumping og vi har jobbet hardt med å få den opp igjen når hun klarte å ta brystet igjen.

Har fortsatt ikke helt klart å få nok melk på kvelden, til tross for at jeg legger henne til så ofte hun vil, men hun blir frustrert og er tydelig mer sulten, så da får hun flaske. Samme skjer på natt.

Så til spørsmålet: hvor mye mme bør jeg egentlig gi henne? Til nå har hun egentlig regulert det bra selv og spist til hun er mett, men i natt slukte hun nesten en hel flaske (90ml) i tillegg til at hun hadde fått pupp. Resultatet ble tre kleskift pga masse gulp, såpass at det kom ut nesa også. Samtidig så har jeg litt angst etter gulsotten at hun ikke skal bli skikkelig mett, noe jeg også slet veldig med da vi jobbet med å få opp melkeproduksjonen. Noen råd?
 
Har en liten på snart tre uker som blir delammet. Jeg fullammer på dagen, men hun får 1-2 flasker med mme på kveld/natt. Grunnen til dette er at hun hadde gulsott da hun var rundt en uke og fikk da flaske i noen dager fordi hun ikke klarte å få tak på puppen i noen dager. Disse dagene gikk produksjonen min betydelig ned til tross for pumping og vi har jobbet hardt med å få den opp igjen når hun klarte å ta brystet igjen.

Har fortsatt ikke helt klart å få nok melk på kvelden, til tross for at jeg legger henne til så ofte hun vil, men hun blir frustrert og er tydelig mer sulten, så da får hun flaske. Samme skjer på natt.

Så til spørsmålet: hvor mye mme bør jeg egentlig gi henne? Til nå har hun egentlig regulert det bra selv og spist til hun er mett, men i natt slukte hun nesten en hel flaske (90ml) i tillegg til at hun hadde fått pupp. Resultatet ble tre kleskift pga masse gulp, såpass at det kom ut nesa også. Samtidig så har jeg litt angst etter gulsotten at hun ikke skal bli skikkelig mett, noe jeg også slet veldig med da vi jobbet med å få opp melkeproduksjonen. Noen råd?

Har du prøvd å pumpe ut melk på et tidspunkt hvor du har mye, feks på morgenen?
Vi begynte også med mme pga treg melkeproduksjon og gulsott som gjorde at han sovnet hele tiden. Etter at produksjonen tok seg opp, måtte jeg pumpe noen ganger i døgnet fordi jeg ammet med skjold. Da ga vi den melka på flaske etter amming i 21-tiden på kvelden.
Jeg vet ikke om det er aktuelt for dere. Men om du ikke har nok melk til å spare noe til kvelden, kan kanskje langsom flaske mating gjøre at babyen ikke overspiser og gulper masse etterpå :)

Lykke til videre med amming ❤️
 
Pumpe orker jeg faktisk ikke mer. Holdt på når jeg ikke kunne amme, holdt på for å få opp produksjonen så er veldig lei pumpa. Styrte veldig meg pumping med ene storesøsteren også. Syns det er helt ok å gi mme i tillegg til amming når jeg får til å amme om dagen, men lurer på om jeg kanskje burde redusere på hvor mye hun kan få så hun ikke overspiser og gulper alt opp igjen
 
Pumpe orker jeg faktisk ikke mer. Holdt på når jeg ikke kunne amme, holdt på for å få opp produksjonen så er veldig lei pumpa. Styrte veldig meg pumping med ene storesøsteren også. Syns det er helt ok å gi mme i tillegg til amming når jeg får til å amme om dagen, men lurer på om jeg kanskje burde redusere på hvor mye hun kan få så hun ikke overspiser og gulper alt opp igjen
Ja okei. Det er slitsomt å pumpe, enig i det. Jeg forsøkte bare på et tidspunkt å kutte vekk mme for å prøve fullamming og sjekka at babyen gikk opp i vekt, men du kjenner jo selv om det er riktig for deg :)
Hvordan du skal vite akkurat hvor mye mme babyen skal ha, vet jeg rett og slett ikke, men kan jo prøve å gi halvparten av det du ga sist og sjekke om babyen roer seg etterpå med smokk (hvis dere bruker det) eller byssing, eller om hun ikke roer seg og viser tegn til å ville ha mer.
 
Har en liten på snart tre uker som blir delammet. Jeg fullammer på dagen, men hun får 1-2 flasker med mme på kveld/natt. Grunnen til dette er at hun hadde gulsott da hun var rundt en uke og fikk da flaske i noen dager fordi hun ikke klarte å få tak på puppen i noen dager. Disse dagene gikk produksjonen min betydelig ned til tross for pumping og vi har jobbet hardt med å få den opp igjen når hun klarte å ta brystet igjen.

Har fortsatt ikke helt klart å få nok melk på kvelden, til tross for at jeg legger henne til så ofte hun vil, men hun blir frustrert og er tydelig mer sulten, så da får hun flaske. Samme skjer på natt.

Så til spørsmålet: hvor mye mme bør jeg egentlig gi henne? Til nå har hun egentlig regulert det bra selv og spist til hun er mett, men i natt slukte hun nesten en hel flaske (90ml) i tillegg til at hun hadde fått pupp. Resultatet ble tre kleskift pga masse gulp, såpass at det kom ut nesa også. Samtidig så har jeg litt angst etter gulsotten at hun ikke skal bli skikkelig mett, noe jeg også slet veldig med da vi jobbet med å få opp melkeproduksjonen. Noen råd?
Vår lille kom aldri over 60 ml mme før hun gulpet:joyful:
 
Med eldstemann jobbet vi oss fra delamming til fullamming ved å redusere mme gradvis. Tok et gjennomsnitt av tre dager mme (det var litt varierende hvor mye han fikk), også reduserte vi ca 30 ml av døgnmengden hver 3 dag. Resten kun amming. Tok vekk fra da han var mest fornøyd med amming først og jobbet det gradvis vekk. Det fungerte supert og da rakk melkeproduksjonen min å jobbe seg opp gradvis :) Lærte og et tips fra ammehjelper om at man har mer enn 2 pupper, hvis man bytter fra side til side, tenk som en vindusvisker, hver gang baby blir sint for tom pupp, så er det supereffektivt for å øke produksjonen. Det blir jo aldri tomt, men puppene produserer mest under og rett etter diing, derfor er slik hyppig amming gull for å øke. Var vindusviskerammet masse på kveldstid med min andre nå, så istedetfor å stresse med melk som med eldste har vi kunne fullammet hele veien nå.

Og istedetfor å tolke atferden telte vi heller bleier, 5/6 våte bleier og jevnlig avføring = nok melk (og følger vektkurven sin på sikt da), uansett om baby er sinna på puppen eller vil henge i puppen. Begge mine har rett og slett vært trøtte når de har vært sånn og har heller roet seg godt i bæresjalet hvis de ikke sovner på puppen :)

https://kellymom.com/ages/newborn/nb-challenges/decrease-formula/ Brukte denne oppskriften for å kutte mme

Og får hun melk ved langsom flaskemating? «Sluke flaske» er et dårlig tegn på overspising, ikke nødvendigvis sultent barn. Et flaskemåltid bør helst ta like lang tid som ammemåltid :)

Edit: ups. Trudde du ville fullamme. Men ang tillegg med mme - gi med langsom flaskemating og la baby gi seg når hun er mett. Ikke la henne sluke flasken. Da er det lettere å faktisk beregne mengden heller enn at det blir overspising :)
 
Ville jo helst fullammet, men er ikke den som vil "amme til enhver pris" og er glad jeg får ammet så mye som jeg gjør nå siden det så svart ut for hele ammingen en stund. Jeg har dessverre ikke to fullfungerende pupper heller, den ene har både tregere utdrivningsrefleks og mindre melk. Har nok noen tette melkeganger eller noe slikt der, for har hatt samme problemet nå med tre babyer. Tror jeg skal lage mindre flasker i kveld og gi henne pauser under måltidet først og fremst, så ser vi.

Takk for tips
 
Jeg del pumpet mine (kunne ikke amme pga sugesvake barn og klarte ikke pumpe nok) og gav så mye mme de ville ha etter at de hadde fått min pumpe melk. Passet på å ta noen pauser og bruke flaskesmokker beregnet for nyfødte.
 
Back
Topp