Hvor mye mat spiser babyen deres?

Godisbjørn

Flørter med forumet
Kanskje det finnes en slik tråd allerede, men jeg kunne ikke finne noen Men ja, som det står over - hvor mye spiser barna (både melk og fast føde)? Hvordan ser en typisk dag ut i måltider og hvordan sover dem om natta? Jeg ammer ikke, så hovedsakelig er jeg nysgjerrig på andre flaskebarn ♥️
 
Ammer.
Men utenom Det spiser han 1/2 porsjon med grøt.
 
Ca 900 ml mme iløp av en dag, pluss litt frukt eller grønnsaksmos eller en halv porsjon grøt.

Spiser 1-2 ganger per natt og hver 2.-3. time gjennom dagen :)
 
Ca 2 dl fast føde. 1 dl fruktmos rundt lunsjtider, og 1 dl graut til kvelds. Ellers fri dressur på amminga. Ingen nevneverdig endring på natt. 4-5 ammingar mellom 19-07.
 
Ammer, gir mat en gang ila dagen, helst utpå ettermiddagen. De to siste nettene har hun våknet en gang mellom leggetid og ca 7. Det er nytt. Tror det er pga grøten. Jeg ammer også som regel ganske rett etter mat. Det er ikke store porsjonene hun får, kanksje to spiseskjeer til sammen.
 
Her gir vi ca en porsjon grøt med vann på morgenen, fruktmos og 150 ml MME til lunsj, er enda på smaksprøve på middag + 150 ml MME til middag. Grøt til kvelds + det han vil ha av 120 ml MME en stund etterpå. Får ikke mat på natten, men kan våkne noen ganger for å få tutten. :)
 
Her ser jeg at vi nok gir mye fast føde. Men det er faktisk helsesøster som har bedt meg gjøre det slik. Men dagen vår er som følger:
1 flaske melk ca 150 Ml i 6-7 tiden,
1 flaske melk ca 150 Ml i 9 tiden
En posjon grøt i 11-12 tiden
En flaske melk ca 150 Ml i 14-15 tiden
Fruktmos av en variant til middag i 16-17 tiden
En posjon grøt til kvelds i 18-19 tiden
Bad ca 19 og så mye han vil på flaske etterpå.
Litt ulik natt men våkner som oftest i 4-5 tiden og får 150 Ml på flaske, kan da ha våknet en gang før mellom 00-2 for å få en flaske. Varierer litt noen dager har han det måltidet og noen ganger sover han igjennom.
Gir ikke store måltider på flaske som du ser men han har slitt med en del gulp.

I forhold til meldte grøt og frukt har jeg fått beskjed om at han skal få så mye han vil og at han sier ifra da han er ferdig. Ellers kan han få smake på litt av det vi spiser innimellom. Noen grønnsaker til middag el.
 
Her ammer jeg ca hver 3 time på dagen til hun legger seg mellom 19-20. Så sover hun til kl 06 ca uten mat.
Har begynt med litt grøt på kvelden men vi stresser ikke og det går seint....
 
06-07 mme
09-10 grøt + vann
12-13 mme
14-15 middag + vann
16-17 mme
18 grøt + vann
20-21 mme
Natt - mme (stortsett rundt klokka 01)

Varierer veldig på hvor mye han spiser og drikker, pleier ikke å tømme flaske eller skål. Lager mme på 120ml vann og 6 måleskjeer pulver, full porsjon grøt med eventuelt most banan, sviskemos, eple/pæremos eller kokosolje. Noen ganger bytter jeg ut grøt med banan og avokadomos. Til middag varmer jeg opp mellom 100 og 140g grønnsaksmos med olivenolje. Får også smake på ting vi spiser om det er uten melkeprotein.

Hjemmelaget grønnsaksmos og eple/pæremos er det han liker best.
 
Ammer, gir mat ca 2 ganger for dagen (i forbindelse med at hun må ha movicol) - men hun spiser ikke mange skjeene. Får også noen maisstenger i løpet av dagen.
 
På morgenen er lille så klar for dagen at han ikke har ro eller tålmodighet til å spise så mye. Han spiser gjerne godt på natten. Ammer og drikker mme i løpet av dagen. Også får han fast føde i tillegg.

Kl. 11-30-12 får han grøt.
Kl. 15 får han most middagsmat.
Kl 18 får han grøt igjen.

Han er 6 mnd. Drikker kanskje 200 ml mme til dagen + fri bar amming som jeg ikke aner hvor mye er. Drikker også en slant vann.
 
120 mL mme rundt 7-8
120 mL mme rundt 10-11
120 mL mme rundt 13
120 mL mme rundt 15
Fast føde når vi spiser middag, ca kl 17. Spiser da først og fremst det vi har til middag som passer (feks potet, kokt gulrot/kålrot/brokkoli, kylling, pasta, tomat), eller så får hen banan eller avokado, evt skive med leverpostei. Får spise så mye som hen vil, men først og fremst ved egen hjelp (hjelper av og til med å holde, men baby må selv ta tak og putte inn i munnen). Moser heller ingenting med mindre vi selv spiser det most. Spiser nå ca en halv banan uten problem. Begrenser mengde og tilbyr banan eller avokado til slutt når det er matvarer hen ikke er vant til enda.
150 mL mme ca 18-19
Pleier å sove 19-23/00 før neste måltid, men trenger av og til litt påfyll (ca 50 mL i mellomtiden).
100 mL mme 23/00
100 mL mme 02
100 mL mme 0430

Har alltid spist ganske små porsjoner mme, og gulpet myyye (enda mer hvis han spiser store porsjoner), så vi har bare akseptert at det må bli små, hyppige måltider. Har ikke smakt grøt enda. Går kjempefint opp i vekt.
 
Smoothie kl 11.
Grøt kl 17.

Pupp alt utover det. :)
 
Pupp 2-3.hver time hele døgnet. :p 5mnd. Tenkte å begynne med litt grøt etter hvert.
 
Pupp hver 2-3 time.
Halv porsjon grøt rundt kl 12
Akkurat begynt med litt grønssaksmos i 18-tiden. Synes han har sovet merkbart bedre de kveldene han har fått føde på kvelden, går lenger tid mellom ammingene på natt.
Etterhvert blir det å legge inn middag rundt kl 16.
 
Spiser ca 1 porsjon grøt til frokost, 1-1,5 porsjon middag og 1-1,5 porsjon grøt til kvelds. Drikker mindre og mindre mme nå, har den siste tiden fått avsmak av det virker det som. Blir evt litt mellom måltidene. Drikker vann som tørstedrikk, men hs mener de får det de trenger gjennom fast føde, så det er ikke så nøye med mme lenger.
 
Last edited:
Han spiser ca en halv-3/4 porsjon med grøt til kvelds. Utenom det er det kun pupp. En og annen smaksprøve innimellom, men ikke noe fast. Men han er bare 5,5 måned, så ingen hast.
 
Back
Topp