Hvor mye lån???

Mamma-til-to-skatter

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Desemberlykke 2018
Vi er i "vil-bygge-hus-snart" fasen[:D] Og da lurer jeg på en del.. Vi har jo noen "små" lån fra før av. Noe på bilen, Noe på en campingvogn, pluss noe forbrukslås som er dyre.. Jeg jobber 50% nå, min kjære jobber 100% og litt til.. Vi leier bare idag, men har funnet både tomten og hus vi vil ha[:D][:D] Gjenstår bare å låne pengene..

Hvor mye har dere i lån?? Og hva betaler dere?? Har dere flere lån? altså på bil, båt, camping, hytte?? Eller slått alt sammen..

Og hva hadde dere tilsammen i inntekt og hva fikk dere i lån???

De i banken mener du kan klare årslønna ganger 3 pluss ett eller to hundre til spørs hvor mye du klarer. Og spørs hva du har i egenkapital. Du må regne alle lånene deres og se hvor mye det er, pluss ta tre ganger årslønna deres. Og så mye blir det.

Ja blir spennende dette.. Alt står jo på hvor mye vi får i lån. Mine foreldre har sagt at de kan være kausjonist dersom det trengst.. Så lurer på hvr mye dette kan hjelpe oss i så fall.. Er det snakk om en viss sum, eller kommer det an på oss liksom..??? Ikke så mye erfaringer på dette..

ORIGINAL: Ljiljana

Ja blir spennende dette.. Alt står jo på hvor mye vi får i lån. Mine foreldre har sagt at de kan være kausjonist dersom det trengst.. Så lurer på hvr mye dette kan hjelpe oss i så fall.. Er det snakk om en viss sum, eller kommer det an på oss liksom..??? Ikke så mye erfaringer på dette..

Vanligvis er det 3 ganger inntekten, men kan være mer med kausjonist.
Tror du får et bedre svar enn her dersom du tar en tur i banken for en uforpliktende samtale.

viss dere bygger med leilighet kan dere få 1 mill ekstra hos husbanken. kjenner noen som gjør det nå=)

Har tenkt på det med leilighet ja... Men hva har dere andre i lån??? Og hva har dere i inntekt, og hva betaler dere??

jeg har 1,300 000 i huslån, 220 000 i studielån han har 300 000 i studielån, pluss at jeg betaler den skolen jeg går på nå uten lån så må få skrapt sammen 24 000 før desember[&:][:(]

betaler vell ut en 10, 11 000 i måneden, inntekt på 12 utbetalt, så det blir litt tight, han har vell en 9000 utbetalt i måneden.
så tilsammen 20 000 med utgifter på en 18 med hans lån...

ORIGINAL: Ljiljana

Har tenkt på det med leilighet ja... Men hva har dere andre i lån??? Og hva har dere i inntekt, og hva betaler dere??

Dytter på denne... Må da være flere her inne som har boliglån vel..

vi har 2 mill i lån og en inntekt på 240 og mannen 380. nå betaler vi avdrag og men nettopp begynt og når renter var på det høyeste var det på 17 tusen:/
men nå betaler vi 8-9 med renter og lån. så tok mannen ett lån på jobben når vi kjøpte kjøkken. men når vi fikk lånet hadde eg ca 10 i måneden.

Ja vi har boliglån, men alle situasjoner er jo forskjellige. Hvis dere tar inntekten deres og ganger med 3 - 3,5 får dere ca det som er fornuftig å ha i lån for deres inntekt og det de fleste banker bruker. Dette anbefales jo pga det kan komme renteøkninger og man trenger penger for resten av livets opphold. Vi har billån under sikkerhet på boligen, dette pga da fikk vi lavere rente enn å ha pant i bilen. De fleste banker låner ut med sikkerhet i 80% av boligen, så hvis dere ikke har egenkapital må deres foreldre stille 20% sikkerhet fra deres bolig.

Håper det ble klarer nå, men man kan ikke se på andres situasjon for å finne ut om man kan klare samme lånesum selv. Dere har jo forbrukslån, noe som er dyrt og dette må jo også ta i beregning om hvor mye dere har å rutte med på boliglånet. Banker tar også i beregning om hvor mange barn man f.eks har, det koser jo, hvor man bor i landet, osv.

Lykke til[:)]

ORIGINAL: Oktober16baby

Ja vi har boliglån, men alle situasjoner er jo forskjellige. Hvis dere tar inntekten deres og ganger med 3 - 3,5 får dere ca det som er fornuftig å ha i lån for deres inntekt og det de fleste banker bruker. Dette anbefales jo pga det kan komme renteøkninger og man trenger penger for resten av livets opphold. Vi har billån under sikkerhet på boligen, dette pga da fikk vi lavere rente enn å ha pant i bilen. De fleste banker låner ut med sikkerhet i 80% av boligen, så hvis dere ikke har egenkapital må deres foreldre stille 20% sikkerhet fra deres bolig.

Håper det ble klarer nå, men man kan ikke se på andres situasjon for å finne ut om man kan klare samme lånesum selv. Dere har jo forbrukslån, noe som er dyrt og dette må jo også ta i beregning om hvor mye dere har å rutte med på boliglånet. Banker tar også i beregning om hvor mange barn man f.eks har, det koser jo, hvor man bor i landet, osv.

Lykke til[:)]

Ja, så klart man ikke kan se på hva andre har.. Jeg syns bare det er litt interessant å se hva andre har og hva de betaler.. Vi skal bli kvitt forbrukslånet vårt uansett før vi bygger.. Det er dritt lån, med sky høye renter, så det vil vi ikke ha noe av..

Back
Topp