Hvor mye klær trenger vi?

Silkehår

Blir kjent med forumet
Spørsmålet er ganske enkelt; hva og hvor mye klær vi i de minste størrelsene?

Er førstegangs, så er egentlig helt blank på hva og hvor mye vi trenger. Hører folk sier at man ikke trenger så mye, men vil ikke risikere å sitte der med for lite. I tillegg bor vi 2 timer unna nærmeste klesbutikk så her må det planlegges :bookworm:
 
Min erfaring er at det alltid blir mer klær enn man trenger.
Vi velger å bruke ull for det meste på lille selv om det også kan være varme og fine dager i september. Ull er varmeregulerende og det går mot kaldere temperaturer så tenker det er greit.
Klærne vi har kjøpt:
Str 50/52
4 bodyer
4 strømpebukser
2 nattdrakter
4 par sokker
1 Lillelam dress
1 tynnlue

Str 56
5 bodyer
6 bukser/strømpebukser
3 nattdrakter
1tynnlue

Str 60/62
5 bodyer
5 bukser/strømpebukser
4 nattdrakter
5 par sokker
Lanullva dress
(skal kjøpe lue til dressen)

Alt dette er i ull. I tillegg har svigermor sydd en del klær i bomull, kjoler, sparkebukser, bodyer osv. Og tenker at dette vil være nok klær frem til desember.
Vi kommer til å bruke slike trekant smekker for å unngå gulpeflekker i halsen på klærne. Planen er også å ha egen balje til skittentøy til lille ved stellebordet. En baby blir jo ikke møkkete så ikke nødvendig å bytte klær så ofte med mindre det kommer gulpeflekker på klærne.
Min erfaring er også at man får en del klær i gave av venner og familie.
 
Min erfaring fra sist er at man kan spare seg veldig mange bodyer om man kjøper masse smekker (minst 10 stk) istedet. Tenker da på de trekanta tøysmekkene. Babyer gulper ofte mye. Da er det mye enklere å skifte smekke enn hele bodyen:) Ellers er omslagsbodyer en stor fordel fremfor de som må tres over hodet. Hvor mange bodyer, bukser osv man trenger avhenger av hvor ofte du har lyst til å kjøre vaskemaskinen. Bæsjelekkasjer blir det mye av i starten, så regn med at body og bukse må skiftes flere ganger per dag. 7-8 stk bør man nok ihvertfall ha. Til de helt nyfødte er det også veldig greit med bukser med fot, så slipper man sokker som sklir av hele tiden. Jeg likte godt de som kommer i flerpk på hm:). Ellers er det lurt med ei tynn ullue til å sove med i vogna og en tykkere til annet bruk. En ulldress er også lurt å ha. Ullvotter med snor. "Tøfler" i ullfleece. Trenger ikke masse. Nesten likeviktig å ha noen gode tepper den første tiden.:)
 
Min erfaring er at det alltid blir mer klær enn man trenger.
Vi velger å bruke ull for det meste på lille selv om det også kan være varme og fine dager i september. Ull er varmeregulerende og det går mot kaldere temperaturer så tenker det er greit.
Klærne vi har kjøpt:
Str 50/52
4 bodyer
4 strømpebukser
2 nattdrakter
4 par sokker
1 Lillelam dress
1 tynnlue

Str 56
5 bodyer
6 bukser/strømpebukser
3 nattdrakter
1tynnlue

Str 60/62
5 bodyer
5 bukser/strømpebukser
4 nattdrakter
5 par sokker
Lanullva dress
(skal kjøpe lue til dressen)

Alt dette er i ull. I tillegg har svigermor sydd en del klær i bomull, kjoler, sparkebukser, bodyer osv. Og tenker at dette vil være nok klær frem til desember.
Vi kommer til å bruke slike trekant smekker for å unngå gulpeflekker i halsen på klærne. Planen er også å ha egen balje til skittentøy til lille ved stellebordet. En baby blir jo ikke møkkete så ikke nødvendig å bytte klær så ofte med mindre det kommer gulpeflekker på klærne.
Min erfaring er også at man får en del klær i gave av venner og familie.
Ja, mye gaver, men de fleste gir i str. 62 og 68 er min erfaring:)
 
Jeg synes det er greit å ha 6-7 antrekk, så slipper man å stresse med vasking. Vi har hatt 4-5 bodyer og bukser i 50, et par i sånn 50/56, og 5-6 i 56. Pluss 3-4 pysjer i hver størrelse. Har hatt unger som vokser fort, så føler fortsatt det blir lite brukt. Kanskje greit å ha litt ull også, i 56 eller 60 eller noe.
 
Jeg fikk også høre sist at det ikke var noe vits med mye klær i de minste størrelsene, for ungen bare vokser ut av det med en gang. Nå var min gutt veldig liten da, rett under 3 kg, så det har jo selvfølgelig mye å si, men jeg savnet iallfall flere klær i minste størrelsen sist. Men da kjøpte jeg ingenting i str 50 eller 56, fikk bare låne to bodyer fra søsteren min i str 56, og tenkte det skulle holde de første par ukene.. Det var feil ja :p Så denne gangen har jeg kjøpt inn 4 bodyer i str 50, og 3 i 56. Har også kjøpt to strømpebukser i str 50 og to i 56, mener jeg. Får se om jeg handler mer etterhvert. Et par pysjer i minste størrelsen hadde vært kjekt :) Sist brukte vi de to i 56 også bodyer i str 62 fra starten, men begge størrelsene var jo egentlig for store, så håper det blir bra med str 50 nå. Får vel sikkert en skikkelig plugg denne gangen da, så får vi ikke brukt noe av det jeg har kjøpt :p

Unger er nå veldig forskjellige, men min gutt gulpa omtrent ingenting, og ikke var det så mye bleielekkasjer heller, så vi trengte ikke bytte body flere ganger om dagen. Jeg kan vel ikke påstå at det aldri skjedde, men det var sjeldent. Men det varierer veldig. Ei jeg var på barselgruppe med måtte bytte klær på babyen sin tre-fire ganger bare underveis i første barselmøte på helsestasjon, pga bleielekkasjer :wacky:

Så ja, det er vanskelig å være helt forberedt, tenker jeg. Man kan trenge mye klær og man kan komme til å trenge lite. Også vet man ikke hvilken størrelse ungen kommer til å være når den kommer, eller hvor fort ungen vokser. Så det kommer vel litt an på hva man helst vil unngå; om man vil kjøpe inn en god del klær for å unngå å måtte dra og handle inn mer fordi ungen gulper mye, eller kjøpe inn en litt mindre mengde klær for å slippe å bruke for mye penger på klær som ikke blir brukt fordi ungen ikke trenger så mange skift :) Ut ifra lista over ting jeg har kjøpt, så er det kanskje ikke så vanskelig å skjønne at jeg går for det siste :p Skjønner det ikke er like lett for dere å bare dra og handle inn mer klær når det er to timer til butikken, men det går kanskje å bestille på nett og få det hjem med posten f.eks? :)
 
Jeg tenker som basis at man bør ha 6-8 bodyer+strømpiser/bukser og sokker og synes det er greit å ha både ull og bomull. Jeg er stor fan av ull, men sist fikk jeg en som kokte, og etterhvert fikk atopisk eksem så måtte bruke bomull/bambus på han. I tillegg gulpet han veldig mye (holdt ikke med smekke), så skiftet alt sikkert 4-6 ganger om dagen. Så vi måtte ut å kjøpe mer for å ikke vaske oss ihjel:hilarious: men det ser du etterhvert hva du trenger :happy:
Første min gulpet ikke mye, så hun trengte lite klær.
Ville hatt en del pysjer også, det er litt bæsjings og lekkasjer på nattestid med disse små:) Pysjer er vel det eneste jeg mangler (har vel 3 stk i 50/56), så det har jeg ønsket meg i barselgave fra de som spør hva jeg trenger.

Ellers har vi masse deilig strikketøy (både nytt og etter storebroren) som venter på å bli brukt:happy:
 
Etter storesøster er min anbefaling: så lite som mulig. Vi hadde kjøpt to bodyer med lik strømpebukse i 50, men endte opp med at alle kjøpte klær til oss. Denne gangen har vi sagt til alle som spør at vi ønsker oss heller penger så vi kan kjøpe det vi faktisk trenger som er en ny bilstol.
 
Jeg tenker man trenger en del. Jeg vasker ikke klær hver dag. Har hatt gulpe baby og baby med diaré. Å ha nok klær er mye bedre enn å ha for lite!! Så minst 10 bodyer i hver str,
10 strømpebukser,
5 pysjer (med fot),
Kluter og handduker,
5 bukser
Strikkejakke (til bilkjøring f.eks)
Strikkesokker
2 luer
Og ja sikkert mer
 
Jeg hadde mye til storesøster. Mye brukte vi bare en gang. Denne gangen håper jeg på at vi ikke får så mye klær. Vi ønsker penger som vi kan bruke på det vi trenger.
 
Jeg hadde mye til storesøster. Mye brukte vi bare en gang. Denne gangen håper jeg på at vi ikke får så mye klær. Vi ønsker penger som vi kan bruke på det vi trenger.
Vi fikk typ ingenting til nummer 2,så ikke vær bekymra :p
 
Spørsmålet er ganske enkelt; hva og hvor mye klær vi i de minste størrelsene?

Er førstegangs, så er egentlig helt blank på hva og hvor mye vi trenger. Hører folk sier at man ikke trenger så mye, men vil ikke risikere å sitte der med for lite. I tillegg bor vi 2 timer unna nærmeste klesbutikk så her må det planlegges :bookworm:
Vi hadde aaaaalt for mye klær til nummer en fra starten av. Alle sa man måtte ha så mange skift pga gulping og bæsj. Fikk masse nytt og arvet veldig mye. Vel vi fikk en baby som gulpet et par ganger totalt og som bæsjet en gang om dagen og det ble søl kanskje et par-tre ganger.
 
Jeg gikk igjennom babyklærne fra datteren min i går, og der så jeg en betydelig forskjell i antall klær i de forskjellige størrelsene. Vi kjøpte etter hva vi fikk behov for, så vi handlet klær en gang i mnd. Definitivt mest tøy i str 62 og 68.
Men vi hadde jo kjøpt inn, og fått en del klær i 50 og 56 også. Datteren min var 54cm lang da hun ble født, så ingen av klærne i 50 passet. Og i str 56 passet de i ca 2 uker :hilarious: Så man kan aldri vite hvordan det blir.

Men mitt beste tips er å kjøpe 4 bodyer (omslagsbody, ikke sånn over hodet) og 4 pysjer i str 50, og minst samme antall i 56. Også heller se an størrelsen på babyen når hen kommer.

Strømpebukser er utrolig lange i beina, og vi brukte 50/56 av de helt til hun begynte med str 74 i body og annet. Så det ville jeg bare kjøpt en del av de små størrelsene og hatt klart.
 
Dette blir min 3. Og jeg anbefaler å ikke kjøpe i str 50. Babyer kan være alt fra str 50 til 55 når de er født. Jeg har Hamstra noe sinnsykt denne gangen og har 4 plagg i str 50. Ellers har jeg masse i 56.62 og 68. De vokser altfor fort disse små. fått veldig mye brukt på finn som gies bort. :)
 
Back
Topp