Hvor mye kan man blø TIDLIG graviditet før man ringer lege?

xoxojallagirl

Glad i forumet
Himmelbarn
Sensommerbarna 2019
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hvor mye blødning før man bør ta kontakt med lege? Før uke 12. er i uke 6 selv
 
Hvis du er bekymret for at du har infeksjon, eller at det er noe mer "alvorlig" enn en spontanabort, kan du ringe.
Eller, altså, du kan jo ringe uansett, men legen gjør sjeldent noe med en spontanabort så tidlig, fordi det ikke er noe å gjøre. :/
Du kan ringe og få råd da, det kan jo betrygge en del, uavhengig av hva resultatet blir.
 
Jeg blødde en del i uke 7 med begge to og ble henvist til gyn for innvendig ultralyd :) Vet ikke om min lege var mer på enn andres, men var ihvertfall ingen problemer å få en ekstra sjekk :) Kan ikke gjøre noe fra eller til uansett, men kjekt å få sett at alt var bra :)
 
Første gang jeg blødde da blødde jeg mye. Typ en menstruasjon, da var jeg i uke 5. Det var spontanabort. Jeg tok kontakt med legevakt og fastlege pga usikkerhet og fikk til svar begge ganger at hvis det fortsetter å blø så mye er det med høyst sannsynlighet en SA. Og da var det ikke noe de kunne gjøre for meg sa de. Ekkel beskjed å få, men de sa at kroppen ordner opp i det selv.
Det fortsatte i flere dager pluss magekramper.
Gang nr 2 blødde jeg i uke 12 og uke 14. Og nå er jeg i uke 27 og alt er strålende med jenten. Bestilte selv ultrayd på Volvat i uke 12 pga blødningen, men denne gangen ga det seg etter noen timer. Beskjeden jeg har fått denne gangen er at det ikke er uvanlig å blø. Men ikke i flere dager.
Så jeg ville nok ventet noen dager for å se hvis jeg var deg. Eventuelt ringt fastlegen for en samtale.
 
Jeg ringte fastlegekontoret som ba meg ringe føden da jeg blødde, var da 6+5. Fikk komme inn samme ettermiddag og fikk bekreftet SA. De tok UL for å se at kroppen klarte å kvitte seg med alt selv. Hørte ingenting om at det var tidlig. Nå hadde jeg vannvittig vondt da det sto på, så om det var derfor jeg fikk komme inn vet jeg ikke, men jeg følte meg iallfall veldig godt ivaretatt.
 
Jeg ringte fastlegekontoret som ba meg ringe føden da jeg blødde, var da 6+5. Fikk komme inn samme ettermiddag og fikk bekreftet SA. De tok UL for å se at kroppen klarte å kvitte seg med alt selv. Hørte ingenting om at det var tidlig. Nå hadde jeg vannvittig vondt da det sto på, så om det var derfor jeg fikk komme inn vet jeg ikke, men jeg følte meg iallfall veldig godt ivaretatt.

Uff :( Hvor mye blødde du?
 
Uff :( Hvor mye blødde du?
Begynte med brun spotting kvelden før, googla og forsøkte å berolige meg selv med at det kan være normalt uten at det er noe galt. Det tok seg opp i løpet av natta og måtte bruke nattbind helt frem til jeg dro på sykehuset. Vet ikke helt hva som er mye og lite i slik setting, men fra mitt ståsted var det mye. Mye mer enn en vanlig mensen for meg iallfall. Blødde ikke lenge heldigvis, var helt ferdig etter to dager, så jeg tror kroppen min bare kvitta seg med alt så fort den kunne. Og klar for svangerskap var den iallfall, for jeg ble gravid igjen med en gang etterpå og har nå passert 10 uker.:)

Jeg var skikkelig redd mens det sto på, så kjenner du på det kan det ikke skade å ringe fastlegen for å høre. Lykke til:Heartred
 
Opplevde å blø litt i fjor høst først rundt uke 6-7 i svangerskapet så igjen i uke 12. Var lite, men dro til legen. Rundt uke 7 så tok de blodprøver, de var fine. Da jeg kom i uke 12 og blødde igjen ble jeg henvist til innvendig ul, som desverre viste MA som mest sannsynlig hadde skjedd rundt uke 7 ut fra størrelsen på fosteret. Fikk tabletter som jeg tok hjemme og sykemelding noen dager. Legen som henviste meg til ul prøvde å berolige meg med at det kunne være noe som enkelt som at morkaken lå foran åpningen og dermed kunne forårsake litt blødninger. Prøvde å tro det selv også selv om magefølelsen min desverre sa SA/MA. Men kan være flere årsaker til blødning uten at det trenger å være noe alvorlig. Er du derimot bekymret så ta en tlf til legen, evt bestill en privat ul
 
Opplevde å blø litt i fjor høst først rundt uke 6-7 i svangerskapet så igjen i uke 12. Var lite, men dro til legen. Rundt uke 7 så tok de blodprøver, de var fine. Da jeg kom i uke 12 og blødde igjen ble jeg henvist til innvendig ul, som desverre viste MA som mest sannsynlig hadde skjedd rundt uke 7 ut fra størrelsen på fosteret. Fikk tabletter som jeg tok hjemme og sykemelding noen dager. Legen som henviste meg til ul prøvde å berolige meg med at det kunne være noe som enkelt som at morkaken lå foran åpningen og dermed kunne forårsake litt blødninger. Prøvde å tro det selv også selv om magefølelsen min desverre sa SA/MA. Men kan være flere årsaker til blødning uten at det trenger å være noe alvorlig. Er du derimot bekymret så ta en tlf til legen, evt bestill en privat ul

Hadde du smerter? Jeg ringte lege og fikk beskjed om at med minsre det var smerter involvert var det ikke poeng i å få sjekka :(
 
Hadde du smerter? Jeg ringte lege og fikk beskjed om at med minsre det var smerter involvert var det ikke poeng i å få sjekka :(
Med en slik tilbakemelding hadde jeg bestilt time til TUL for å sjekke, om jeg var deg. Verre å gå rundt i slik uvisshet.:Heartred
 
Hadde du smerter? Jeg ringte lege og fikk beskjed om at med minsre det var smerter involvert var det ikke poeng i å få sjekka :(

Legen kan ta blodprøver på deg for å måle hcg nivået i blodet ditt. Det vill fortelle deg om du har mistet eller ikke.

Men stort mer en det er ikke vits å gjøre med mindre du har smerter som indikerer graviditet utenfor livmoren. Og legene henviser heller ikke til tul med mindre det er noen som har mistet svært mange ganger. Men du kan bestille deg time hos gynekolog selv for tul og betale for det selv.

Men i første omgang er det greit å dra til legen å ta blodprøver for å få svar på hcg stigningen i blodet.

Har vært igjennom både spontanabort og et vellykket svangerskap med blødning selv så jeg vet at det sikkert kverner veldig i hodet ditt nå.

Ønsker deg masse lykke til videre:Heartred
 
Jeg ringte fastlegekontoret som ba meg ringe føden da jeg blødde, var da 6+5. Fikk komme inn samme ettermiddag og fikk bekreftet SA. De tok UL for å se at kroppen klarte å kvitte seg med alt selv. Hørte ingenting om at det var tidlig. Nå hadde jeg vannvittig vondt da det sto på, så om det var derfor jeg fikk komme inn vet jeg ikke, men jeg følte meg iallfall veldig godt ivaretatt.

Så bra du ble godt passet på:)

Nei det er nok ikke normalen å bli henvist til føden. Men har du gitt uttrykk for sterke smerter kan de ha misstenkt svangerskap utenfor livmoren og sendt deg dit for sikkerhets skyld:)

Men det var utrolig vondt når jeg mistet også, kan sammenligne det med de middels sterke riene jeg hadde før fødselen:)
 
Jeg hadde blødning i uke 5. Ble henvist til ul på KK. De kunne ikke se noe foster. Fikk derfor time 3 dager etter. Da så de fostersekk og plommesekk. Fikk ny ul i uke 7 for å se at alt gikk som det skulle.
Hadde blødning i uke 9, 15, 17,19,21 og 22. Fikk ny ul på KK i uke 21. Alt er fint med baby. Så hos meg har de ikke vært vanskelig på ul. Bare forklar at du e r urolig og vil vite om alt er bra eller om du ikke lenger er gravid. Ikke noe kjekt å gå å uroe seg. Håper alt er bra med den lille.
 
Blødning i uke 5. Tok da blodprøve (HCG) for å se at den sank.. de gjorde ikke noe mer. I uke 10 hadde jeg brun spotting, så ble urolig for sa. Bestilte meg privat ultralyd fordi fastlegen ikke mente det var noe å sjekke opp. Alt var i orden den gangen :)
 
Back
Topp