Hvor mye hjelper mannen til?

Hvor mye hjelper egentlig mannen til hjemme? Dere som har små babyer, hjelper han til med bleier, bading osv? Gjør han det ofte eller sjeldent?

Har en baby på 3 mnd og føler meg temmelig alene om ansvaret.
Han hjelper mer enn gjerne til når han er hjemme

Bidrar mer nå i forhold til ho lille enn feks for noen mnd siden... Er 5 mnd nå...

Men har fra dag en etter ho kom gjort veldig mye av husarbeidet og matlaging og sånn ;)

Vi deler på alt - og når de to jentene våre så hjalp han til med nattmatingen (flaskemamma) så jeg fikk hvile på tunge dager og netter...
Husarbeid gjør vi i lag, og syke barn deler vi på...

Samboer her trår til med det som trengs. Til nå har det vært bleier, middagslaging, avlastning, husarbeid ++ Han gjør det aller meste på eget initiativ, men husarbeid må noen ganger påminnes.... ;) Men er absolutt fornøyd med innsatsen ja! Noe som bare skulle mangle - det er jo tross alt hans barn og hjem også! Vesla er 10mnd. og han har tatt del fra dag 1, helt fra vi kranglet om henne på sjukehuset :)

Han er superflink og jobber som maskin hjemme når han først er her (jobber masse i utlandet blant annet). Bading og bleieskift ikke helt hans greie, så alt som gjelder babyen tar jeg meg av, mens han gjør alt annet ellers. Ut med søpla, støvsuging, vaske klær, lage mat, handle osv..eneste han gjorde med babyen var å la han rape:P altså han tok han fra meg etter hvert måltid og lot meg for eks ta en dusj eller gjøre noe annet mens de kosa.

Her var det lite hjelp. Hun er snart 7 mnd og han har kanskje skiftet en pakke bleier totalt. Aldri badet henne. Viste lite initiativ. Gikk fra han ca 1 mnd siden av forskjellige grunner:)

Nei han gjør ikke det, jeg må spørre om han kan bytte bleie og noen ganger svarer han " nei ikke akuratt nå" Han har en fysisk krevene jobb så jeg skjønner at han er sliten i hverdagen. Men i helga burde han hjulpet mere til. Han skjønner ikke det at man må legge sine egene behov til side.

Dumt spørsmål kanskje, men har du snakket med han om det? Hva sier han i såfall?

Mannen gjør mest med storesøster nå når lillesøster er så liten, men han skifter bleier, bysser, forsøker å avlaste meg osv. Han er glad i å ha tid med lillesøster :)

Men blir som sagt mest med storesøster på 6 år :)

Han hjelper til, i den grad at han har med seg eldstejenta ut når han driver ute (som er stortsett hele tia). Babyen er jeg "alene" om, han koser henne på fanget og sånn, men jeg som har alt stell og mating. Husarbeid er det jeg som tar, han hjelper hvis jeg spør :)

Han er flink når han er hjemme og vil gjerne ha lillegutt om han ikke skal ha mm... Men jeg tar nettene siden han jobber og jeg er i permisjon;)

Jeg tror mange menn blir litt stilt på sidelinjen når babyen kommer. Mor har tettere tilknytning til den, er hjemme med den hele dagen og blir fortere kjent med den enn far blir. Kvinner har gjerne også en del mer instinkter enn menn har, og tar gjerne kontrollen mer. Vil ikke overlate så mye til mannen, men blir samtidig grinete når han ikke bidrar. Vi er litt skrudd i huet slik... :p

Her må jeg be samboeren om å gjøre ditt og datt, men det er mest fordi jeg har mer kontroll på rutinene. Jeg skjønner godt at han ikke bytter bleie eller mater, når han ikke vet når babyen fikk ny bleie eller mat sist.

Når det gjelder øvrige bidrag - han gjorde alt de første ukene, jeg kunne konsentrere meg fullt og helt om babyen. Han fortjener en medalje for innsatsen, den var langt mer enn forventet.
Ang. husarbeid lager han middag, jeg gjør resten, men han gjør ting når jeg ber ham om det. Jeg har inntrykk av at menn ser helt andre ting enn det kvinner gjør. Sambo kan gå rett forbi en haug med klær som må brettes, han ser det rett og slett ikke.

Han gjør like mye med barna som meg når han er hjemme. Unntak er bading og negleklipping på yngste :p
Bading tar han gjerne når de blir litt større.
Ang husarbeid tar jeg det meste siden jeg er hjemme. Han tar alt ute.

Han hjelper ikke til, han tar sin del av vårt felles ansvar.

Dette gjelder både barnet og med huset. Er ikke mer min unge eller husarbeid enn hans!

Jeg kunne ikke levd sammen med en mann som ikke anså husarbeid og barna som like mye hans ansvar som mitt.

Last edited:
Jeg tror mange menn blir litt stilt på sidelinjen når babyen kommer. Mor har tettere tilknytning til den, er hjemme med den hele dagen og blir fortere kjent med den enn far blir. Kvinner har gjerne også en del mer instinkter enn menn har, og tar gjerne kontrollen mer. Vil ikke overlate så mye til mannen, men blir samtidig grinete når han ikke bidrar. Vi er litt skrudd i huet slik... :p

Her må jeg be samboeren om å gjøre ditt og datt, men det er mest fordi jeg har mer kontroll på rutinene. Jeg skjønner godt at han ikke bytter bleie eller mater, når han ikke vet når babyen fikk ny bleie eller mat sist.

Når det gjelder øvrige bidrag - han gjorde alt de første ukene, jeg kunne konsentrere meg fullt og helt om babyen. Han fortjener en medalje for innsatsen, den var langt mer enn forventet.
Ang. husarbeid lager han middag, jeg gjør resten, men han gjør ting når jeg ber ham om det. Jeg har inntrykk av at menn ser helt andre ting enn det kvinner gjør. Sambo kan gå rett forbi en haug med klær som må brettes, han ser det rett og slett ikke.
Jeg måtte nærmest krangle med mannen her da vesla ble født for å få lov til å holde henne mer enn under amming. :p Han syntes nemlig det var så urettferdig at bare jeg fikk gi mat at han ville gjøre ALT annet med henne. ;)

Back
Topp