Hvor mye hensyn skal man ta?

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Tid for bursdagsselskap.
Noen har cøliaki, andre veganere, noen på slankeren og noen generelt kresne.

Mange ønsker å oppfylle det...

Baker du kake til alle;)?
 
I vennegjengen vår har det vært (og er det enda, for så vidt) mange barn med ulike allergier og intoleranser. Vi hadde en avtale om at foreldrene til allergikerne tok med kake til dem; som oftest hadde vi jo liggende i frysen til slike anledninger :)

Kommer det ett barn som reagerer på noe, eller flere barn som er allergisk mot det samme, tilbereder jeg ekstra til dem.
 
Hvis de sier ifra tar jeg hensyn. Hvis ikke får de bare ha det så godt.
 
Jeg hadde tatt hensyn til allergikere og religiøse. Og kanskje hatt et alternativ til veganere. Kresne og slankere får la være å spise. :p Slankere kan ta seg en frukt. ;)

Men det betyr ikke at jeg lager tre kaker. :p
 
Tar hensyn til allergi og religion.
 
Hehe..signerer denne:p

Jeg også.

eggefritt, melkefritt det er null problem, bare jeg får tenkt grundig nok gjennom hygienen skal jeg klare glutenfritt også.

Som mor vet jeg litt om hvor stor pris man kan sette på "Ja, her kan du spise", om ikke alt så i alle fall "de og det og det", i motsetning til å møtes av at "nei, vi har ikke NOE uten egg i denne bursdagen". Gele skulle de ikke ha, kaka måtte det være egg i, muffinsene også, og aller helst skulle de nok servert speilegg også utfra holdningen, for å lage noe som helst, altså en pakke gele elelr sjokoladepudding liksom, det var bre umulig, bursdagsmat SKAL HA EGG ellers er det ikke spiselig, nemlig....

Nå er vi over på nøtteallergi her da, og da er det ikke utenkelig at jeg sender med en del steder, for jeg vet jo av erfaring at mange av mødrene bruker kakepose (og ble glad for tips om hvilken kakepose som var uten egg) men de er ikke fri for spor av nøtter, da må vi ha hjemmelagede kaker for å være trygg.

Allergi tar jeg hensyn til uten å blunke. Religion har vi ikke som urfordring her, men klart jeg skulle klart å ordne mat uten svinekjøtt, og om jeg fikk tips om hvor jeg skulle handle hadde jeg fått tak i halal-slakt sikkert også, det er bare ikke noe jeg har vært borti her enda

Slanke seg gjør somregel ikke gjester i barneselskap, og om noen i familien gjør det i familieselskapet, så får de bare forsyne seg med en kopp kaffi da, ellers har jeg jo diabetesvennlig servering, så de finner alltids noe uten eller i alle fall med lite sukker om de vil. Her er mye folk på en slik dag og ingen som legger merke til om noen ikke bare trykker innpå med kake, null stress
 
Ja, og jeg sørger for vegetarmat når vi har besøk av min svigerinne da. Dvs, reelt sett, mannen min sørger for det :)
 
Ting jeg vet om tar jeg selvfølgelig hensyn til:) Her serveres det aldri noe med mandler/nøtter, for det er jeg selv allergisk mot. Bonusfrøkna hadde en periode der hun reagerte på melk, så da lagde jeg laktosefrie ting. Ellers er ikke noen i familien til gubben allergiske mot noe spesielt, så det har i grunnen vært meg selv jeg har måtte ta hensyn til så langt:p

Nå har jeg ikke holdt barnebursdag her enda da, siden bonusbarna går i bhg i en annen kommune (annet fylke og, faktisk), så kan ikke forlange at noen skal kjøre en time for å feire det her hos oss. De har hatt hos sin mor da :)
 
Tar hensyn til allergier og religion. Er de på slankeren får de heller unngå å spise hvis de ikke vil ha søtsaker. Pleier av og til å sette frem litt frukt uansett bare for å ha ett litt sunt alternativ men faller ikke det heller ikke smak så får de heller ta med noe selv
 
Her ei venninne som er vegetarianer, da lager jeg vegetarmat til alle. Vi kan fint droppe kjøtt innimellom.

Hadde ikke kjøpt halalkjøtt, men heller laget vegetarmat.

Hadde laget allergifri kake om vi skulle komme i den situasjonen.

Men vi har faktisk ingen i vår vennekrets som har matallergi, ei heller i barnehagen.
 
Kjenner ingen som trenger glutenfritt/eggefritt osv. Kjenner ingen som har en religion som ikke tillater visse ting heller.
Må vel ta hensyn til sånn når jenta begynner på skolen.
 
Så fremst e veit om det på forhånd (i god tid) så lager e mat som er allergivennlig, men er de veganer eller har en annen religion så spør e de om de kan ta med.
I bhg har de som kommer fra andre land/religion takket nei eller ikke kommet i bursdagene, så har ikke forholdt meg til det. De andre barna som har kommet tåler alt.
 
Jeg tar hensyn til allergi og religion.
Om folk slanker seg, får de enten spise mindre eller la være å spise, det er virkelig ikke mitt ansvar hvordan de skal få i seg søtsaker :p
Signerer denne ;)
 
Jeg lager gjerne en glutenfri kake og serverer frukt, evt sorbet helt uten melkeprodukter ved siden av. Da har man stort sett noe for alle. :)
 
Jeg tar hensyn til allergi og religion.
Om folk slanker seg, får de enten spise mindre eller la være å spise, det er virkelig ikke mitt ansvar hvordan de skal få i seg søtsaker :p

Enig! Så frem man faktisk får beskjed om allergi/religion
 
Tar hensyn til allergier. Det stopper der =)
 
Back
Topp