Hvor mye frukt og grønt hver dag?

xhellielea22

Betatt av forumet
Hei!:love2 Til dere som har erfaring fra tidligere svangerskap eller har noe å komme med:

- Hvilke frukter og grønnsaker er det viktig å få med i kostholdet?
- Og hvor mye i antall skal til hver dag for å være sikker på at man har fått i seg alt som er nødvendig?

det anbefalte rådet er jo fem om dagen, der man helst spiser 100 g hver av to frukter og 3 grønnsaker. Og prøve å spise fra flere forskjellige farger :)

Signerer det Tyren sa! :)

Signerer det Tyren sa :)
Det anbefales kun 2 frukt pr dag pga fruksukker (= karbohydrater i form av sukker -og for mye av det kan øke vekta), grønnsaker derimot kan du spise så mye du vil av ;)
I et sv.skap trenger kroppen mer jern, kalsium og vitaminer (= med på å bygge opp nye celler)
Jern finner man i bl.a grønne grønnsaker (brokkoli, erter osv), rødt kjøtt og grovt brød/grove kornprodukter.
Kalsium finnes i bl.a melk, ost og andre melkeprodukter ;)
Vitamin C (finnes i bl.a appelsiner), kjøtt og fisk er med på å hjelpe kroppen med å ta opp jernet. Kan derfor være lurt med feks. et glass appelsinjus til ei grov skive med leverpostei (masse jern i leverpostei), da hjelper jusen kroppen med å ta opp jernet fra maten ;)

Er allerede fint oppsummert over her, men vil bare legge til at det er mye bedre å spise mer enn 2 stk frukt per dag enn å spise andre godterier!! Sukker/karbohydrater fra frukt er tross alt sunnere enn fra brus/snop osv. ;)

Er allerede fint oppsummert over her, men vil bare legge til at det er mye bedre å spise mer enn 2 stk frukt per dag enn å spise andre godterier!! Sukker/karbohydrater fra frukt er tross alt sunnere enn fra brus/snop osv. ;)

Ja det er helt sant! ;)

Tusen takk alle sammen for svar! ;) Men hvilke grønnsaker spiser dere egentlig? Er litt tom på idé fronten når det gjelder akkurat det...:confused:

Ja, okei, selv har jeg ikke spist godteri av noen slag på over 2 år :D så jeg tror jeg greier meg fint der, og brus er ikke så veldig spennende, farris all the way :D er også melke-allergiker så sjokolade har aldri fristet:smiley-bounce012

Tusen takk alle sammen for svar! ;) Men hvilke grønnsaker spiser dere egentlig? Er litt tom på idé fronten når det gjelder akkurat det...:confused:

Her går det for det meste i:
Rødbeter
Agurk
Tomat
Løk
Paprika
Brokkoli
Gulrot
Både i form av kokt, stekt og rå -alt etter om det er til middag eller på skiva til frokost/kvelds ;)

Det finnes jo fete frukter som inneholder masse umettet fett (sunt fett)
Eks. Avokado, kastanjer, nøtter, mandler osv

Her går det for det meste i:
Rødbeter
Agurk
Tomat
Løk
Paprika
Brokkoli
Gulrot
Både i form av kokt, stekt og rå -alt etter om det er til middag eller på skiva til frokost/kvelds ;)

Det finnes jo fete frukter som inneholder masse umettet fett (sunt fett)
Eks. Avokado, kastanjer, nøtter, mandler osv

Tusen takk for svar, det hjalp godt! :D

Back
Topp