Hvor mye betalte dere per forsøk?

Utgifter offentlig:
16 236 kr for medisiner (alt over dette får man refundert for de tre forsøkene)
4500 kr for tre forsøk (ikke egenandel, ikke refunderbart)
640 kr i egenandeler for forsamtale
320 kr i egenandel per oppmøte på klinikken (kontroller, UL, uttak, innsett osv.)
Reiseutgifter får man tildels refundert (refundert tilsvarende det billigste transportmiddelet om du bor langt unna)

Egenandeler får man refundert om man går over 2185 kr per år (grensen i 2015).

Så tre forsøk offentlig koster 20 736 kr i medisiner og for forsøkene. I tillegg fort 2185 kr per år man holder på for kontroller, for de fleste tar det en del tid med tre forsøk offentlig pga. noe ventetid. I tillegg kommer også den delen av reiseutgiftene man selv må stå for uansett. Så tre offentlige forsøk alt i alt ender vel ofte opp med urefunderbare utgifter på 25 000 - 30 000 kr.

Ja, vi som får hjelp i det offentlige i Norge er utrolig heldige!

Ja, vi er utrolig heldige, men flere land hvor man får fem forsøk offentlig. Synes det burde vært i Norge og. (Kravstor - jadda!)

Takk for svar :)

Det blir jo selvsagt mye billigere en privatforsøk, men man må jo også legge ut så greit å ha spart opp en del :)

Ja, vi er utrolig heldige, men flere land hvor man får fem forsøk offentlig. Synes det burde vært i Norge og. (Kravstor - jadda!)

Ungarn er det eneste landet jeg vet om som dekker 5 forsøk. Og jeg er helt enig med deg, man burde få flere forsøk og muligheten til å få flere barn. Men prisen syns jeg vi må akseptere.

Ungarn er det eneste landet jeg vet om som dekker 5 forsøk. Og jeg er helt enig med deg, man burde få flere forsøk og muligheten til å få flere barn. Men prisen syns jeg vi må akseptere.

Jeg husker ikke hvor jeg leste den artikkelen, men det var flere land som hadde flere forsøk enn Norge (4 og 5 forsøk, flere søskenforsøk osv.) :)

Jeg har ikke klaget på prisen i det hele tatt jeg, men jeg er helt uenig i at en ekstrautgift på over 15 000 kr i august var "gratis" for familien min. Det var for ett forsøk. Og vi har holdt av 30 000 totalt til offentlige forsøk, og enda mer på sparekonto i tilfelle vi måtte over i det private.

Det er sikkert noen som har så god råd at 30 000 er "gratis", men for meg så er det feil ordvalg, uansett hvor takknemlig jeg er for at jeg bor i Norge og får god hjelp til finansiering av selve forsøket. Det var kun ordet "gratis" jeg var uenig i. :) (Jeg mener gratis i helsevesenet er når man kun ender opp med småutgifter totalt. Det er jo foreslått at f.eks. kvinner som velger keisersnitt må betale selv, alt fra 1500 - full pris (opp til 60 000 kr)).

Last edited:
Ok :) Regner med de har gode rutiner på dette hos St. Olavs også :)
Det har dem ;) jeg og mannen får ark til pasientreiser og dokumentasjon på nødvendig behandling. I tillegg får man ei blekke som skal sendes med til helfo hvor man også skal krysse av litt selv og legge ved kvitteringer. Alt står veldig greit forklart ;)

Det har dem ;) jeg og mannen får ark til pasientreiser og dokumentasjon på nødvendig behandling. I tillegg får man ei blekke som skal sendes med til helfo hvor man også skal krysse av litt selv og legge ved kvitteringer. Alt står veldig greit forklart ;)
Så bra! :)

ja vi er heldige som får dekket mye av det offentlige, men samtidig så sparer det offentlige på å gi oss prøverør da jeg er bærer av en sykdom som koster samfunnet veldig mye om vi velger å få flere barn.

Jeg har ett spørsmål, hva er det som teller som "ett forsøk"? Er det 3x innsett (eg 1x hormonbehandling med ferskforsøk og 2x frys om man har flere embryo) --- eller får man tre runder med full hormonbehandling/uttak/ferskforsøk, og evt fryseforsøk med ekstra embryo på toppen av det igjen?

Skal begynne hos det offentlige i Haugesund om 2.5 uker, om ikke fryseforsøket neste uke blir noe av... Bare lurer på hvor mye jeg "får" når man sier 3 forsøk...

Holder på med 1.forsøk offentlig nå..
Og har foreløpig på lang protokoll
Synarela 3 stk: ca 2800 kr
Puregon: ca 5000 kr
Innsett 1500 (når den tid kommer)

Har ikke kjøpt ovitrelle enda og må gå på progesteron til uke 12 om vi klarer det nå så da er det vel rundt 550 kr for 15 stk crinone , som går på 1 uke så der kommer det til å koste litt men men det er verdt det ... :)

Jeg har ett spørsmål, hva er det som teller som "ett forsøk"? Er det 3x innsett (eg 1x hormonbehandling med ferskforsøk og 2x frys om man har flere embryo) --- eller får man tre runder med full hormonbehandling/uttak/ferskforsøk, og evt fryseforsøk med ekstra embryo på toppen av det igjen?

Skal begynne hos det offentlige i Haugesund om 2.5 uker, om ikke fryseforsøket neste uke blir noe av... Bare lurer på hvor mye jeg "får" når man sier 3 forsøk...
3 fullverdige forsøk med uttak. Fryseforsøk er bonus. Om det blir avbrutt før uttak teller det heller ikke som forsøk mener jeg.

Vi har bare hatt offentlig på Fert sør i Porsgrunn :) og her er utgiftene våre;
Første forsøk kom på rundt 14000,- for medisiner pluss 3000,- for behandling på klinikken.
Andre forsøk ca 15000,- + 3000,-
Tredje forsøk ca 18000,- + 3000,- og til sist fjerde forsøk (siden forsøk nr 3 gikk til dundas) som har kommet på over 20000,- i medisiner og 3000,- i behandling.. Vi får jo heldigvis igjen alt over de ca 16000,- i medisiner, men det er drøyt mye penger å ut med.. Og noe av det vi bruker (bla Fragmin) er ikke godkjent av Helfo og må betales av egen lomme.. Er dyr "moro" det her :hilarious:

Vi har hatt kort protokoll på Porsgrunn.

Menopur i 8 dager
Orgalutran i 5 dager og siste dag med orgalutran satt jeg også ovitrelle.

Lutinus fra uttaksdag og 14 dager frem. Dette kostet 6447,80

Så kommer kontrollene. Jeg har frikort så er kun sambo som har betalt 360(?)*2=720 også pluss uttak/innsett som koster 1500

Vi hadde et fryseforsøk med ett egg som var til overs fra da vi laget førstemann. Inngår de medisinutgiftene fra dette forsøket i vår egenandel eller kan vi kun bruke utgifter vi har fra og med første ferskforsøk? Og det er vel ikke per kalenderår slik som frikort, men totale utgifter uansett når vi tar forsøk?

Vi har bare gått privat. Har betalt 120.000 for forsøkene (60.000 for 3 pakk med ICSI), rundt 30.000 for medisiner (5 runder med medisiner), og 2-3 tusen for kontroller.

Last edited:
Vi går privat. Trondheim.
Første forsøk: 17000kr i medisiner! 34500kr i forsøk (icsi+tesa).
Fryseforsøk: 1600kr i medisiner. 7000kr i forsøk.

Ikke billige dette..!

Vi brukte 14548 kr for alle medesiner og utakk på første forsøk....

Back
Topp