Hvor mye babytøy trenger man?

A009

Flørter med forumet
Februarhjertene 2025
Hei! Venter førstemann her og trenger litt hjelp! Hvor mye babytøy trenger man i str. 56 og 62?
Vet det er veldig individuelt, men hva er deres erfaringer? Dette er den foreløpige listen over ting jeg har kjøpt:

Vedlegg

• IMG_2427.jpeg
    IMG_2427.jpeg
    85,3 KB · Visninger: 47
Ville kanskje hatt flere pysjer i 56, vi hadde fire, men hadde en som tisset mye gjennom… Ellers mener jeg vi har 6-7 sett (body og bukse), nå blir det kanske mer aktuelt med strømpebukse (hadde juli baby sist). Tenker at vi heller går for innkjøp av mer om dette blir en gulpebaby❤️ Har også noen ullsett/dresser som er hjemmestrikket og fra lillelam for når han skal være i vogn og bilstol❤️

Et par pysjer til og strømpebukser hvertfall. I starten gadd vi ikke skifte til pysj, det var så mye soving at vi følte det ikke var vits, og selvfølgelig mange skift per dag - det kunne være 4 skift om dagen, eller.. samme antrekk i 4 dager :hilarious: Ellers tenker jeg du er good, du finner fort ut om du trenger mer, også får du gjerne masse i gave, etter fødsel også :D

Hei! Venter førstemann her og trenger litt hjelp! Hvor mye babytøy trenger man i str. 56 og 62?
Vet det er veldig individuelt, men hva er deres erfaringer? Dette er den foreløpige listen over ting jeg har kjøpt:
Syns lista di ser fin ut. Enig med hun over her; i starten gadd vi ikke skifte til pysj og strømpebukser fra pm eller condor er gull. Du får ikke bedre passform til de minste enn de merkene etter min erfaring. H&M strømpis er noe drit.

62 begynner ting å bli veldig grisete, så der blir det gjerne å fylle på med mer klær etter behov. Blubba vår på 4275 gram brukte 56 lenge (3 mnd kanskje i de mest elastiske plaggene) og minsten på 3820 gram brukte 50 og 56 om hverandre i et par mnd. før 56 var gjeldende en stund til. Han gulpa myye (refluks-baby). Blubba gulpa bare på smekkene, så det gikk fint med tøyet som regel.

Det holder jo egentlig med 50 og 56 til første mnd, så kan du kjøpe 62 når du ser hva du og baby liker. Jeg ville hatt 5 bodyer i 50 og 5 bodyer i 56 (litt ull og bomull). Syns det diggeste er pysj med glidelås til første tiden, har fem i hver størrelse

For det første: ikke stress med å kjøpe 62. Det har du ikke behov for den første tiden. Dessuten kommer du til å få en del gaver, og da er det bare å gi beskjed hvis noen spør at du har kjøpt det meste i 56 og ønsker fra 62 eller større størrelser. Det du eventuelt ikke får i gave har du goooood tid på å kjøpe når du får bruk for det.

Husk at den første måneden du er med baby er en vintermåned, så kommer selv til å prioritere å kjøpe litt ullbodyer og strømpebukser. Samt noen pysjer.

Du trenger ikke så mye i 50. Ikke alle barn passer 50 når de blir født og begynner rett på 56. Dessuten kan 56 også brukes på en 50-baby ved å brette det opp litt. Men hadde prioritert å kjøpt 1-2 fine sett du vil vise baby frem i i 50. Om 56 blir for stort så har du dette ene settet du kan ta på ved hjemreise fra sykehus, besøk av besteforeldre, etc.

Tusen takk for mange gode tips! Har en følelse på at babyen blir stor (help!). Jeg veide selv 4600g da jeg ble født og samboer 4000g. Så har fått høre av både mor og svigermor at det ikke er vits å kjøpe noe i str 50. Men man vet jo aldri hvor stor babyen faktisk blir. Enig med at jeg må ha mer pysjer og body/bukser, men venter til etter babyshower/ jul før jeg selv kjøper mer.

https://www.babyverden.no/annonsorinnhold/barnas-hus/hva-trenger-den-nyfodte/

Vi har tatt litt utgangspunkt for vinterbaby på denne lista. Str 50 kjøper vi ikke inn i. Da vi allerede har hørt at vår lille viser tendenser til å være lang.

Men tenker å ha litt i 56, mer fullverdige sett ut av hva listen anbefaler av klær i 62 og 68. 56 ser vi an litt etter jul. Da vet vi hva vi har fått i gaver(da folk liker å kjøpe de minste størrelsene). Samt at magemål hos jordmor kan gi litt pekepinn om babyen er stor eller ikke, og om vi da trenger litt i de mindre størrelsene

For det første: ikke stress med å kjøpe 62. Det har du ikke behov for den første tiden. Dessuten kommer du til å få en del gaver, og da er det bare å gi beskjed hvis noen spør at du har kjøpt det meste i 56 og ønsker fra 62 eller større størrelser. Det du eventuelt ikke får i gave har du goooood tid på å kjøpe når du får bruk for det.
Det med størrelse vil avhenge mye av størrelsen på baby, den yngste min var så stor at jeg måtte gå rett på 62 (han var 56cm/4,8kg ved fødsel). FS-målet mot slutten av svangerskapet vil gi en pekepinn på om baby ligger over, under eller mer midt på snittet.
Jeg har bare brukt tynne ullbodyer og ullongs til mine (uten sokk) de første mnd. Et par pysjer har de vel hatt, men stort sett har vi samsovet med bare bleie. Mitt tips er å ikke kjøpe inn alt for mye, du får tak i mer på kort varsel om du ser det blir knapt. Det er så surt med alle de pene plaggene man rydder vekk mens lappen fremdeles henger på...

Størrelse er veldig forskjellig , sist fødte jeg prematur og hadde null prematur klær.. nå er vi forberedt og har prematur klær fra første. Da de tror det blir før tiden denne gang også. Hadde også baby med refluks /oppkast og trengte en del klær body /bukser osv pga det . Men ville hat 4-5 pyjamaser , en del bodyer og bukser/sparkebukser , strømpebukser osv

Back
Topp