Hvor mye babyklær i fødebagen?

Piana

Gift med forumet
Assistert-jentene
Marshmallows2021
Maiskolbene 2023 :-)
Ja, hva og hvor mye pakker dere ned av babyklær til sykehuset? Det er jo bare snakk om et par dager, men med to førstegangsforeldre som ikke er noe gode på å skifte bleie så kan jeg se for meg at det kan bli litt klin og behov for skift? :joyful:

Jeg har foreløpig tenkt å ta med 2-3 bomullsbodyer, 2-3 ullbodyer, et par bukser og sokker, og alt dette i både str 50 og 56. Kan godt tenkes at han må rett i str 56... I tillegg kanskje en pysj eller to og en ulldress og en liten lue til vi skal hjem. Er det passe? Alt for mye? Alt for lite? :nailbiting::joyful:
 
Det høres passelig ut det :)
Jeg har pakka litt mer enn jeg tror vi får bruk for og har tatt med
3 bomullsbodyer
1 ullbody
1 strømpebukse
1 bukse og 1 par sokker
2 strikkeluer
Strikketeppe
+ strikketøy til å ha på på vei hjem :)
Jeg har bare tatt med 50.

Babyen sov bare i vanlig tøy på sykehuset, kommer til å ligge mye hud mot hud for å få igang melkeproduksjonen, så tenker det sparer litt vask også :)
 
Det høres passelig ut det :)
Jeg har pakka litt mer enn jeg tror vi får bruk for og har tatt med
3 bomullsbodyer
1 ullbody
1 strømpebukse
1 bukse og 1 par sokker
2 strikkeluer
Strikketeppe
+ strikketøy til å ha på på vei hjem :)
Jeg har bare tatt med 50.

Babyen sov bare i vanlig tøy på sykehuset, kommer til å ligge mye hud mot hud for å få igang melkeproduksjonen, så tenker det sparer litt vask også :)

Takk for svar!

Hehe, ja jeg ser for meg at vi fort ender med at jeg bare går rundt i sykehusskjorte og babyen ligger hud mot hud under helseteppe og hele fødebaggen blir stående nesten urørt :joyful:
 
Fikk tips på fødselsforberedende kurs om å ikkje ta med for mye til baby, for de hadde det meste på sykehuset (hvert fall på KK Bergen) Så tenkte å bare ta med noe, og nytte meg av det som er på sykehuset, og slippe å begynne rett på klesvasken når vi kommer hjem. :D Men det viktigste var å ha med lue, og gjerne en som vi ikkje var for redd for. Siden luen skulle på så og si med engang, og kom til å bli tilgriset. :)
 
Jeg tror jeg hadde to skift sist. Tar med ca samme denne gangen. Sist hadde jeg bare med str 56, denne gangen tar jeg med to bodyer i str 50 og to i 56. Noe sier meg at hun her er mindre enn storebror. Han var 53 cm lang da han ble født...
 
Jeg har 4 bodyer, 3 i bomull og 1 i ull, 4 bokser/strømpebukser, 2 par sokker og 2 luer. 1 lue i bomull til rett etter fødsel og 1 i ull til hjemreisen. Har også med ett hjemmestrikket ullpledd :)
 
Hva gjør dere i forhold til den første lua? Jeg har ikke så veldig lyst til å ha ei lue tilgriset med alt det ekkle som er klistra på baby når den kommer ut:hilarious: sist fikk vi ei sånn strikka lue på i første omgang og den tok de tilbake igjen når ci dro hjem.
 
Hva gjør dere i forhold til den første lua? Jeg har ikke så veldig lyst til å ha ei lue tilgriset med alt det ekkle som er klistra på baby når den kommer ut:hilarious: sist fikk vi ei sånn strikka lue på i første omgang og den tok de tilbake igjen når ci dro hjem.
Ofrer en av de tynne bomullsluene. Har valgt ut en av de vi har arvet, som ikke var den fineste :rolleyes:
 
Takk for svar!

Hehe, ja jeg ser for meg at vi fort ender med at jeg bare går rundt i sykehusskjorte og babyen ligger hud mot hud under helseteppe og hele fødebaggen blir stående nesten urørt :joyful:

Ja, hehe. Men det tar ikke så mye plass så det gjør ikke noe å ha det med heller. Og vi endte med å være på sykehuset mange netter sist, da var det greit å ha litt skift :) de blir jo kalde så fort man legger dem litt for seg selv, så hadde nytte av både body og strikkeplagg på barsel sist :D
De hadde noen bodyer til baby på sykehsuet sist, men de var store og slaskete. Han ble rett og slett for kald med dem på. Bukse, sokker, eller sånn hadde de ikke.
 
Hva gjør dere i forhold til den første lua? Jeg har ikke så veldig lyst til å ha ei lue tilgriset med alt det ekkle som er klistra på baby når den kommer ut:hilarious: sist fikk vi ei sånn strikka lue på i første omgang og den tok de tilbake igjen når ci dro hjem.
Den jeg tok på etter fødsel var det nesten ikke noe gugg på. Så den overlevde fint. Blå da.. Kanskje ikke lurt med lyse farger :p
 
Hva gjør dere i forhold til den første lua? Jeg har ikke så veldig lyst til å ha ei lue tilgriset med alt det ekkle som er klistra på baby når den kommer ut:hilarious: sist fikk vi ei sånn strikka lue på i første omgang og den tok de tilbake igjen når ci dro hjem.

Jeg strikker en egen lue bare til det og har med flere ril etterpå. Så vasker vi den etter fødsel-lua på t tidspunkt. Min forrige fikk faktisk ikke på seg lue etter fødsel i det hele tatt, men kanskje det var fordi han skulle sjekkes av legen rett etter fødsel :pompus:
 
Fikk tips på fødselsforberedende kurs om å ikkje ta med for mye til baby, for de hadde det meste på sykehuset (hvert fall på KK Bergen) Så tenkte å bare ta med noe, og nytte meg av det som er på sykehuset, og slippe å begynne rett på klesvasken når vi kommer hjem. :D Men det viktigste var å ha med lue, og gjerne en som vi ikkje var for redd for. Siden luen skulle på så og si med engang, og kom til å bli tilgriset. :)

På nettsidene til Ullevål står det bare at man må ta med klær til baby. Virket ikke som at det var noe man fikk låne på barsel i utgangspunktet. Har ikke fått beskjed om noe lue! Men hvis de skal klæsje ei lue rett oppå det nyfødte, blodete, klinete hodet til babyen så synes jeg man skal få beskjed om det! Jeg har pakket to helt nye, finstrikka og ganske dyre ull-luer som absolutt ikke er tiltenkt sånn bruk! :wtf: Tenkte mer til vi skulle hjem jeg... Jeg får ta med en litt mer sliten arve-lue i tillegg da, så er vi sikra! :joyful:
 
Vi hadde vel bare et par skift med, men brukte i grunn ikke eget før vi reiste hjem etter to dager. Sykehustøyet er for så vidt litt slaskete, men ho var for det meste innpakka i teppe til å begynne med, og så var det gjerne sykehusbody og teppe mot slutten tror jeg. Kan ikke huske noe om lue.. :wacky::bag:
 
Hadde innskrivingsamtale her på tirsdag, da fikk jeg beskjed om at de kun hadde bleier til babyen og disse bleiene fødende får (inkludert trusa) så vi må ta med alt vi trenger..

Så dere bør sjekke opp i at dere faktisk får tøy og sånt.
Jeg skal føde i Kristiansand og de er ganske elendige på barseltilbudet sitt da. Dessverre regnes min fødsel som risikofødsel, så jeg mistet retten til å velge fødested :sorry:
 
Hva gjør dere i forhold til den første lua? Jeg har ikke så veldig lyst til å ha ei lue tilgriset med alt det ekkle som er klistra på baby når den kommer ut:hilarious: sist fikk vi ei sånn strikka lue på i første omgang og den tok de tilbake igjen når ci dro hjem.
Jeg strikker en egen lue bare til det og har med flere ril etterpå. Så vasker vi den etter fødsel-lua på t tidspunkt. Min forrige fikk faktisk ikke på seg lue etter fødsel i det hele tatt, men kanskje det var fordi han skulle sjekkes av legen rett etter fødsel :pompus:
Jeg gjør det samme, strikker en til rett etter fødsel som har litt farge så den ikke ser så grisete ut med en gang. Sist hadde jeg ikke det, så da fikk vi en bomullsstrømpe under hentesettlua (hvit) for å spare den for de verste flekkene. Strikker etter denne oppskriften: https://www.lds.no/media/38046/strikk-en-kuvoese.pdf
 
Ja, hva og hvor mye pakker dere ned av babyklær til sykehuset? Det er jo bare snakk om et par dager, men med to førstegangsforeldre som ikke er noe gode på å skifte bleie så kan jeg se for meg at det kan bli litt klin og behov for skift? :joyful:

Jeg har foreløpig tenkt å ta med 2-3 bomullsbodyer, 2-3 ullbodyer, et par bukser og sokker, og alt dette i både str 50 og 56. Kan godt tenkes at han må rett i str 56... I tillegg kanskje en pysj eller to og en ulldress og en liten lue til vi skal hjem. Er det passe? Alt for mye? Alt for lite? :nailbiting::joyful:
Jeg har pakket det samme som du har satt opp:
- 3 ullbodyer + bukser
- 3 bomullsbodyer + bukser
- ett par bomullsluer
- 2 pysjer
- klær/antrekk til å reise hjem i
- teppe
- ett par sokker

Tar heller med litt for mye enn for lite - både fordi man kanskje kliner og griser :rolleyes: eller man kan ende opp med å være der lenger! Med storebror endte vi opp med å være innlagt i 3 uker - og måtte hente mer klær! Selvfølgelig er ikke det standarden! Men heller mer enn for lite! Tenker også på at sykehusklærne til babyene ofte er hardt vasket, utslitte og ikke myke.. Så vil bruke egne klær! :happy::Heartred Bruker man ikke alt - så har vi hvertfall rene klær tiø vi kommer hjem;)
 
På nettsidene til Ullevål står det bare at man må ta med klær til baby. Virket ikke som at det var noe man fikk låne på barsel i utgangspunktet. Har ikke fått beskjed om noe lue! Men hvis de skal klæsje ei lue rett oppå det nyfødte, blodete, klinete hodet til babyen så synes jeg man skal få beskjed om det! Jeg har pakket to helt nye, finstrikka og ganske dyre ull-luer som absolutt ikke er tiltenkt sånn bruk! :wtf: Tenkte mer til vi skulle hjem jeg... Jeg får ta med en litt mer sliten arve-lue i tillegg da, så er vi sikra! :joyful:

De slang ikke på noe lue her, altså! (Ullevål) -hun fikk på seg en lånebody fra sykehuset første natta!
 
På nettsidene til Ullevål står det bare at man må ta med klær til baby. Virket ikke som at det var noe man fikk låne på barsel i utgangspunktet. Har ikke fått beskjed om noe lue! Men hvis de skal klæsje ei lue rett oppå det nyfødte, blodete, klinete hodet til babyen så synes jeg man skal få beskjed om det! Jeg har pakket to helt nye, finstrikka og ganske dyre ull-luer som absolutt ikke er tiltenkt sånn bruk! :wtf: Tenkte mer til vi skulle hjem jeg... Jeg får ta med en litt mer sliten arve-lue i tillegg da, så er vi sikra! :joyful:

Er nok forskjellig fra sted til sted, men her er det som står på kk Bergen din nettside "Vi vil at du tek med deg ei lue som barnet kan ha på seg etter fødselen. Barnet får den på seg rett etter fødsel, for at ikkje den vetle skal tape varme frå hovudet (vått hår)."

Eg kjøpte en 3pk med bomullsluer på HM, er no heldigvis ikkje det som tar mest plass av alt eg har pakket med. :)
 
Er nok forskjellig fra sted til sted, men her er det som står på kk Bergen din nettside "Vi vil at du tek med deg ei lue som barnet kan ha på seg etter fødselen. Barnet får den på seg rett etter fødsel, for at ikkje den vetle skal tape varme frå hovudet (vått hår)."

Eg kjøpte en 3pk med bomullsluer på HM, er no heldigvis ikkje det som tar mest plass av alt eg har pakket med. :)

Vått hår ja - kanskje min ikke fikk lue fordi han var tilnærmet skalla :hilarious:
 
På nettsidene til Ullevål står det bare at man må ta med klær til baby. Virket ikke som at det var noe man fikk låne på barsel i utgangspunktet. Har ikke fått beskjed om noe lue! Men hvis de skal klæsje ei lue rett oppå det nyfødte, blodete, klinete hodet til babyen så synes jeg man skal få beskjed om det! Jeg har pakket to helt nye, finstrikka og ganske dyre ull-luer som absolutt ikke er tiltenkt sånn bruk! :wtf: Tenkte mer til vi skulle hjem jeg... Jeg får ta med en litt mer sliten arve-lue i tillegg da, så er vi sikra! :joyful:

Forrwsten - de jeg kjenner som fødte på Ullevål har fått sånn strømpe på hodet til babyen. Så de slenger nok på det om man ikke selv har lagt frem en lue :) :)
 
Back
Topp