Hvor mye bør feberen gå ned ved smertestillende?

Juliette

Forumet er livet
Hvor mange grader sånn ca bør temperaturen synke ved smertestillende (hos barna våre)? Hvis den f.eks er på 41,9 og synker til 41,7, ville dere kontaktet lege da?
 
Ps. Vet det er allmenntilstanden som er det avgjørende, men smertestillende bør jo funke, liksom...
 
Ja, da ville jeg absolutt kontaktet lege. Aner ikke hvor mye den skal synke, men vil jo tro mer enn 0,2 grader?! Hvordan er formen hans ellers da?
 
Neida, han har ikke så høy feber hehe. Er i hvertfall ganske sikker på det (han har sovet siden han ble lagt så har ikke sjekket tempen nå). Han hadde 39,9 i dag og tempen sank bare til 39,7 ved febernedsettende. Syns det var litt lite. Ser ingen grunn til å ringe legevakta da, men tenkte sånn hvis atte dersom atte han skulle få mye høyere feber og den synker like lite...hva da...føre var, ja[:D] Bare nysgjerrig[:D]
 
ORIGINAL: Juliette

Neida, han har ikke så høy feber hehe. Er i hvertfall ganske sikker på det (han har sovet siden han ble lagt så har ikke sjekket tempen nå). Han hadde 39,9 i dag og tempen sank bare til 39,7 ved febernedsettende. Syns det var litt lite. Ser ingen grunn til å ringe legevakta da, men tenkte sånn hvis atte dersom atte han skulle få mye høyere feber og den synker like lite...hva da...føre var, ja[:D] Bare nysgjerrig[:D]

Haha åja, begynte å lure! 41,7 var liiiiitt høyt, syns jeg... [:D]
 
Ved febernedsettende skal temperaturen synke mellom en halv og en grad hvertfall. Er greit å kontrollmåle tempen ca en time etter at febernedsettende er gitt.
 
God bedring[;)]
 
ORIGINAL: malien

Ved febernedsettende skal temperaturen synke mellom en halv og en grad hvertfall. Er greit å kontrollmåle tempen ca en time etter at febernedsettende er gitt.

God bedring[;)]

 
Men jeg trenger vel ikke tenke på det når temperaturen synker fra 39, 9 til 39,7, eller? Altså når feberen ikke er høyere enn det...?
 
(ser jeg har laget en rotete tråd her, altså hehe[:D])
 
ORIGINAL: MammanTeOlai

ORIGINAL: Juliette

Neida, han har ikke så høy feber hehe. Er i hvertfall ganske sikker på det (han har sovet siden han ble lagt så har ikke sjekket tempen nå). Han hadde 39,9 i dag og tempen sank bare til 39,7 ved febernedsettende. Syns det var litt lite. Ser ingen grunn til å ringe legevakta da, men tenkte sånn hvis atte dersom atte han skulle få mye høyere feber og den synker like lite...hva da...føre var, ja[:D] Bare nysgjerrig[:D]

Haha åja, begynte å lure! 41,7 var liiiiitt høyt, syns jeg... [:D]
 
Hehe, viktig å lage litt dramatikk vettu[:D]
 
Det er veldig vanskelig å si, fordi du kan gi paracet på stigende temperatur.
Så hvis du måler til 39.9, så kan det være at hvis du hadde ventet 20min og målt så hadde tempen vært 41.2, og da ville en temperatur på 39.7 vært 0,5 grad lavere.
Så hvis du synes tempen synker lite kan du gi mer paracet etter etpar timer - og gi da lavere suppleringsdose (altså gi en 125mg paracet i tillegg til 250mg)
Snakket med legevakten om dette for etpar uker siden, da jeg ringte dem med samme spørsmål.

Men hvis du ikke gir på stigende temperatur så er det mellom 0,5 og 1 grad den skal synke.
 
ORIGINAL: Juliette

ORIGINAL: malien

Ved febernedsettende skal temperaturen synke mellom en halv og en grad hvertfall. Er greit å kontrollmåle tempen ca en time etter at febernedsettende er gitt.

God bedring[;)]


Men jeg trenger vel ikke tenke på det når temperaturen synker fra 39, 9 til 39,7, eller? Altså når feberen ikke er høyere enn det...?

(ser jeg har laget en rotete tråd her, altså hehe[:D])

 
Som smula sier kan feberen ha vært stigende, men det vet en jo ikke sikker.. At tempen synker 0,2 grader er ikke god respons på paracet. Allmenntilstanden ok? Hvis den er det ville jeg ha sjekket ham ett par ganger i løpet av natten, og sett an formen til neste dag. Hvis ikke allmenntilstanden er ok hadde jeg tatt en tlf til legevakten og forhørt meg[;)]
For unger som har tendens til høy temp (ca 40+) og evt feberkrampe, kan forsøke å holde tempen nede ved å gi paracet og ibux (mixtur) i intervaller. Da kan de få febernedsettende hver 3. time i en stedet for ca hver 5-6 time[;)] 
 
Håper formen er bedre i dag[;)]
 
 
Tusen takk for svar!
Feberen forsvant heldigvis i natt.
Men han hoster stygt, snørrer og vil IKKE spise noenting. Ei heller sove. Sover vanligvis i over to timer på dagtid. I dag brukte jeg 20 min på å få han til å sove og han sov da i 20 minutter. Sov ingenting før han ble lagt kl syv i kveld. Ber en stille bønn om at dette ikke er starten på fremtidens sovemønster[&:]
 
Back
Topp