Hvor mange tenner?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Hvor mange tenner har barna nå? Har de fleste fått alle 20?

I dag så jeg at den tredje 2-årsjekselen har kommet gjennom med en pigg, så nå har Felix 19 tenner. Jeg tror jeg kjenner en klump der den fjerde skal komme, men det bruker å ta flere måneder før begynnende klumper bryter gjennom. Er han voldsomt treg med tennene? Eller er det flere som ikke har fått alle?
 
Hun har fått de hun skal ha forløpig, de 20 :)

De siste jekslene fikk hun på en gang i februar i år :)

Tror ikke han er noe unormalt sen med tenner, Amelia har vært ganske tidlig ute. Ihvertfall med de første tennnene :)
 
Jeg husker ikke helt hvor lenge han har hatt alle 2-årsjekslene, men jeg tror alle var på vei før han var 2 år hvertfall. 
 
Litt flaut egentlig, jeg er faktisk ikke helt sikker. Men mener hun har alle 20! Sluttet liksom å telle for lenge siden uten å være det bevisst. Men det betyr vel kanskje at hun allerede da hadde fått de tennene hun skulle. 
 
20 her å... Har vel hatt det i rundt 1 år :)
 
Skikkelig liten treiging jeg har med andre ord. :) Er det omtrent når de fyller 3 år at de blir innkalt til tannlege / tannpleier? Håper siste jekselen har kommet gjennom til da. Ser ut til å være arvelig med sene tenner, for lillesøster har ikke antydning til noen ennå.

almara: Manglende telling betyr nok at alle er der ja. :) Her er det veldig synlig med en liten hvit pigg der den 3. jekselen skal komme ut, så da blir jeg minnet på de manglende tennene hver gang jeg pusser. Mye lettere å se de som mangler, enn å telle de 20 som er der.
 


Sukkertopp skrev:
Skikkelig liten treiging jeg har med andre ord. :) Er det omtrent når de fyller 3 år at de blir innkalt til tannlege / tannpleier? Håper siste jekselen har kommet gjennom til da. Ser ut til å være arvelig med sene tenner, for lillesøster har ikke antydning til noen ennå.

almara: Manglende telling betyr nok at alle er der ja. :) Her er det veldig synlig med en liten hvit pigg der den 3. jekselen skal komme ut, så da blir jeg minnet på de manglende tennene hver gang jeg pusser. Mye lettere å se de som mangler, enn å telle de 20 som er der.

Ifølge denne artikkelen er det helt normalt at de kommer nå også :)

"Tennene dannes allerede når barnet ligger i magen og vokser deretter i kjeven
før de bryter frem. Det normale er at vi får 20 melketenner - ti i hver kjeve.
De første melketennene kommer vanligvis ved 6-8 måneders alder, men dette kan
variere mellom ulike individer.
Vanligvis har alle melketennene kommet fram når
barnet er mellom to og et halvt og tre år.
"

http://www.drammen-tannlegesenter.no/c-97-Melketenner.aspx


Tror det er rundt 3 års alderen de kaller inn til kontroll, men har ikke fått noe brev i posten enda...

Vi har begynt å forberede Amelia på det, og hun gleder seg faktisk til å dra til tannlegen :)
 
Back
Topp