Hvor mange spotter?

Medusa_83

Forumet er livet
Har postet denne på interiørforumet også, men jeg stoler minst like mye på dere[;)]

------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi driver og pusser opp nå, og skal ha spotter på kjøkkenet og på badet.

På kjøkkenet blir dette i tillegg til lys under overskapene og en dobbel pendel som skal henge over en "bardisk" som skiller kjøkkenet fra stuen. Det skal selvsagt være lamper i stuen, og det er et vindu som er 120cm bredt midt på veggen på kjøkkenet. KJØKKENET ER TOTALT 7,5kvm, mens TAKAREALET etter å ha trukket fra for overskap er ca 5kvm. Hvor mange spotter ville dere hatt her?

På badet skal vi ha et speil med integrert lys. BADET ER 4 kvm. Hvor mange spotter ville dere hatt her?

Håper dere vil svare meg, for jeg synes jeg har fått noen rimelig håpløse svar fra en elektriker[;)]

Hadde vært mye lettere om vi hadde fått sett rommene... Mamma har nettopp fått spotter, så jeg har ett trent øye for hvor mange spotter og hvor de skal være! [8D]

ORIGINAL: Vand

Hadde vært mye lettere om vi hadde fått sett rommene... Mamma har nettopp fått spotter, så jeg har ett trent øye for hvor mange spotter og hvor de skal være! [8D]

[&o] Det blir dessverre veldig vanskelig, siden kjøkkenet er helt uten møbler (og mangler en vegg), og badet er med delvis avrevet liljekonvalltapet, og uten innredning for øvrig.

Kan jo si at målene på badet er 2,30x1,70, og doen, vasken og dusjen må stå langs samme langside. Kjøkkenet er 3,10x2,50, takarealet blir 2,30x2,50 (så da blir det nærmere 6kvm takareal...)

Hjelper litt? Ta en råsjans? Angi max? Min?

Hjelp[8|]

Hmmm vårt bad er ca 3 kvm og vi har to spotter der samt et lys over speil.. Syns det gir veldig god belysning så kanskje 3 på badet?

Jeg syns det er kjempe fint med mange spotter på kjøkken da[8D] 4x3 langs "veggene" da kanskje?

ORIGINAL: Medusa_83

ORIGINAL: Vand

[&o] Det blir dessverre veldig vanskelig, siden kjøkkenet er helt uten møbler (og mangler en vegg), og badet er med delvis avrevet liljekonvalltapet, og uten innredning for øvrig.

Kan jo si at målene på badet er 2,30x1,70, og doen, vasken og dusjen må stå langs samme langside. Kjøkkenet er 3,10x2,50, takarealet blir 2,30x2,50 (så da blir det nærmere 6kvm takareal...)

Hjelper litt? Ta en råsjans? Angi max? Min?

Hjelp[8|]

kjøkken: 3,10 x 2,50

Hvis du skal ha maximal belysning (spotter som lyser opp rommet og ikke bare veggene), så må man jo dra spottene ut fra veggen. 60 cm ut fra veggen mener mannen er bra. Men så kommer kjøkkeninnredning også. Nå har vi tegnet litt her, og 4 spotter burde holde inne på ett så lite kjøkken. Spesielt hvis du har lys under kjøkkenbenken og lys i takpendel.

bad: 2,30 x 1,70

Der burde det holde med èn spottrekke med tanke på at det er smalt (hvis man bruker 60cm-"regelen"). På den andre siden så må du vurdere om du vil ha spottene midt på, eller om dere vil dra spottene mer inntil veggen og få to spottrekker. 2 spotter er nok, men jeg liker ikke noe som er partall[8D]

Har du vurdert å ha spotter i hjørnene istedenfor å ha de midt i rommet? Og hvordan de evnt skal stå så du slipper "rullebane-look-a-like"? [:)]

Er det downlights da?

Vi har 6stk på kjøkkenet og 8stk på badet. Men usikker på størrelsene på rommene da...
2 rom som trenger mye belysning!!

Back
Topp