Hvor mange skal ta tidlig UL?

Søtnos*

Glad i forumet
Jeg har lagt merke til at det er veldig vanlig å ta tidlig UL. Jeg har ingen planer om å bestille meg det, venter til første vanlige.

Men jeg lurer på om noen her skal ta tidlig ul?

Forrige gang ventet eg til ordinær ul, er usikker på ka eg skal denne gangen, men kan godt være vi tar en tidlig denne gangen- just for fun!

Skal ha, av flere grunner. Den ene fordi min søster var gravid med ei jente som hadde kraftig hydrocefalus. Litt usikker på hvilken uke de skal ta det i da, siden jeg ikke bestemmer det selv.

Jeg skal ha. Mn det er for at jg får ekstra oppfølging neste gang .. (hadde blødning i uke 9, ble sendt på ul og ble fortalt at dt var tomt.. UKE 19 BLIR jg sendt inn pga senabort.. så jg viste ikke at jg var gravid..)

Jeg skal ha, har ikke bestilt time enda.

Personlig klarer jeg ikke vente i 19 uker uten en sniktitt på at alt er bra, jeg trenger å få en liten beroligelse på forhånd.. Jeg bekymrer meg alt for mye sånn i starten at jeg føler jeg trenger det..

Det ser ut som de fleste bestiller selv her? Jeg tok ingen ul tislig sist heller jeg. Men tok 3d i uke 25, det var gøy

Line84 skrev:
Jeg får tidlig ul fordi det er et ivf barn. Veldig spent på om det er en eller to der inne:o)

Spennende

Jeg har tatt tidlig ul hehe så tidlig at jeg ikke hadde/har fått positiv test :P 

Hadde en SA sist mnd, så fikk sjekket at alt var bra oppi der... Og det var det, han kunne ikke se noe, annet enn at jeg har hatt eggløsning fra høyre siden denne mnd! ^^

Hvis en spire fester seg denne mnd, så sitter den nå... og i såfall tester jeg positivt i løpet av uka, og i såfall skal jeg prøve å få en ul i uke 5-6 for å se hjertet... Om jeg så må betale for det!! 

Jeg har kremet utflod og det stikker en del i eggstokkene, men jeg vet ikke, aner ikke... Har egentlig ikke lyst til å sjekke heller fordi hvis det er noe er jeg redd det skal gå galt igjen, og hvis ikke det er noe blir jeg skuffet fordi det ikke er noe... 

Jeg har også tenkt å ta tidlig UL... for å berolige både meg og mannen om at alt ser ok ut. Lurer også på om det er en eller to der inne, og tror ikke jeg har tolmodighet til å vente helt til uke 19 på det..  det er for å slippe uroligheten med alle de ubesvarte spørsmålene. Synest godt debatten om tidlig UL i regjeringen kunne fått en positiv konklusjon for oss gravide nå..

Har ikke gjort det før, og lurer litt på hvor lang ventetid det er... satser på uke 8-9 tror jeg...

Hvis jeg får skal jeg :D 

Hvordan fungerer dette med ultralyd egentlig, er det gratis?
Er det sånn at man må betale for det hvis man vil ha det tidligere enn normalt? Hvordan kan man få tidlig ultralyd dekket? Jeg synes også det er lenge å vente til uke 19, man vil jo gjerne finne ut tidlig om noe er galt eller ikke.

Er ny i dette gamet - hva med legetimer ifm graviditet? Er det gratis?
Når er det normalt å bestille legetime etter nylig oppdaget graviditet?

Sorry alle de tusen spørsmål! Håper dere gidder å svare dere som vet!

Skal ikke ha,det er for lang vei til å kjøre syns jeg:/

Jeg skal, pga tidligere spontanaborter og div andre medisinske grunner

Nala82 skrev:
Er det sånn at man må betale for det hvis man vil ha det tidligere enn normalt? Hvordan kan man få tidlig ultralyd dekket? Jeg synes også det er lenge å vente til uke 19, man vil jo gjerne finne ut tidlig om noe er galt eller ikke.

Alle legetimer er gratis når du er gravid. Når det gjelder ultralyd så koster det penger dersom du går til privat. Får du legen til å sende henvisning til sykehuset er det gratis, mulig man må betale for bildene dersom man vil ha det.
Jeg tar tidlig hos privat da de tar utvendig ul - de på sykehuset tar innvendig og når jeg tok det sist fikk jeg en utrolig ubehaglig opplevelse da de ikke fikk meg til å slappe av i det hele tatt, så jeg skal ikke tilbake dit.. betaler heller 600kr for en som ligger rett ved jobben i stedet..

Man har egentlig første timen mellom 9-12 uke mener jeg å huske, men føler man at man trenger det kan man ringe før :)

Jeg skal ta tidlig ul i uke 8.. har nettop funnet ut at jeg er gravid da, så det blir vel noen legebesøk fremover :)

Tusen takk for svar, tvilling85!

**tvilling85** skrev:

Nala82 skrev:

Alle legetimer er gratis når du er gravid. Når det gjelder ultralyd så koster det penger dersom du går til privat. Får du legen til å sende henvisning til sykehuset er det gratis, mulig man må betale for bildene dersom man vil ha det.
Jeg tar tidlig hos privat da de tar utvendig ul - de på sykehuset tar innvendig og når jeg tok det sist fikk jeg en utrolig ubehaglig opplevelse da de ikke fikk meg til å slappe av i det hele tatt, så jeg skal ikke tilbake dit.. betaler heller 600kr for en som ligger rett ved jobben i stedet..

Man har egentlig første timen mellom 9-12 uke mener jeg å huske, men føler man at man trenger det kan man ringe før :)

Back
Topp