Hvor mange plagg trenger vi i 50-56

Andregangsfødende

Flørter med forumet
Vårspirene 2021
Hvor mange plagg bør en minimum ha i str 50 og 56. Tenker på hvor mange bodyer, bukse, strømpebukse m.m trengs det?
Trenger vell kanskje ikkje så mye da barnet vekser fort, men kommer vell ann på om en får ett gulpebarn:confused004
 
Sniker fra Mai :) Vi erfarte at vi elegant hoppet nesten over 50, mens andre svømmer jo i 50 i 2 måneder.
Ville ikke kjøpt for mye, og skal ikke det denne gangen heller :)

Husk at butikkene er åpen etter fødsel og man vet hvilken str man trenger :)
Går selv for 3-4 antrekk i 56. Så sender jeg heller mannen ut på akutt shopping når vi kommer hjem for å supplere :)

Body er unntaktet, kjøper sikkert 5-6 stk før fødsel av det.
 
Mine har vert 4,5 kg ved fødsel, så her er nyfødtstørrelsen 56-62. Hadde ikkje eit einaste plagg i 50.

Men av "start"-kle har eg vel ca 10 bodyar, 5-6 bukser, litt strømpebukser, 2 heildressar (ein i ull og ein i bomull, til utebruk), litt sokkar, litt smekker, 4-5 nattdrakter. Huer i bomull og ull.

Så får ein jo ofte litt også, men det er jo ofte i str 62-68-74, iallefall er det min erfaring.
 
Her tok det en stund før veksten tok helt av. Bruke vel str. 50/52/54 i ca. 1 måned så 56 i 2 måneder. Deretter hoppet vi så og si over str. 62 :p De er forskjellige disse kidsa så umulig å forutse, men jeg tror jeg hadde 15-20 bodyer i de minste størrelsene og fikk brukt alt masse. Hadde lite i str. 50, men mange merker har 52 og 54 som størrelser og det hadde jeg en del av, men mest 56 da. Er bare å brette opp ermene. Var veldig glad vi ikke trengte å handle rett etter fødsel og veldig glad vi slapp å vaske klær hele tiden. Hadde kanskje 6-8 bukser, 3-4 par sokker, 4-5 pysjer og 1 heldress. Denne gangen blir det mer ull og mer strømpebukser i mixen.
 
Til forrige var det kun litt i str 56 før han kom opp i 62. ville lagt vekt på en del bodyer og litt mindre underdeler. Min brukte ikke strømpebukse (jeg syns de er så knotete når babyen er liten) men jeg hadde 3-4 sånne leggings med fot (i ull fra joha) som jeg synes er lettere å ta av og på. 2-3 pysjer er også greit, og så gjerne en ulldress eller noe sånt som er lett å ta på dersom en skal ut. Et par eller to med strikkesokker feks er også greit å ha.

Ellers spørs det jo og hva du ønsker når babyen er så liten. Som regel er det jo bleiebytting, mating og soving det går i den aller første tiden. Så det å kle på er stort sett om du vil vise frem babyen i litt mer kle enn body og underdel når du får besøk. Jeg syns det er upraktisk med mye klær så lenge vi bare er hjemme. Når babyen hviler eller er på fanget har en som regel et teppe rundt også..

Her er vordende storebror snart 8mnd og jeg bruker ikke mye klær hjemme. Så har alt for mye :hilarious: dersom det skulle bli jente og jeg må handle litt nytt så vet jeg at «garderoben» blir myyyye mindre. Så går det jo ann å handle etterhvert om en ser det går mer av det ene eller det andre og en savner noe ;)
 
Vi hadde ikke kjøpt noe i str 50 for alle rundt oss sa det ikke var noe vits. Men ut kom han med sine 47cm. Så han druknet jo i klærne jeg hadde med i bagen. Brukte bare sykehusklær. Til vi var hjemme igjen hadde foreldre og svigerforeldre kjøpt inn litt klær i str 50, og han brukte det en god stund. Men som nevnt over her; butikkene er åpne og det er ingen hast. Kjøp et par plagg og ha liggende også ser du når babyen er ute
 
Fekk hørre at det ikkje va store vitsen å ha str 50 for noen hopper rett oppi 56 mens andre svømmer i det. Denne gangen blir det kanskje mer aktuelt da eg max får gå til uke 38. Men ville hatt 2-3 sett i 50, men ville kanskje gått for sånne bodyer som kan forlenges (polarn o pyret og lindex har en del sånne bodyer med 2 størrelser i en)
 
Back
Topp