Hvor mange kaker?

Kengu

Forumet er livet
VIP
Blir mellom 40-50 stk i konfirmasjon, jeg er jo fra Sunnmøre og der skal jo kakebordet bugne, men hvor mange kaker ville dere hatt?
 
Det beste rådet er vel å ikke ha for mange forskjellige varianter, heller dobbelt opp av de som garantert er poppis :)
Jeg ville servere marengs med lekker topping av frukt og sjokolade evt karamellsaus. Sjokoladekake, suksess, gulrotmuffins og sikkert mange flere :)
 
Jeg er også sunnmøring så..... Mange

Også er jeg godt opplært av min mormor. 1/3 av kakebordet skal være desserter. Pudding, fromasj, og denslags. Ja. Og pavlova regnes som dessert ;)
 
Det beste rådet er vel å ikke ha for mange forskjellige varianter, heller dobbelt opp av de som garantert er poppis :)
Jeg ville servere marengs med lekker topping av frukt og sjokolade evt karamellsaus. Sjokoladekake, suksess, gulrotmuffins og sikkert mange flere :)
Vi kommer nok til å kjøre på mye forskjellig , det må vi
 
Jeg er også sunnmøring så..... Mange

Også er jeg godt opplært av min mormor. 1/3 av kakebordet skal være desserter. Pudding, fromasj, og denslags. Ja. Og pavlova regnes som dessert ;)
Åh det har jrg ikke hørt før
 
Mener vi anbefaler 5 kaker til det antallet på jobb (jobber som konditor) hvor antallet varierer fra 15/20 biter PR kake. (Da er nok kransekake ink i dette) da er tanken at man gjerne tar en bit av et par kaker.
Så er det jo forkjell på hvor mange barn, hvor kakeglade gjestene er osv.
Men jeg hadde nok hatt min 5 forskjellige kaker for utvalget sin del.
 
Mener vi anbefaler 5 kaker til det antallet på jobb (jobber som konditor) hvor antallet varierer fra 10/20 biter PR kake. (Da er nok kransekake ink i dette)
Så er det jo forkjell på hvor mange barn, hvor kakeglade gjestene er osv.
Men jeg hadde nok hatt min 5 forskjellige kaker for utvalget sin del.
5 er nok langt under det vi kommer til å ha uansett ;)
 
5 er nok langt under det vi kommer til å ha uansett ;)
Sånn erfaringsmessig så får vi som regel tilbakemeldinger på at de er glad vi anbefalte de mindre enn de tenkte ;) men har skjønt at sunnmøringer tenker annerledes på det enn her o Østfold (gjelder så klart ikke alle;))
Mener vi hadde 4 i dåpen på 30 gjester og hadde kaker en god stund etterpå.
 
Sånn erfaringsmessig så får vi som regel tilbakemeldinger på at de er glad vi anbefalte de mindre enn de tenkte ;) men har skjønt at sunnmøringer tenker annerledes på det enn her o Østfold (gjelder så klart ikke alle;))
Mener vi hadde 4 i dåpen på 30 gjester og hadde kaker en god stund etterpå.
Man kjenner vel gjerne gjestene sine og vi har mange kakeglade , det pleier å være 4 kaker bare i bursdag med 15-20 stk. 5 på 40-50 gjester hadde virkelig vært altfor lite
 
Sånn ellers i forhold til makroner så anbefales det 3-4 stk pr person, jeg tenkte det holdt å bestille 40 stk jeg men det blir kanskje lite?
 
Åh det har jrg ikke hørt før

Det er nok ingen universell regel, men mormor mente i alle fall det. Noe med å ha et litt lettere utvalg også, på et vis. Altså, ikke som i lett og sunt, men karamellpudding og sånn er jo lettere i magen enn sjokoladekake.
 
Man kjenner vel gjerne gjestene sine og vi har mange kakeglade , det pleier å være 4 kaker bare i bursdag med 15-20 stk. 5 på 40-50 gjester hadde virkelig vært altfor lite

Mm, om gjestene også er sunnmøringer, så holder ikke 5 kaker på 50 stk altså.

Vi har 2 kaker, muffins og gele og evt is i en helt vanlig bursdag. (der muffiks teller som kake og gele og is som dessert)
Rester ja, men det skal det jo være og 10 på en kake er jo bare et kakestykke hver? Nei, de fleste spiser da vel minst 3 stykker. Av mine gjester altså. 4 i snitt på deler av farsslekta ;)
 
Mm, om gjestene også er sunnmøringer, så holder ikke 5 kaker på 50 stk altså.

Vi har 2 kaker, muffins og gele og evt is i en helt vanlig bursdag. (der muffiks teller som kake og gele og is som dessert)
Rester ja, men det skal det jo være og 10 på en kake er jo bare et kakestykke hver? Nei, de fleste spiser da vel minst 3 stykker. Av mine gjester altså. 4 i snitt på deler av farsslekta ;)
Nei, det holder ikke, 5 er det jeg tenker jeg og mamma ordner.
De 5 på 15/20 er hos svigers på Østlandet liksom, så de er kakeglade de også
 
Det er nok ingen universell regel, men mormor mente i alle fall det. Noe med å ha et litt lettere utvalg også, på et vis. Altså, ikke som i lett og sunt, men karamellpudding og sånn er jo lettere i magen enn sjokoladekake.
Det er jeg enig i
 
Men hva slags kaker bør det være da?

mine tanker
Sjokoladekake
Kransekake
Diverse puddinger
Verdens beste
Så bestiller vi hovedkaken
Makroner
Pavlova
Ostekake
Iskake

I tillegg noe gjærbakst
Gelé til barna
 
Hiver inn noen forslag som vi vurderer i dåpen eller som vi skal ha i dåpen. Gulrotkake, marsipankake, kaffekake (vet ikke om det er universalt navn eller bare lokalnavn, men er en blanding av bløtkake og sjokoladekake eller noe sånt), så har du jo vanlige bløtkaker av ymse smaker, oriokake, snickerskake, banankake, suksessterte. De jeg kommer på i farta iallefall. Kos dere masse på kakebordet ;)
 
Hiver inn noen forslag som vi vurderer i dåpen eller som vi skal ha i dåpen. Gulrotkake, marsipankake, kaffekake (vet ikke om det er universalt navn eller bare lokalnavn, men er en blanding av bløtkake og sjokoladekake eller noe sånt), så har du jo vanlige bløtkaker av ymse smaker, oriokake, snickerskake, banankake, suksessterte. De jeg kommer på i farta iallefall. Kos dere masse på kakebordet ;)
Jo takk, men lenge igjen. Bare jeg som vil ha litt lister klar til jeg skal fordele hvem som skal bake hva etterhvert som spørsmålene kommer.
 
Her har det gått en del brownies og muffins til barna.

Ellers ville jeg nok hatt

Vannbakkels (krans)
Sjokoladekake
Pavlova
Verdens beste
Iskake og is
Konfirmant kake (bløtkake fra konditor)
Ostekake

Vi har pleid å lage en litt lettere kake som består av sukkerbunn/rullekake med bringebær og blåbær i (laget i liten langpanne). Den er som brownies veldig god med is eller krem ved siden av.

Jeg ville satt bort Pavlova og verdens beste til noen greie hjelpere da de absolutt er best når kremen er lagt på samme dag.
 
Back
Topp