Hvis du lurer på hvorfor de som har mistet har et behov for å dele det, så gjetter jeg bare at du at du ikke har mistet noen gang selv?
arrester meg gjerne omveg tar feil.
Frykt, sorg og vonde følelser kan bli mindre av å deles. Det er kanskje ikke samme behov for å dele og snakke om at det bare har gått bra, ikke sant
spontanabort er fortsatt tabu i samfunnet, sjansen for å få et avfeiende svar om at man ikke skal sørge over å miste fordi det bare var «naturen som ryddet opp» er overhengende stor. Spontanabort
er vanlig, men ikke så vanlig at alle kjenner noen som har opplevd det, og noen vil ikke snakke om det eller har det så langt tilbake i tid at de har glemt litt hvordan det var. Selv kjenner jeg foreløpig ingen utenom forum som har opplevd en spontanabort. Og når jeg da opplevde dette selv har det vært uvurderlig å ha et forum hvor man kan være åpen om det, utveksle erfaringer og spre håp om at det
også kan gå bra neste gang for de som har mistet også.
Så er det dette med hvor ofte man deler og nevner det i ulike tråder - der kan jeg vel bare si at jeg hadde større behov for å dele og snakke om når tapet var mindre bearbeidet enn nå mange år etterpå. Men du kommer nok ikke utenom å lese om folks tidligere erfaringer i termingruppene fordi frykten for å miste og gjenoppleve noe på nytt er mye nærmere når man er gravid og står i en situasjon hvor det kan bli en realitet igjen. Om du er redd og bekymret selv, kan jeg si at man med en abort i bagasjen som regel er enda mer redd enn om man ikke har opplevd det tidligere.
Det er ikke alle som har noen å snakke med dette om i det virkelige liv for eksempel, fordi en ikke har noen å speile seg i eller noen som kan vise forståelse. Jeg har mange flotte venninner som jeg har kunnet snakke med som aldri har opplevd det samme som meg, og som likevel har vært utrolig gode støttespillere, men det er nok ikke alle som har vært like heldige.
Jeg ser at noen temringrupper har laget «trigger warning-tråder» for å snakke om frykt, tidligere opplevelser eller at man tror en abort er i gang. Det er kanskje fint, da får man samlet trådene om de skumle tingene litt også kan de som ikke ønsker å lese unngå å lese. Men du kommer nok ikke helt unna å lese om de tingene man helst ikke vil høre om på et forum likevel
Husk at det stort sett alltid går bra og at det er dette det er størst sannsynlighet for at skjer
Lang forklaring kanskje, men skjønner godt at du blir redd av å lese om folk som har mistet samtidig som jeg forstår så veldig at de som har mistet og er gravide igjen, eller de som har opplever blødninger har behov for å dele det. Svangerskapet er kanskje ikke kjent for de nærmeste enda eller man ønsker ikke dele ting rundt abort og blødning med noen andre. Det er da det er så godt å ha et forum hvor man kan støtte og backe hverandre, og ikke minst
også dele solskinnshistorier.