hvor mange gudforeldre?

bringebæra2014

Forelsket i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Er det noen grense på hvor mange gudforeldre man kan ha? Selv har vi 9 stk på lista, håper jeg slipper å kutte ned :P

Sent from my iPhone

Er det ikke bare èn gudforeldre og resten faddere?:)
Vi skal ha ei gudmor og en fadder til lille i magen. Sist gang hadde vi ei gudmor og to faddere. Tror ikke det er noe maksantall?:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Trodde de var 6 faddere som er høyest antall. Kan jo være de har forandra det nå da.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Hva er forskjellen på gudmor/far og faddere egentlig? Jeg er fadder til flere barn, men ingen av de har gudfar/mor

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

4stk gudforeldre, her kalles alle gudmor å gudfar :-) tror maks e 6stk æ...

Innbiller meg at det sto at man kunne ha mellom 2 og 6 faddere da vi døpte lillemann jeg..... her er det vanlig med 4 og vi kaller dem gudmor, gudfar, liss-gudmor og liss-gudfar siden det var det jeg kalte mine faddere.....

Her har ungene 2 gudforeldre hver, er oldeforeldrene som er det og så har de 4 faddere hver :)

Vi skulle ha 4, men ble bare 2.:) På et skriv vi fikk sto det minst 2 og maks 6 faddere :p

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Er det noen grense på hvor mange gudforeldre man kan ha? Selv har vi 9 stk på lista, håper jeg slipper å kutte ned :P

Sent from my iPhone
Er det første barnet? Da kan det være lurt å "spare" noen eller så må man finne 9 nye til neste og 9 nye til neste etter der. Er forresten max 6.
Poenget er at ungene legger merke til hvor mange faddere de har når de blir eldre og da kan det være greit at det er likt antall.
Noen bruker jo samme faddere til alle barna og da er jo problemet løst.
Vi har 4 hver til alle 3 barna.

Har alltid tenkt at man har 1 gudforeldre og resten faddere. Gudmor/-far er den som bærer til dåpen, er ihvertfall den tradisjonen jeg er oppvokst med.

Er selv gudmor, men der kaller de flere av oss for gudforeldre, tror det er en tanke med det å ikke gjøre forskjell.

Her blir det bare en fadder, for vi har bare ett familiemedlem som er kristen, og vi skal ha barnevelsignelse, så opplegget er litt annerledes.

Den fadderen som bærer barnet opp til dåpen er gudmor/gudfar. Man kan altså bare ha én, men denne er også fadder.
Om partneren til den som bærer opp også er fadder er det vanlig og også kalle denne for gudmor eller gudfar. :)

Gudmor /-far er den som bærer til dåpen. Luemor/-far tar av dåpslua. Det kan være inntil 6 faddere, men gudforelder/den som tar av lua trenger jo ikke være fadder. Det er jo ofte foreldre (og gjerne eldre søsken eller andre barn som tar lua), og foreldre er ikke fadder. De to eldste her har hver sin bestemor som gudmor, men de er ikke oppgitt som faddere. Yngste har sin tante som gudmor og fadder.

Back
Topp