Hvor mange dager i barnehage?

Sol76

Forelsket i forumet
Ja nå er det jo tid for å søke barnehage...

Jeg er litt i tvil om jeg skal søke om 3 el 4 dager. Jeg skal jobbe 100% fra aug, men har en type jobb som jeg kan tilpasse å jobbe helger og kvelder hvis jeg vil.
Tenkte å jobbe 3 dager, 1 kveld og 1 fridag i uka. Resten (20%)vet jeg at jeg får dekket inn ved at jeg må stå litt lengre enkelte dager, kanskje må ta en lørdag innimellom, ta litt kontorarbeid hjemme osv...

Hvis jeg velger å ha Sjur i barnehage 4 dager, da har jeg en dag i uka som jeg kan evt jobbe/gjøre husarbeid o.l. Eller jeg kan velge å ha han hjemme og vi koser oss[:)]
Men jeg føler kanskje det er litt ego av meg å ha en slik dag, at han er i barnehagen og jeg er bare hjemme.

Hva mener dere?
Og hvor mange dager skal dere har barna deres i barnehage?

mine skal gå 100%. jeg og sambo jobber hver dag så da må de være i bhg hver dag. eg jobber selv i bhg så kan hente de tidlig når eg har tidligvakt.

Tja... her blir det til at vi skal ha 100% plass til begge ungene.

Mannen jobber 100% og det skal i teorien jeg også. Men siden jeg må tilbake til den gamle arbeidsplassen vil jeg ikke og orker ikke mer enn maks 80%

Selv om jeg har fri en dag i uka kommer nok ungene til å være i bhg for det om, og jeg kan benytte tiden til å få gjort husarbeid og andre ærend.

Føler meg litt slem og ego jeg også når jeg tenker over det, men blir trist å bruke helger på husarbeid osv når en heller kan bruke mest mulig tid på det små. Søren, nå kom jeg på det at jeg må jo jobbe annehver lørdag også[:'(][:'(][:'(] æsj, skulle ønske jeg bare kunne si opp, men kan ikke det heller...

Vi har søkt 40% plass fra april..  da begynner jeg i gruppeterapi 2 fulle dager i uka.. så da trenger vi bhg-plass de dagene..

Men fra høsten av regner jeg med at vi kommer til å øke til 100%.  Da er planen et nakken min skal være frisk, sånn at jeg kan begynne å jobbe også. :D 

Jeg kommer til å ha 100% plass. Så kan jeg heller hente de tidlig, eller ha de hjemme en dag når vi kan[:)]

Jeg hadde tatt 4 dager.. Da har du muligheten til å ta lillen din fri en dag istedet for at du søker 3 dager også oppdager du at du egentlig trenger 4 dagers plass... Nei,ha ikke dårlig samvittighet for det syns nå jeg[;)]
Her blir snuppa hjemme et år til,men kommer til å søke full plass da når hun skal begynne. Da har jeg større frihet til å ta på meg jobb og evt ta henne fri en dag el tre[;)]

Så er det mye lettere å heller si opp en del av plassen senere enn å finne ut at du evt trenger mer bhg plass[:)]

Jeg kommer til å søke 100% plass, vet enda ikke om det blir skole eller jobb eller hvor vi havner opp (avhengig om jeg kommer inn på studiet jeg vil inn på), men jeg ser ikke på det som egoistisk å ha en "fridag" [8|] Helt ærlig så gleder jeg meg litt til det, vi mammaer trenger bittelitt alenetid innimellom også [;)]

jeg har søkt han inn tre dager [:)]

det er bedre og søke for mange dager å gi slipp på noen, enn å søke for få

Her har vi søkt 50%. Jeg skal kun jobbe rundt 60% og det er mye kveld og helg. Så er ikke sikkert vi kommer til å bruke de 50% en gang. Sambo jobber 100%. Men med mulighet for å flexe litt her og der, pluss at mormor aldri er langt unna. Vil ha han minst mulig i barnehage nå de første årene.

Vi skal søke 100%, siden jeg har full jobb. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg tatt 4 dager. Da kan han heller bare ta seg fri innimellom.[:)]

Vi har søkt 100% barnehage.

Både jeg og sambo jobber 100%, men med litt forskjellige arbeidstider slik at vesla slipper kjempelange dager i barnehagen. Tror det vil fungere veldig greit[:)]

Sambo skal ta en dag i uka, gradert pappaperm. Jeg skal tilbake i jobb, men jobber jo skift (umulig å tilpasse seg til) Så vi søker 80 % plass. Og så kan jeg jo ha ham hjemme noen dager om det passer og bare gi beskjed om at han ikke kommer. Vi må jo bare gjøre det sånn, for vi vet jo ikke hvilke dager jeg kan ha ham hjemme... Da har jeg nok mulighet for litt husarbeid og sånn også... Og synes ikke det er ego nei.. Må jo gjøres det også! Men kommer nok til å ha ham hjemme de fleste dagene jeg kan. [:)]

hmmm jeg tenker slik at jeg søker heller om en større plass med mulighet for å ta henne ut når jeg har fri.. er student det første året så har litt fri, men søker henne alikvel inn 100%. dersom jeg har skole eller husarbeid en dag så kan jeg gjøre det og heller hente henne tidligere...

heller flere korte dager i bhg enn få lange dager vis du skjønner..

synes ikke du er ego i det hele tatt!!!!!i tillegg tror jeg det er lettere for bhg å fylle opp plassene sine dersom du velger 80% enn 60%.. hvor mange barn går i bhg 2 dager i uka (40%)?

men dette er mi mening da[:D][:D]

Jobber selv i bhg med de minste, vi har 9,5 plasser på 3 voksne.

I grunnen sjeldent vi har barn som har minde enn 100%, sliter faktisk med å fylle opp den 50% plassen, spesielt de siste årene når det ble innført maxpris og det ble såpass rimelig å ha dem på full plass og ikke store avslaget for mindre plass.

MEN, så er det dette med deltidsplass, hadde jeg fått bestemt hadde det ikke vært noen barn som noensinne fikk deltidsplass. (jadda, jadda skyt meg og heng meg, men snakker av erfaringer her)
De færreste barn takkler faktisk å gå så lite som 50%
De kommer aldri skikkelig inn i gruppen, de andre barna finner plassene sine i hirarkiet og hvis ikke barnet er veldig sterkt i seg selv, vil det dette utenfor. Vanskeligere å få venner når en bare er der av og til.
Har jobbet i bhg i 6 år, og har hatt en del unger på halv plass og kun hatt 1 barn som har takklet det bra.

Er det kun 1 som har deltidsplass kan denne forvalte plassen som den vil, altså dager den skal komme osv.
Er det 2 som deler, noe det nødvendigvis blir hvis dere velger feks 3 dager i uken, så må dette tilpasses den andre som fyller opp plassen.
Da vil kari få tildelt mandag, tirsdag og onsdag og per vil få torsdag og fredag (vilkårlig kombinasjon valg her da)
Så hvis dere skal ha færre dager pga turnus som varierer fra uke til uke, kan det bli et problem å få ulike dager i ulike uker.

ORIGINAL: Babbs

I grunnen sjeldent vi har barn som har minde enn 100%, sliter faktisk med å fylle opp den 50% plassen, spesielt de siste årene når det ble innført maxpris og det ble såpass rimelig å ha dem på full plass og ikke store avslaget for mindre plass.

MEN, så er det dette med deltidsplass, hadde jeg fått bestemt hadde det ikke vært noen barn som noensinne fikk deltidsplass. (jadda, jadda skyt meg og heng meg, men snakker av erfaringer her)
De kommer aldri skikkelig inn i gruppen, de andre barna finner plassene sine i hirarkiet og hvis ikke barnet er veldig sterkt i seg selv, vil det dette utenfor. Vanskeligere å få venner når en bare er der av og til.
Har jobbet i bhg i 6 år, og har hatt en del unger på halv plass og kun hatt 1 barn som har takklet det bra.

Er det kun 1 som har deltidsplass kan denne forvalte plassen som den vil, altså dager den skal komme osv.
Er det 2 som deler, noe det nødvendigvis blir hvis dere velger feks 3 dager i uken, så må dette tilpasses den andre som fyller opp plassen.
Da vil kari få tildelt mandag, tirsdag og onsdag og per vil få torsdag og fredag (vilkårlig kombinasjon valg her da)
Så hvis dere skal ha færre dager pga turnus som varierer fra uke til uke, kan det bli et problem å få ulike dager i ulike uker.

Joda, jeg skjønner hva du mener. Men her mener jeg det er stooor forskjell på alder. Det er stor forskjell på å gå 50% som 1 åring og å gå 50% som 5 åring. Neo skal nok gå mer i barnehage når han blir eldre, men når han er så liten har han det bedre hjemme hos meg:)

ORIGINAL: MamsntilLucasOgLinus

jeg har søkt han inn tre dager [:)]

det er bedre og søke for mange dager å gi slipp på noen, enn å søke for få

Sånn jeg tenkte også. Jeg har søkt 100% enda jeg ikke aner hva som skjer til høsten..

Vi har søkt 100% plass siden jeg ikke vet hva som skjer med jobb for min del. Kutter heller ut en dag om jeg skulle få en mindre stilling[:)]

ORIGINAL: Ninajinta

ORIGINAL: Babbs

Joda, jeg skjønner hva du mener. Men her mener jeg det er stooor forskjell på alder. Det er stor forskjell på å gå 50% som 1 åring og å gå 50% som 5 åring. Neo skal nok gå mer i barnehage når han blir eldre, men når han er så liten har han det bedre hjemme hos meg:)

Joda, stor forskjell på alderen, men jeg ser dette allerede fra 1. års alder...........

Og jeg skal ikke si ett eneste vondt ord om å gå hjemme med mamma, det er aldeles ikke det dette går på. Men rett og slett det med å finne sinn plass i samfunnet, les bhg. gruppen. Grunnlaget for vennskap som barna skal ha som 5 åring legges allerede når de er små. Har per og ola og nils funnet sammen som 2 åringer, blir det veldig vanskelig for karl å komme inn i gruppen etthvert.

Men dette er temaet kan diskutere i 100 år, og spør du 20 forskjellige pedagoger eller legfolk vil du få minst 19 forskjellige svar og teorier.

Har søkt 100% fra januar 2012. Fra august begynner jeg å studere og Pappaen skal være hjemme sine 10 uker. Etter det tar jeg henne med meg på samlingsbasert studie en times tid unna, og hun går i bhg der når jeg er på skole [:)]

Back
Topp