Hvor lenge?

Camillalille

September 2013 <3
Hei.
Jeg lurer på hvor lenge man må være i fast jobb før man har krav på svangerskap og foreldre penger jeg. Jeg er utdannet hjelpepleier, og har har ikke hatt full stilling. Men nå har jeg ENDELIG fått 100% fast stilling fra 1 feb.
Vi prøver å bli foreldre. Og jeg veit jeg vil få bra med penger uansett, men da er det nav som betaler. Så hvor lenge må jeg jobbe i den nye stillinga mi før det blir utbetalt av arbeidsgiver? hørt det er litt slit med å få penger til rett tid av nav.

Noen som vet?!

Man må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen (starter 3 uker før termin) og tjent minst 35000 kr. Det er ikke et krav at man må ha fast stilling eller en viss stillingsprosen, det er hva man har tjent som legges til grunn for foreldrepengene. Har man fast inntekt er det de siste 4 ukene som legges til grunn for foreldrepengene, har man variabel inntekt vil det regnes et gjennomsnittt over siste 3/6/9 mnd..
Hvorvidt man får utbetalt fra arbeidsgiver eller nav er helt og holdent opp til arbeidsgiver og det har ingenting å si hvor lenge man har jobbet en plass.. (det kan dog ha noe å si om man jobber i vikariat eller fast stilling) Jobber man i det offentlige får man som hovedregel forskuttert foreldrepenger fra arbeidsgiver, i det private er det mer sjeldent...

Takk for svar:) Men en ting til, har det noe å si om man har 6 mnd prøvetid? kan jeg miste jobben? har lest litt og som jeg har fortstått så er ikke det god nok grunn til at man ikke skal få komme tilbake igjen, men at prøvetiden kanskje vil bli forlenget hvis man ikke får jobbet fult i 6 mnd som prøvetiden er på. Veit du noe sikkert svar på dette?

Kan ikke svare 100% sikkert men man kan kun miste jobben pga man gjør en dårlig jobb, ikke fordi man er gravid. Forteller man arbeidsgiver man er gravid og så mister jobben må arbeidsgiver bevise at man ikke mistet jobben pga graviditeten.. Er nok en del arbeidsgivere som prøver seg på dette med gravide arbeidstakere, men regelverket er klart - man kan IKKE miste jobben pga graviditet....
SLik jeg har skjønt det kan arbeidsgiver om man f.eks er i prøvetiden og blir sykemeldt eller går ut i permisjon forlenge prøvetiden med det som "mangler" på å få 6 mnd når man kommer tilbake i jobb igjen...

Tusen takk for svar:)[:)]
Godt å kunne gå inn i en graviditet å vite hva man har krav på osv:)

Back
Topp