Hvor lenge?

Camillalille

September 2013 <3
Hei.
Jeg lurer på hvor lenge man må være i fast jobb før man har krav på svangerskap og foreldre penger jeg. Jeg er utdannet hjelpepleier, og har har ikke hatt full stilling. Men nå har jeg ENDELIG fått 100% fast stilling fra 1 feb.
Vi prøver å bli foreldre. Og jeg veit jeg vil få bra med penger uansett, men da er det nav som betaler. Så hvor lenge må jeg jobbe i den nye stillinga mi før det blir utbetalt av arbeidsgiver? hørt det er litt slit med å få penger til rett tid av nav.

Noen som vet?!

Man må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen (starter 3 uker før termin) og tjent minst 35000 kr. Det er ikke et krav at man må ha fast stilling eller en viss stillingsprosen, det er hva man har tjent som legges til grunn for foreldrepengene. Har man fast inntekt er det de siste 4 ukene som legges til grunn for foreldrepengene, har man variabel inntekt vil det regnes et gjennomsnittt over siste 3/6/9 mnd..
Hvorvidt man får utbetalt fra arbeidsgiver eller nav er helt og holdent opp til arbeidsgiver og det har ingenting å si hvor lenge man har jobbet en plass.. (det kan dog ha noe å si om man jobber i vikariat eller fast stilling) Jobber man i det offentlige får man som hovedregel forskuttert foreldrepenger fra arbeidsgiver, i det private er det mer sjeldent...

Takk for svar:) Men en ting til, har det noe å si om man har 6 mnd prøvetid? kan jeg miste jobben? har lest litt og som jeg har fortstått så er ikke det god nok grunn til at man ikke skal få komme tilbake igjen, men at prøvetiden kanskje vil bli forlenget hvis man ikke får jobbet fult i 6 mnd som prøvetiden er på. Veit du noe sikkert svar på dette?