Hvor lenge var du på barsel etter fødsel?

Hvor lenge var du på barsel etter fødsel?

• Bare noen timer

Votes: 4 5,5%
  • Til dagen etter

Votes: 4 5,5%
  • To dager

Votes: 28 38,4%
  • Tre dager

Votes: 24 32,9%
  • Fire dager

Votes: 15 20,5%
  • Fem dager

Votes: 6 8,2%
  • Seks dager

Votes: 1 1,4%
  • Sju dager

Votes: 2 2,7%
  • Lengre enn en uke

Votes: 6 8,2%

• Antall som har svart
    73

Babyverdens redaksjon

Administrator
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Barselkvinner ligger stadig kortere på barsel/barselhotell etter fødselen. Så hva er vanlig nå? Svar gjerne i pollen og utdyp i kommentar. Flere svaralternativer er mulig for de som har født flere ganger.

Fikk partneren din være sammen med deg, eller måtte h*n hjem? Hvor raskt da i så fall? Er du/dere fornøyd med oppholdet på barsel? Skulle du/dere ønske dere kunne være kortere/lengre?

Hadde akutt ks da fødsel startet spontant før dato for pks. De ønsket å sende oss hjem to dager senere, men jeg følte meg ikke bra, så fikk lov å bli en dag til. Da sendte de oss hjem. Etter tre timer hjemme fikk jeg feber. Ble reinnlagt og måtte opereres på nytt for infeksjon. Endte meg å være innlagt i over to uker. Flaks at jeg hadde lest utskrivelsesinformasjonen ordentlig, hvis ikke kunne det endt skikkelig dårlig…

Var på barsel i 3 dager fra ungen var ute. Dette var i 2019. Fikk familierom, så mannen kunne være der hele tiden sammen med oss :happy: Jeg var veldig fornøyd med oppholdet mitt der den gangen, og 3 dager var passe lenge. Spent på hvordan det blir når lillebror kommer i mai. Men tror jeg nok at jeg vil hjem litt tidligere nå andre gangen om fødsel er ukomplisert :happy:

Fikk familierom sist. Jeg og gubben var der begge to i to døgn.
Hadde reist hjem tidligere om det ikke var for føllingsprøven og hofteUL.

Tre dager med første. Slet litt med amming og hadde sydd en del etter klipp og sugekopp.
Reiste hjem morgenen etter med nr 2 og 3 :-)
Var ikke innom barsel med siste. Midt i covidkaos, fødte på tidlig kveld og vi fikk ligge over på rommet til etter frokost.

Etter akutt KS og innleggelse på nfi, var vi på barsel i ni dager. Partner fikk være med på enerom.

Fødte på kvelden, under første lockdown i 2020. Ble derfor 3 netter for å kunne ta screeningprøven før hjemreise.
Var ikke ledig familierom på hotellet og takket nei til eget enkeltrom til mannen. Han var med på aktiv fødsel og frem til overflytting til hotellet. Cirka 4 timer etter baby var ute.

Med nr. 1: Hastesnitt på kveld. Lå på barsel i 4 døgn etterpå, hvorpå 2 av dagene var på hotell. Mannen min fikk være med meg på hotellet (fordi sykehuset krevde det for at jeg skulle få legges inn på hotellet og ikke bli på barsel). De to første dagene fikk han være der mye av dagen, men ikke på natt. Relativt fornøyd med oppholdet, hadde en hyggelig romkamerat med en rolig baby. Savnet mer hjelp til amming. Jeg skulle ønsket jeg kunne dratt hjem fortere, men alt i alt fornøyd med oppholdslengden.

Med nr. 2: Hastesnitt på kveld. Lå på barsel i 46 timer etter fødsel, så var det hjem. Mannen min fikk være hos meg relativt mye, men ikke på natt. Jeg var ikke fornøyd med oppholdet på barsel. Romkamerat hadde besøk av hele slekten og var generelt en krevende pasient. Lite oppfølging rundt amming. Jeg var fornøyd med å kunne reise hjem såpass kjapt etter et keisersnitt.

Reiste hjem ca 48 timer etter fødsel, veldig fornøyd med den lengden. Synes det er mer stress enn kos på barsel. Er ikke veldig fan av å dele rom med to andre pluss babyer.. :smiley-ashamed004

2 dager, skrev meg så ut selv og over på NFI. KS med første og vaginal (med stort blodtap) med siste. Misfornøyd med opplevelsen med førstemann (kombinasjonen ingen hjelp tross sterke smerter hvor samboer måtte dusje, følge til do osv - så skrev meg ut på trass). Med andremann følte jeg meg bare til bry, var aldri på rommet heller (hadde enerom). Men pga nevnte blodtap ville de sjekke etter 2 døgn.

I 2017 kom jeg på barsel 03:45 dro 10:30 eller 11:30. Måtte ha en legesjekk først og så fikk vi jordmor hjem.

De andre gangene var jeg der 2 dager.

Når man leser denne tråden får man inntrykk av at det nesten er konkurranse om å komme raskest mulig hjem for de fleste. Det er nok annerledes for førstegangs og flergangs, men ut fra det som står her virker det jo som myndighetene bare følger trenden. Jeg tror derimot at for noen handler dette ønsket om å komme seg raskest mulig hjem, kanskje om tilbudet man får på barsel. Dele rom, dele bad, måtte forholde seg til andres familier, alt for få barnepleiere, sykepleiere og jordmødre for å gi den starten som man burde fått. Synd hvis et dårlig tilbud skal brukes som en unnskyldning for å gjøre det enda dårligere.

Last edited:
Med nr 1 var jeg på sykehuset i 5 dager pga Aks og at jeg var veldig dårlig. Fikk lov å reise hjem etter 5 dager etter eget ønske da jeg var lei sykehus og følte jeg ikke fikk noe særlig avlastning fra barnepleieren når babyen skreik hele natten.

Mr nr 2 reiste jeg hjem etter 2 dager. Var i fin form og savnet den eldste og mannen. I tillegg lå jeg på 4 manns stue og babyen til ei i nabosenga gråt hele tiden, så fikk veldig lite søvn.

Mr nr 3 reiste jeg hjem etter 15 timer. Lå på pasienthotellet med mannen, var kjempe fint og rolig, men ønsket rett og slett en natt hjemme i egen seng sammen med mann og baby før de 2 eldste skulle hentes hos besteforeldre.

Var to dager på barsel etter begge fødslene ☺️

4 dager med første i 2019, hadde familierom så pappaen var med store deler av tiden. Han var en natt, men etter det reiste han hjem på kvelden. Var siste natta/dagen i påvente av at jeg skulle sjekkes pga. ekstreme smerter i armene.
Med nr 2 i 2021 så var jeg litt over et døgn, ønsket å reise hjem samme dag som fødsel, men pga. blodsukkermåling av babyen måtte vi bli et døgn. Tok tid å ble utskrevet pga. høyt belegg på avdelingen. Den var helt full så jeg lå på naboavdelingen til barsel (gynekologisk - den var ferieredusert) sammen med flere andre, men alle på enkeltrom.
Er generelt fornøyd med tilbudet, de var mer på første gangen enn andre, naturlig nok, men det gjorde meg ikke noe.

Først 4 netter med første. Gulsott og ammeproblemer. Var hjemme èn natt også måtte vi tilbake en 5. natt pga gulsottprøvene gikk feil vei :wacky:

Med andre fødte jeg natt til torsdag, og dro hjem fredag. Men måtte jammen meg tilbake både lørdag og søndag og mandag pga føllingsprøve også slapp baby/dårlig vektoppgang. Hadde like treg start på melkeproduksjonen da som første gangen.
Hadde håpet på litt ro hjemme, men ble ikke helt sånn :hilarious: dro tidlig fordi jeg delte rom, og da slapper jeg ikke godt av og det var lite hjelp å få fra de ansatte. Babyen skreik mye. Og det var corona med besøkstid bare 17-20, altså akkurat de timene som det andre barnet vårt var hjemme des bhg og trengte pappaen sin.

Skulle jeg fått et barn til, ville jeg supplert med mme på dag 2 fordi jeg ikke får ordentlig melk før rundt dag 5-6. Som blir hakket for seint for den nyfødte :p også ville jeg nok fortsatt dratt hjem tidlig om jeg delte rom. Familierom har jeg ikke prøvd, men ser for med det kan gi litt bedre ro når man er på barsel.

Reiste hjem 5 dager etter planlagt ks i 2020 når det var corona restriksjoner. Kunne reist etter 4 dager, men følte meg ikke helt klar. Hadde enerom pga. pks og var veldig fornøyd med det. Var likevel ekstremt tøft å ligge helt alene på barsel såpass lenge (lå totalt 8 dager på barsel ettersom jeg først ble satt igang grunnet diabetes type 1), og samboer kunne kun være 2 timer på besøk hver dag (var dær store deler av dagen for selveste keisersnittet). Pga. covid restriksjoner måtte vi være på romet vårt til enhver tid, kunne kun gå på stellerommet for å skifte bleie på baby. Hvis du skulle ha mat måtte du tilkalle barnepleier som tok dette med til deg fra «kantina» på avdelinga.
Ellers rinelig fornøyd med oppholdet, men skulle gjerne hatt bedre oppfølging iht. amming.

3 netter med nr 1 fordi jeg var førstegangs.

Hadde planer om å komme oss fort hjem samme dag med nr 2 men hun ble født med hull I hjertet og litt på grensen mtp gulsott så vi måtte bli i 3 netter da også.

Med nr 3 skulle jeg gjerne dratt hjem med en gang, men mtp at jeg har gbs i urinen ser det ut som vi må bli minst 48 timer :taunt005 :whacky011

Back
Topp