Hvor lenge var du på barsel etter fødsel?

Hvor lenge var du på barsel etter fødsel?

• Bare noen timer

Votes: 4 5,5%
  • Til dagen etter

Votes: 4 5,5%
  • To dager

Votes: 28 38,4%
  • Tre dager

Votes: 24 32,9%
  • Fire dager

Votes: 15 20,5%
  • Fem dager

Votes: 6 8,2%
  • Seks dager

Votes: 1 1,4%
  • Sju dager

Votes: 2 2,7%
  • Lengre enn en uke

Votes: 6 8,2%

• Antall som har svart
    73
Førstemann er født i 2008, jeg lå på bardelshotell og mannen var sammen med oss hele tiden. Han ble født midt på natten og jeg husker ikke, tror vi sov to netter etter det. Vi måtte tilbake etter et døgn for den blodprøven.

Jentene er født i 2011 og 2015 men de er født hjemme uten opphold på barsel.

Med eldste (født 2018) fikk vi tilbud om en ekstra natt, grunnet noen prøver som skulle tas kl 09 morgenen etter (gulsott og hjertesjekk). Vi valgte å ta imot. Veldig fornøyd med oppholdet. Barnepleiere var innom og tilbød hjelp stadig vekk, vi fikk ammeveiledning osv. Mannen fikk være hele oppholdet. Vi hadde enerom.

Med yngste (feb 2021) var jeg to netter. Mannen fikk være så lenge han ville etter fødsel, men fikk ikke overnatte. Jeg fikk enerom, men dårlig oppfølging. Personalet var kun innom til faste tider for å levere mat. Jeg fikk ikke forlate rommet for annet enn bleieskift på baby. Mannen fikk lov til å komme på besøk 2 timer på ettermiddag, men med 2,5 timer kjørevei (én vei) og 2-åring hjemme, ble det ikke noe av. Jeg hadde dratt hjem tidligere hvis det hadde vært mulig å ta prøvene de tar etter 48t hjemme...

Barselkvinner ligger stadig kortere på barsel/barselhotell etter fødselen. Så hva er vanlig nå? Svar gjerne i pollen og utdyp i kommentar. Flere svaralternativer er mulig for de som har født flere ganger.

Fikk partneren din være sammen med deg, eller måtte h*n hjem? Hvor raskt da i så fall? Er du/dere fornøyd med oppholdet på barsel? Skulle du/dere ønske dere kunne være kortere/lengre?
Jeg tror jeg var der 5 dager. Var der minst 4, men alt er veldig tåkete, og jeg finner ingen info hos meg selv om når jeg endelig var hjemme. Jeg hadde en skikkelig kjip igangsatt fødsel i uke 42 som endte i akutt keisersnitt. Bare dager etter at jeg kom hjem var det rett inn på sykehus igjen med infeksjon etter snittet og ny operasjon.

Jeg følte meg ivaretatt da alvoret i situasjonen ikke ble nølt med, men det ble timeslange ventetid på legevisitter. Da vi endelig skulle hjem fra barsel brast jeg ut i ustoppelig gråt fordi det tok 5 timer før legen endelig kom, og jeg hadde måttet forlate rommet jeg lå på, så gikk rundt i gangene og i kantina på barsel. Uten dyne eller mulighet til å legge meg ned. Det var ganske kjipt. Sånn sett er det mest legetilgjengeligheten som var vanskelig, da jeg trengte mye legetilsyn pga. hvordan fødselen gikk.

De gangene mannen fikk være med var vi der i 2 dager, den første gangen vi fikk barn måtte han reise hjem etter 2 timer, da reiste jeg hjem etter å ha sovet litt. (fødte seint på kveld)

3 netter med nr 1 fordi jeg var førstegangs.

Hadde planer om å komme oss fort hjem samme dag med nr 2 men hun ble født med hull I hjertet og litt på grensen mtp gulsott så vi måtte bli i 3 netter da også.

Med nr 3 skulle jeg gjerne dratt hjem med en gang, men mtp at jeg har gbs i urinen ser det ut som vi må bli minst 48 timer :taunt005 :whacky011
Må man det? Tenkte om man fikk antibiotika i tilstrekkelig tid før fødsel så var det ikke noe mer oppfølging etterpå?

Med eldste ble det 10 dager pga komplikasjoner hos meg etter keisersnitt, og de hadde beholdt meg lenger hvis det ikke var for at det ble så fullt at folk lå på gangen også. Med yngste reiste vi hjem etter 3 dager.

Vi ble overraskende nok sendt hjem dag 2. Jeg hadde keisersnitt og han ble født 36-0 og lå to døgn på nyfødtintensiven med maske og sonde. Så fort han ble skrevet ut fra NFI ble vi sendt hjem. Uten at jeg helt visste om vi fikk til amming. Gikk heldigvis bra men glad det var nummer to

Må man det? Tenkte om man fikk antibiotika i tilstrekkelig tid før fødsel så var det ikke noe mer oppfølging etterpå?
De behandler ikke med antibiotika før fødsel som rutine da det viser seg at det har begrenset effekt og kan komme tilbake igjen, man får antibiotika intravenøst under fødsel. Så observerer de baby i 48 timer etter fødsel for å følge meg på evt infeksjon da symptomer på infeksjon gjerne oppstår relativt kort tid etter eksponering. Det er fortsatt en viss smittefare til baby selv om man får antibiotika under fødsel, selv om risikoen for alvorlig sykdom heldigvis er lav :love2

De behandler ikke med antibiotika før fødsel som rutine da det viser seg at det har begrenset effekt og kan komme tilbake igjen, man får antibiotika intravenøst under fødsel. Så observerer de baby i 48 timer etter fødsel for å følge meg på evt infeksjon da symptomer på infeksjon gjerne oppstår relativt kort tid etter eksponering. Det er fortsatt en viss smittefare til baby selv om man får antibiotika under fødsel, selv om risikoen for alvorlig sykdom heldigvis er lav :love2
Ja med «før fødsel» mente jeg i timene før baby var ute. «Under fødsel» er kanskje mer beskrivende for det :p Jeg snakka med en lege som mente at om man ikke rakk fire timer med antibiotika før baby var ute så måtte man være 24 timer på barselsavdeling, ellers kunne man få være på barselhotell. Men vi snakka ikke om tidlig hjemreise da

Ja med «før fødsel» mente jeg i timene før baby var ute. «Under fødsel» er kanskje mer beskrivende for det :p Jeg snakka med en lege som mente at om man ikke rakk fire timer med antibiotika før baby var ute så måtte man være 24 timer på barselsavdeling, ellers kunne man få være på barselhotell. Men vi snakka ikke om tidlig hjemreise da
Ja på St. Olavs ligger man stort sett på barselhotellet, regner med det blir det denne gangen også selv om de skal observere. Men det vet jeg jo ikke garantert, må spørre jordmor. Helt pyton uansett, vil hjem :wacky: Men det er selvfølgelig verdt det mtp risikoen, jeg er ikke komfortabel med å stå for observeringsansvaret like etter jeg har født så jeg setter pris på at vi får muligheten til å ivaretas av helsevesen i den korte tiden :love2

Ja på St. Olavs ligger man stort sett på barselhotellet, regner med det blir det denne gangen også selv om de skal observere. Men det vet jeg jo ikke garantert, må spørre jordmor. Helt pyton uansett, vil hjem :wacky: Men det er selvfølgelig verdt det mtp risikoen, jeg er ikke komfortabel med å stå for observeringsansvaret like etter jeg har født så jeg setter pris på at vi får muligheten til å ivaretas av helsevesen i den korte tiden :love2
Ja håper det blir hotellet for meg denne gangen. Sist måtte jeg være på barsel siden det ble keisersnitt.

Back
Topp