Hvor lenge tenker dere å ha permisjon? Lønnet/ulønnet ?

De er veldig flinke til å ha 1åringer i barnehagen. :) Og 1 åringene koser seg veldig der. Så hvis dere ikke har mulighet til å være hjemme lenger, så er det jo ingenting å gjøre med det. :) Man kan jo få kontantstøtte da. (Når barnet har fylt 1 år). Det er 7500,- i mnd. Så hvis man har mulighet til å sjonglere litt med å jobbe feks litt kvelder og helger så kan man være hjemme lenger. Men er jo ikke alle som har mulighet til det heller...

Min starta i barnehagen 2 uker etter et årsdagen, så vet det går bra.
Alikevel så slapp vi jo da å sende en 10 mnd gammel junior i bhg av å ta ferien slik. Da slapp vi både ulønna perm og alt.
Ingen av oss som har mulighet til å jobbe kun kveld og helg, da begge har fast arbtid (8-16 og 9-17)
Så da er ferie uttak et godt alternativ.
 
Vi tar ut 100 % permisjon. Mannen tar ut sin del gradert, 50 %, jeg tar ulønnet perm 50 %. Det er i hvertfall planen for å få det til å gå frem til sommeren. Ønsker bhgoppstart i august.
Det hørtes ut som en lur idé, kanskje vi også burde gjøre det sånn...
 
Her skal vi akkurat som med minstemann. Jeg tar min permisjon og felles. Så tar jeg noen måneder med ulønnet permisjon(til april 2020) og så tar far sine 15 uker + ferie og barnet starter da i barnehage i august 2020.
Den løsningen vurderes her også :happy:
 
Det eneste vi har snakket om er at vi ønsker å prøve å ha 80%lønn og lengre permisjon denne gangen, da jeg har et ønske om å gå ned i stillingsprosent etter at permisjonen er ferdig.

Bare vær obs på at det økonomisk er mer lønnsomt å velge 100 prosent, og heller spare litt, så man kan ta ulønna som man da har satt av penger til. For de fleste er dette mellom 16-20000 forskjell. Om du skjønner [emoji173]️
 
Her blir det bare lønnet permisjon. Har ingen jobb å gå tilbake til hvis ikke ting endrer seg så vanskelig med ulønnet. Dessuten så skal det lite til å miste trygderettigheter og vil gjerne beholde de hvis noe skulle skje.
 
Hei! Her blir det 100% permisjon i 46 uker. Jeg tar hele fellesperioden. Mannen tar sine 10. Så tar jeg ferie og ulønnet resten slik at jeg får vært hjemme et år. Vi tenker oss 10 uker til Australia sammen. Heldigvis betaler arbeidsgiver mellomlegget mellom min lønn og det NAV dekker så jeg ikke taper halve inntekten min [emoji33]

Tror kanskje jeg kan få til en avtale med sjefen min om at jeg får betalt den perioden som jeg hadde tenkt å ta ulønnet. Er helt uunnværlig på jobben min så de kommer til å måtte ha bistand når jeg er borte. Tenkte kanskje å foreslå at jeg kan ta telefoner, evt. komme innom med baby ettermiddag i uka etter 4-5 mnd. Det er sikkert bare hyggelig!

Vi får se!
men nå er jo permisjonsreglene endret? Mannen sin permisjon er blitt 15 uker, mors er 15 uker og fellesperioden er kun 16 uker... så om mor tar alt så er det ikke mer enn 31 uker permisjon om man tar 100 prosent lønn.. med andre ord må man ut i jobb igjen når barnet er 6 mnd gammel... Selv med ferie kommer man kun til 35 uker.....
 
men nå er jo permisjonsreglene endret? Mannen sin permisjon er blitt 15 uker, mors er 15 uker og fellesperioden er kun 16 uker... så om mor tar alt så er det ikke mer enn 31 uker permisjon om man tar 100 prosent lønn.. med andre ord må man ut i jobb igjen når barnet er 6 mnd gammel... Selv med ferie kommer man kun til 35 uker.....

Jepp! Fikk ikke helt med meg at forslag om 15 uker fedrekvote gikk gjennom [emoji13] Var midt i ferien min. Og nå har jeg mistet igjen [emoji174] Så begynner å tvile på at dette noen gang blir en aktuell problemstilling. Skulle vi være så heldige å få det til så tar han 15 uker og jeg resten, så blir det ulønnet permisjon evt. en annen avtale med jobben slik at vi får vært hjemme i ett år. Skjønner at mange ikke har råd til det, men synes de er for små til å begynne i barnehagen før fylte ett.
 
For meg blir det omtrent et år pga. studier, får heldigvis foreldrestipend fra lånekassen for har ikke noe annet å stø meg på. Gubben tar ikke ut permisjon siden jeg ikke får hoppet inn på studiene før det har gått et år. Han jobber 4/4 på sjøen, så han får uansett annenhver måned hjemme, og NAV utbetaler ikke like mye som han tjener, så vi hadde tapt på det. :p
 
Vi deler 50/50, så tar nok jeg opptil et halvt år ulønnet slik at den lille begynner i barnehage høsten 2020, eller evt om vi får barnehageplass før:) men kunne tenke meg å ta noen mnd ulønnet uansett ettersom vi deler fellesperioden også.
 
Er det helt uetisk å la barnet begynne i barnehage før det er et år? Vi har ikke anledning til å ta ulønnet permisjon. Hus og billån som må betales[emoji53]

Enig i at dette burde være mulig, men det er ikke det. Kun barn over 1 år har rett på barnehageplass fant jeg nettopp ut. Og det til trosforestillingene at morspermisjon nå kun varer i 7 mnd.
 
Vi har ikke bestemt oss enda, men jeg tar nok fellesperioden. Usikker på hvordan vi kommer til å løse det, men må uansett være hjemme til barnehagestart august 2020. Her har de bare ett opptak i året.
 
Vi kan heller ikke regne med å få barnehageplass før Aug 2020. Min mann kan ikke ta permisjon, men har rett på så får den ikke overført. Det betyr at jeg må ta veldig lang ulønnet perm hvis vi skal vente helt til Aug 2020. Må ta det litt som det kommer, men vil satse på dagmamma el au pair fra jan-juni 2020.
 
Far tar sine 15 uker og jeg tar hele fellesperioden, samt noe ulønnet. Satser på barnehagestart i august 2020.
 
Er det helt uetisk å la barnet begynne i barnehage før det er et år? Vi har ikke anledning til å ta ulønnet permisjon. Hus og billån som må betales[emoji53]
På ingen måte. Jeg jobber selv i barnehage, på småbarnsavdeling, og vi har mange som begynner før fylte ett år. Har inntrykk av at det blir mer og mer vanlig, og barnehagene tilpasser seg jo deretter.
 
På ingen måte. Jeg jobber selv i barnehage, på småbarnsavdeling, og vi har mange som begynner før fylte ett år. Har inntrykk av at det blir mer og mer vanlig, og barnehagene tilpasser seg jo deretter.

Er det så store forskjeller rundt om i landet? Hos oss har de ikke rett på plass før fylte 1 år, og barn født i desember får derfor ikke plass før Aug året etter, vi må altså vente til barnet er nærmere 2 år!...
 
Back
Topp