Hvor lenge tenker dere å ha permisjon? Lønnet/ulønnet ?

Er det så store forskjeller rundt om i landet? Hos oss har de ikke rett på plass før fylte 1 år, og barn født i desember får derfor ikke plass før Aug året etter, vi må altså vente til barnet er nærmere 2 år!...
Her har de løpende opptak ved ledige plasser, så da sønnen min ble født søkte vi plass ganske tidlig, da vi var avhengig av plass fra han var 10mnd. Vi fikk plass fra desember men han begynte ikke før i januar. Vi måtte betalte for den ubrukte plassen for å beholde den, men det syns vi var ok.
 
Er det så store forskjeller rundt om i landet? Hos oss har de ikke rett på plass før fylte 1 år, og barn født i desember får derfor ikke plass før Aug året etter, vi må altså vente til barnet er nærmere 2 år!...
Det er lovfestet rett til barnehageplass for barn som fyller ett år innen utgangen av november det året det søkes. Barn født i desember har dermed ikke krav på plass før året etter. Men dersom barnehagene har ledige plasser, pleier det å ordne seg. Er barnehagen derimot fullt opp, vil barna født innen utgangen av november prioriteres. I min kommune er det mange barnehager, og de færreste er fullt opp, derfor har vi kapasitet til å ta imot yngre. Så selv om lovverket er det samme landet over, er det store variasjoner i barnehagenes kapasitet og antall søkere.
 
Vi deler 50/50, så tar nok jeg opptil et halvt år ulønnet slik at den lille begynner i barnehage høsten 2020, eller evt om vi får barnehageplass før:) men kunne tenke meg å ta noen mnd ulønnet uansett ettersom vi deler fellesperioden også.
Vær obs på at dersom far/ medmor skal ta litt av fellesperioden, stilles det krav til mors aktivitet.
 
Er det så store forskjeller rundt om i landet? Hos oss har de ikke rett på plass før fylte 1 år, og barn født i desember får derfor ikke plass før Aug året etter, vi må altså vente til barnet er nærmere 2 år!...
Det er vel ingen som har rett på plass før første hovedopptak etter et år, men noen steder har bedre dekning enn andre og da kan man få plass tidligere, midt i året osv [emoji4]
 
Hos oss regner de ikke med det er noen ledige plasser utenom hovedopptak i desember.. helt fulle barnehager.
 
Last edited:
Min yngste går i en liten barnehage, hun har akkurat begynt på skolen når h*n skal begynne, men søker jo noen mnd før, noen som vet om søsken prioritering teller da eller utgår den?
Håper uansett at det blir plass da det er en liten plass jeg bor på.
 
Min yngste går i en liten barnehage, hun har akkurat begynt på skolen når h*n skal begynne, men søker jo noen mnd før, noen som vet om søsken prioritering teller da eller utgår den?
Håper uansett at det blir plass da det er en liten plass jeg bor på.

Jeg hørte nettopp fra noen jeg kjenner i samme situasjon at de ikke får søskenprioritering da.
 
Min yngste går i en liten barnehage, hun har akkurat begynt på skolen når h*n skal begynne, men søker jo noen mnd før, noen som vet om søsken prioritering teller da eller utgår den?
Håper uansett at det blir plass da det er en liten plass jeg bor på.
Ikke i vår kommune i hvertfall.
 
Krysser fingrene for at vi greier å være hjemme til august 2020. Jeg tar ulønnet permisjon tiden før pappaen tar permisjon, slik at han får ha permisjon på sommeren denne gangen :happy:
 
Vi har funnet ut at vi tar 80 % dekning. Med ferie og litt barnepasshjelp skal vi klare oss uten ulønnet permisjon. Og det er mer økonomisk for oss å ta ut 80% dekning enn 100 %. Med 100 % ville vi måtte ta ut 10 uker med ulønnet permisjon, og det koster oss langt mer enn det vi taper på å velge 80 % :)
 
Jeg lurer på en ting.. Si at vi ikke får barnehageplass før AUG 2020. Fra mars 2020 får vi kontantstøtte, ikke sant? Men da er vi jo begge ferdig med permisjon, altså vi har full lønn begge to. Hva hjelper den kontantstøtten, den skulle vi fått i de månedene hvor jeg må ta ulønnet perm :confused:
 
Jeg lurer på en ting.. Si at vi ikke får barnehageplass før AUG 2020. Fra mars 2020 får vi kontantstøtte, ikke sant? Men da er vi jo begge ferdig med permisjon, altså vi har full lønn begge to. Hva hjelper den kontantstøtten, den skulle vi fått i de månedene hvor jeg må ta ulønnet perm :confused:

Hm, hvordan får dere det til å gå opp med full jobb fra mars 2020 og barnehagestart i august 2020? Tror mange bruker kontantstøtte som en kompensasjon for tapt inntekt grunnet ulønnet permisjon før bhgstart, eller til å lønne dagmamma.
 
Hm, hvordan får dere det til å gå opp med full jobb fra mars 2020 og barnehagestart i august 2020? Tror mange bruker kontantstøtte som en kompensasjon for tapt inntekt grunnet ulønnet permisjon før bhgstart.
Hm.. Jeg regnet slik at min perm på 31 (15 uker + 16 uker/fellesperioden) uker er ferdig i starten av oktober hvis den starter 1. mars. Si jeg også tar 4 uker ferie så er vi i starten av november. Jeg må deretter ca 4 mnd ulønnet for å komme til mars. Deretter har far sine 15 uker + 4 uker ferie (4,74 mnd totalt) og med et 2 uker ferie fra 2019 kommer vi vel da til august, grovt regnet. Så når vi får kontantstøtte fra mars 2020, må jeg tilbake i jobb og far får 100% foreldrepenger..? (Så det var feil å si at vi begge er i jobb igjen, han tar jo sin perm og får 100% dekningsgrad.)
 
Back
Topp