hvor lenge skal spekeskinke ligge i fryseren?

lille iskaffe

Forumet er livet
Hvor lenge skal den ligge i fryseren før den kan spises av gravide? og hvor lenge holder den seg da man tiner den igjen?

[&:][:o]

har desverre ingenting å si hvor lenge den ligger der, slik jeg har forstått.. Noen bakterier vil ikke dø uansett

ORIGINAL: * supermeg*

har desverre ingenting å si hvor lenge den ligger der, slik jeg har forstått.. Noen bakterier vil ikke dø uansett

sign. derfor holder man seg unna sånt når man er gravid, fordi man ikke risikerer noe med barna sine!

har da fått beskjed fra lege og jm om at man må fryse den og da er det greit, men ikke hvor lenge den skal ligge i fryseren, men det er altså ikke ok alikevel?

ORIGINAL: lille iskaffe

har da fått beskjed fra lege og jm om at man må fryse den og da er det greit, men ikke hvor lenge den skal ligge i fryseren, men det er altså ikke ok alikevel?

nei, ikke alle leger eller jordm. har peiling på alle bakterier. Toxoplasmose dør ved frysing, listeria gjør ikke. Du bør si ifra til legen din og, så hun ikke feilinformerer andre.
se ellers matportalen.no

bakteriene dør ikke selv om det fryses, de bare går i "dvale" og våkner opp igjen etter tining..

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

det er delte meninger om det ! noen mener det er greit om det fryses andre er uenige ..

mattilsynet mener ikke det er greit og jeg føler det er de som har mest peiling på matsikkerhet....

men daaaaaaaaaaa så, da kan sambo få spise den

Da har du noe å glede deg til når baby er født[:)]

ORIGINAL: Black Beauty

Da har du noe å glede deg til når baby er født[:)]

jepp[:D] 

frysinga tar kun knekken på den ene bakterien, da er det vel 2 døgn på minst -18 grader...men listeria (om den er i den spekeskinka du skal spise) så tar ikke frysing knekken på den..

hehe, leste ikke alt før jeg svarte..så du hadde fått samme svar alt [:)] jeg levde på spekemat etter fødselen [:)] kun spekemat på brødskiva i 2 mndr! [:D]

Jeg har spist en del skinke dette svangerskapet også. Har fryst det først. Å det fikk jeg beskjed fra lege om at det var heeeelt greit. Det er så mange delte meninger om dette. Så alle må få gjøre det de vil.

ORIGINAL: Hoppsi Deisi

skjer den i tynne skiver, og stek den i stekepanna, da er alle bakterier borte, både den ene og den andre. og for det andre, KJEMPE GODT

oki, så da blir det borte da? 

skjer den i tynne skiver, og stek den i stekepanna, da er alle bakterier borte, både den ene og den andre. og for det andre, KJEMPE GODT

Når maten er stekt, er alle basiluskene borte[;)][:D]

ja det blir den, det er derfor gravide ikke skal spise spekemat er fordi det er "rått kjøtt", men når det stekt, er det ikke rått lenger.
Om steik spekekjøtt er godt å spise, vet jeg ikke

ORIGINAL: GULLUNGEpåVEI

Den FARLIGE bakterien toxplosmose el no sånn dør ved frysing! Så lenge man fryser spekepølse først så var det bare å spise sa jormor til meg[:)] Så sa jeg...men jeg kan jo holde meg unna det for vil ikke risikrere noe! Da sa hun: men det er ingen risiko lenger etter det har vært fryst!

MEN var svart pølse jeg spurte om ikke annen spekemat!!!!

kanskje du kan be henne sjekke matportalen.no

Back
Topp