Hvor lenge skal man drive å koke flasker?

Er det bedre å venne barnet tidlig til å ikke koke vann og flasker?
Jenta mi er straks 3 mnd, og jeg koker ALT, men tenkte jeg skulle undersøke hva som er normalt og bra. :)

Jeg spør av ren nysgjerrighet :p om det er noe jeg ikke har fått med meg... Spurte om dette med vann på barsel og hu sa vi kunne se bort ifra internasjonale råd på dette ettersom vi i norge har veødig rent vann... Så det var ikke nødvendig å koke etter 3mnd. Hu mente da at barna får i seg mer bakterier av å ligge på gulvet å leke, slikke og sutte på ting osv ;) for det å holde alt kokt og rent hele tiden er jo UMULIG :p flasker går litt under samme greia tenker jeg, vanlige smokker har jeg aldri kokt ;)
 
Vi fikk beskjed om 6 måneder, men hun er prematur da. Men etterhvert putter de alt mulig i munnen uansett, så da er det ikke like nøye :)
 
Jeg spør av ren nysgjerrighet :p om det er noe jeg ikke har fått med meg... Spurte om dette med vann på barsel og hu sa vi kunne se bort ifra internasjonale råd på dette ettersom vi i norge har veødig rent vann... Så det var ikke nødvendig å koke etter 3mnd. Hu mente da at barna får i seg mer bakterier av å ligge på gulvet å leke, slikke og sutte på ting osv ;) for det å holde alt kokt og rent hele tiden er jo UMULIG :p flasker går litt under samme greia tenker jeg, vanlige smokker har jeg aldri kokt ;)

Nå koker vi vel flasker pga melkebakterier som kan være ganske farlige slik jeg har forstått det :p ? Sjeldent disse melkebakteriene florerer på gulvet vil jeg tro :p
 
Synes det er så greit å bare koke, så gjør det enda.. Ikke hver dag vi kjører oppvaskmaskinen, men hun bruker jo nesten alle flaskene vi har hver dag enda. (Begynner å få fart på å spise mat nå, så litt mindre flasker nå da).
 
Både flasker og flaskesmokker vaskes jo godt med såpe og vann ;)

jaja, det er klart - bare siktet til argumentet til HS om at man kan droppe det pga at barna leker på gulvet... synes ikke det har så mye med saken å gjøre ;)
Her er snuppa snart 7 mnd og jeg koker alt enda ;) av det som det er melk i
 
Dere som bruker oppvaskmaskinen - hvilket program/temperatur bruker dere? Kjører dere sammen med alt annet som vanligvis går i maskin?
Jeg vasker tidvis kasseroller i maskinen sammen med bestikk, glass og tallerkener. Kan jeg ha flaskene sammen med dette?
 
jaja, det er klart - bare siktet til argumentet til HS om at man kan droppe det pga at barna leker på gulvet... synes ikke det har så mye med saken å gjøre ;)
Her er snuppa snart 7 mnd og jeg koker alt enda ;) av det som det er melk i

Tenker at koking uansett ikke tar bort dette melkebelegget som setter seg på suttene.. Flasker og smokker må jo vaskes grundig før koking uansett.... Her stoppa vi på dagen hu ble 3 mnd.... Følte jeg fikk så mye ekstra tid etter det... Hehe...
 
Vi kjøpte mikrosterilator, DET var snedig! Slippe alt styr med å koke :)
Pga at den var så enkel og jeg pumpet brukte vi den ganske lenge, men som sagt, når det er så enkelt spiller det ingen rolle ;)
 
Vasker flaskene for hånd og koker til ungene er 6 mnd, så vasker vi flaskene i oppvaskmaskinen og koker frem til de er 1 år, for hs anbefaler det. Vann koker vi til ca 6 mnd, kanskje litt lengre. Grunn til at vi koker flasker og sånt så lenge er for at melkebakterier er noe av det giftigste babyer kan få i seg i følge hs, så vi velger å høre på det.
 
Ble fortalt at man slutter å koke når de begynner å bli litt mer mobile og putter alt i munnen ;)

Men vi brukte mikro sterilisering som jo går mye raskere og er mye enklere
 
Kokte til han var 6 mnd. Tok de etter det i oppvaskmaskin.
Flaskesmokkene ble kokt til han var 9 mnd. (Vasket de for hånd og kokte etterpå), samme med tuttene bare at de ble kokt til han var 2.5 år da han sluttet med de.
 
Sluttet rundt 3mnd. Alt han fikk tak i gikk i munnen uansett så virket veldig logisk å slutte da også. Gikk helt fint og ble ikke syk.
 
Back
Topp