Hvor lenge prøver dere før legen kontaktes?

2 år er vanlig om man ikke har barn fra før. Er det andre gangs fertilitet går det kortere tid. 2-3 mnd er iallefall ingenting.. Så det er bare å prøve videre. Går nok kjempe bra ...

Vi prøvde leeenge siste gang før den satt, men nå er det et faktum.. [;)]

Masse lykke til fra meg til deg

Jeg har da lest 1 år, opptil 1,5 alle plasser.... 2 år har jeg aldri lest, 12 måneder virker som en "magisk grense". (og, igjen, det er ikke de 2-3 månedene med prøving jeg synes er lenge, det er kjempekort. Det er de ni månedene med en eggløsning jeg har bekymret meg for. IKKE prøvingen. Siden flere her henger seg opp iden detaljen om hvor lenge vi har prøvd... ja det bekrefter min tanke om at det er det legen vil gjøre også, og derfor ikke ville gjøre noe, nettopp fordi de ikke ser lenger enn "2-3 måneder prøving" og ikke registrerer at jeg sier at det IKKE er mangel på vangerskap jeg reagerer på, men mangel på eggløsning!

Men nå er det ting som tyder på at jeg kan ha hatt el for et par dager siden, et par dager til vil bekrefte det (jeg har nå to høye temperaturer, tre skal jo bekrefte det) så da lar jeg legebesøket bero litt. For det er IKKE graviditet jeg ville snakke med legen om, men eggløsning. Og om den kommer av seg selv, så trenger jeg ikke noen lege :)

Uansett verdsetter jeg alle svar, det er jo ikke til å se helt bort i fra at jeg muligens kan trenge legehjelp likevel, men nå lar jeg det bero litt i påvente av å se hva som skjer. Dersom jeg får el nå, så venter jeg for å se om jeg får det i januar/februar også (om vi ikke får fulltreff nå da, men det er jo slett ikke sikkert) (jeg har hittil i alle fall hatt så lange sykluser de (eventuelt) to eggløsningen jeg har hatt har kommet på dag 46 (den er bekreftet) og 29 (dersom den inntraff som jeg håper) at jeg ikke ser bort fra at en eventuell neste ikke inntreffer før i februar. Muligens i slutten av januar. Om jeg ikke er heldig da, og får kortere sykluser, om det stabiliserer seg litt. DET hadde vært noe det. Det var jo mye tidligere med dag 29 enn dag 46, så fremgang er det jo :) ) Om eggløsningen kommer igang, så blir det ikke aktuelt med lege på et år enda, for da kan vi jo prøve selv. Og ingenting er bedre enn det :)

hvordan vet du at du ikke har hatt eggløsning??
Har du fått det bekreftet av en lege?
eller har du tatt tester hver andre dag bare for å sjekke i over ni mnd??

Nei, jeg har ikke tatt tester hver dag i ni måneder. Jeg måler tempen hver morgen med en gang jeg våkner, hver dag i ni måneder. Også registrerer jeg sekret (utfloden) og livmortappen også, men det er altså temperaturen som kan bekrefte el. Ved el stiger temperaturen, somregel ca 0,2-0,5° og holder seg høy til el kommer. Dersom man får 3 temperaturer etterhverandre som er minst 0,05° (somregel mer da) over den høyeste av de siste 6 temperaturene, så bekrefter det at EL har funnet sted. Den holder seg så høy frem til mensen.

Nå har jeg i dag registrert min andre høye på rad, så mye tyder på at jeg faktsik hadde el på mandag. Dersom jeg får en høy til, så hr jeg en grei bekreftelse på det, og da håper ejg dn holder seg pen og høy, og at tanta ikke kommer over nyttår :)

Mente ikke å legge meg oppi de tre mnd.. Uansett ønsker jeg deg masse lykke til

Jeg selv trodde heller jeg ikke hadde eggløsning..

Det hadde jeg tydligvis. Ikke alle jenter har eggløsning hver mnd..

Masse lykke til.. :)

Det er nok ikke bre du som henger deg opp i e tre månedene, mange gjør det (ikke bar her, på utenlandske forum også, men der er rådene jeg får så annerledes, poga legesytemet i usa ("if you have insurance that cover it, go before even starting ttc") så jeg syntes det var bedre å spørre her.

Ikke alle har EL hver måned nei. Selv helt friske kvinner som det ikke er noe galt med har somregel en eller to sykluser uten el hvert år, uten at det er noe galt med det. Men altså en el på 8 sykluser er litt lite. Men, det er ikke uvanlig at et kan ta tid etter p-pilleslutt, og dersom jeg har rett i at jeg hadde el på mandag, så skal jeg ikke bekymre meg så mye mer :)

Jeg tror nemlig at min lege ville henge seg opp i de 3 månedene, det er derfor jeg var skeptisk til å gå, men jeg ville jo gjerne ha hjelp, til å få el (eller i det minste få legebekreftelse på min antakelse om manglende el. Jeg har jo ikke tatt blodprøver, men temperaturene etterlater liten tvil egentlig) Men nå ser det bra ut da... så da håper jeg på en liten nyttårsoverraskelse :)

Eller i det minste en ny sjangs, i januar/februar :)

Masse lykke til fra meg iallefall [;)]

Takk for det :)

jeg slutta på pilla i mai. Og har bare hatt to mens siden da. Nå er det snart 4 mnd siden forrige mens... Jeg dro til gyn i november. han tok innvendig ultralyd, og alt så fint ut. Blodprøvene så også fint ut. Jeg har heller ikke EL tror jeg. Han ba meg vente å se om den ordnet seg til mars-april. så kunne jeg få en hormonkur. så jeg bare venter og venter.. FRUSTRERENDE!!!!!!

Veldig frustrerende. Jeg får i det minste mens jeg da. Ikke akkurt regelmesig, men i alle fall fra tid til annen.

Og nå ser det ut som om jeg kanskje har hatt EL. Det er kjekt å vite det :)

Jeg skjønner akkurat hvordan du har det! jeg slutta på pillene i august og har hatt to blødninger etter det.
Jeg ville helt klart ha dratt til legen, og snakket om dette! Legen din er sikkert profesjonell nok til å forstå at det er syklusene dine som er problemet, ikke det at du ikke er blitt gravid enda! Hvis hun ikke forstår hva du er ute etter, så kan du bytte lege etterpå eller gå til privatlege. jeg kommer til å konstakte Volvat på nyåret, for å sjekke mulighetene for å få Pergotime som setter i gang EL.

Øsnker deg uansett lykke til. Håper du kommer tilbake med gode nyheter etter jul!

M

Mulig å ha el uten å få mensen? Da har du i då fall blitt gravid... kommer el kommer mens. Men du kan ha en blødning, mens om du vil, uten el...

Uansett, jeg har hatt el for 11 dager siden, derfor aventer jeg legebesøk, og håper heller på en festlig nyttårsglede :)

Back
Topp