Hvor lenge prøver dere før legen kontaktes?

*Stella*

Forumet er livet
Jeg vet "standarden" er et år, kortere om man er over 35. Jeg er ikke mer enn 26, og har sånnsett god tid. Aktiv prøver har vi ikke vært i mer enn 2-3 måneder, så jeg stresser ikke med at jeg ikke har blitt gravid.

Men, jeg sluttet med p-piller i begynnelsen av mars, og jeg har ikke fått tilbake en regelmessig syklus, jeg har bare hett en EL på disse drøye 9 månedene og sykluslengden varierer fra 3 uker til tre måneder.

Jeg har fundert på å kontakte legen over nyttår, i håp om å få igang eggløsningen. Det er jo lite vits i å prøve i et år, når jeg vet at jeg ikke har EL? Men, samtidig er det kanskje litt tidelig å gå til legen nå?

Også kommer den ekstra-detaljen da, jeg er ikke 100% begeistra for fastlegen min. Men jeg har bare vært hos henne 2-3 ganger, så jeg burde kanskje "gi henne en sjangs" (jeg fikk tildelt henne som fastelge da min forrige sluttet for et par år siden)

Jeg gruer meg veldig til å kontakte lege, av flere grunner. Jeg føler det kanskje er tidelig. Jeg har følelsen av at hun bare vil si "det er normalt at det tar tid" og sende meg hjem (dette pga måten jeg føler hun har behandlet meg i forhold til andre ting jeg har vært hos henne med) og dessuten; å kontakte legen erå innrømme at der er et problem! Og det liker jeg ikke.

Jeg har aldri trodd at jeg skulle bli gravid på første forsøk, så det bekymrer meg ikke at jeg ikke er gravid enda, men jeg må jo ha el for å i det hele tatt ha en sjangs... Mine foreldre prøvde i over tre år på å lage meg, så jeg har aldri vært av den tro at jeg bare kunne bestemme meg for å få barn, så kom de, jeg har alltid visst at det kan ta tid, men altså, det tar jo LANG tid om jeg bare har EL en gang i året.....

Er det noen som har gjort seg noen tanker om dette?

Vi prøvde i 1-2 år etter pilleslutt. Det viste seg at vi ikke kunne bli gravide på "normal måte" Jeg vet ikke om dere får hjelp etter så kort tid. Kan jo kanskje være en ide å få sjekket at alt er ok hos begge to.

Alt ER jo ikke ok, ettersom jeg ikke har EL, og meget ustabil syklus.

Det er.. for å si det sånn... ikke hjelp til å bli gravid jeg vil ha, bare hjelp til å få el (som i og for seg jo sånnsett er for å bli gravid selvsagt)

Det er nemlig meget frusterende å gå måned på måned og ikke få EL. I alle fall viser ikke temperturen min tegn på el, kroppen min generelt viser ingen tegn i det hele tatt. (joda, tegn på å FORBEREDE el, men ikke på at den klarer å gjennomføre det)

Men, det er nettopp det, at vi har altså ikke prøvd så lenge. Det var "skjer det så skjer det, men vi forsøker å unngå" i noen måneder først, før vi atså begynte å prøve for 2-3 måneder siden. Sykluskontroll med temnperturmåling og kontroll på sekret og livmortapp har jeg drevet med helt siden jeg sluttet med pillene, det er derfor jeg vet at jeg altså ikke har EL. Og stabil lengde på syklusene kan jeg visstok bare drømme om.

Det er denne ureglemesigheten og tilsynelatende manglen på EL jeg altå vurderer å ta opp med legen på nyåret en gang (innen jeg får time vil det antkelig ha gått nesten et år, i alle fall 11 måneder minst, fra p-pilleslutten) Jeg håpet etter den ene EL jeg hadde at kroppen da var i rute. Den EL inntraff på dag 46 av syklusen. Neste syklus var ca en måned og uten el. Nå er jeg på dag 30 i syklusen etter det igjen, og ingen tegn til hverken el eller tanta...

Om jeg i det minste fikk en el til, så jeg kunne håpe på at de ville komme mer regelmessig, så ville jeg kanskje ikke tenke så mye på det. Men jeg har altså ventet og ventet og ventet på el i ni måneder, med unntak av den ENE for 3 måneder siden...

Men, jeg bør kanskje vente litt lenger da...

Ta kontakt med legen din! Når tilfellet er at du ikke har el, ville jeg ha tatt kontakt med legen selv om at det ikke er gått så lang tid. Du er jo klar over "problemet" Søk hjelp! Lykke til[:)]

Ja, jeg er klar over problemet. Jeg bare liker ikke å innrømme at det er et problem, liker å innbille meg at det bare er ettervirkinger av p-pillene. Som normalt skal ta slutt innen 3-6 måneder etter p-pilleslutt, og nå har det altså gått 3+6=9 måneder for oss, og fortsatt sliter jeg.

Det er dette problemet, ikke barnløshet, jeg ønsker hjelp med.

Bare redd legen skal mene at jeg kommer for brnløshet, og si at vi ikke har prøvd lenge nok. Men det er altså ikke brnløshet jeg vil utredes for, jeg vil ha hjelp mot mngleden eggløsning, som medfører problemed med å bli gravid. Det er jo svært tett knyttet sammen da... og behandlingen er vel mye det samme, men altså.... jeg er ikke så kjempefrita til å ts pergotime, det gir etter det jeg hr hørt irriterende bivirkinger... men om det setter igang eggløsningen.... ja, så er det kanskje det vi trenger da.

Eller kanskje legen kan finne en annen årsak til min manglede eggløsning? I bakhodet svirrer tanken om at jeg hadde en del lange og varierende sykluser før p-pillene også (men jeg tror egentlig jeg var ganske stabil før jeg begynte på dem...) og altså mine foreldres store problemer med å bli gravid...

For å unngå å bli "gal" av å tenke på dette kan du jo bestille time hos en gynekolog. H*n har jo kanskje mer erfaring på dette området.

Hei *Stella* - ville bare si at du har lov å skifte fastlege.. det kan man gjøre to ganger i året tror jeg.. om man vil. Gå på denne siden - der står det hvordan man gjør...

Lykke til!

Jeg vet at jeg kan bytte fastlege

Jeg har vært inne på tanken.

Men hvordan vet jeg at jeg vil like den neste bedre da? Det var lite vellykka sit jeg bytta fastlege. Det gjorde jeg pga flytting da, og valgte bare en ledig lege på et legekontor i gangavstand. Oppdaga ved første time at dette var en BARNELEGE. Hun behndla meg nå likevel. Hun sluttet ganske kort tid etter, og det er da jeg ble tildelt denne fastlegen jeg har nå. Som sikkert er veldig grei. Bare at jeg har en følelse av at hun vil si "prøv i et år og kom tilbake da". Men altså, hvordan vet jeg om den jeg bytter til er noe bedre? Og om det er en "voksenlege"?

skal man ikke ha henvisning fra fastlegen for å gå til gynekolog forresten?

. Men, på en måte føler jeg at jeg kanskje burde forholde meg til den lgne jeg har, og "gi henne en sjangs" før jeg bytter... Siden dette altså er min 3. lege på 4 år (først byttet jeg pga flytting, deretter sluttet den neste, så det er jo ikke jeg som har byttet frivillig så mye da altså) Kanskje det blir bedre om vi "blir bedre kjent"? Jeg likte så godt den første av disse tre legene jeg. Han kjente meg. Han visste hvor jeg studerte, og spurte hvordan det gikk når jeg var hjemme på ferie og hadde min årlige time for nye p-piller og sånn. Men ville jeg turt å ta dette opp med ham? Han er ikke bare min lege, han er også mine foreldres lege, og min bror lege, han kjenner hele familien. Jeg vet han har taushetsplikt altså, men dette med fertilitet føles veldig, veldig privat....

Jeg gikk til privat gynekolog, trengte ikke henvisning.

Om du skal til gynekolog betaler du mindre for timen om du har henvisning fra fastlege. Hos min gynekolog kostet timen 250 eller noe sånt med henvisning, og ca 500 uten. På den annen side måtte jeg jo betale for time hos fastlegen også, så jeg endte opp med å betale nesten det samme... Ta kontakt med en gynekolog om du har en du vil gå til (kanskje noen venninner har en å anbefale om du ikke har en selv).

Jeg har ingen venninner som har en jeg kan gå til... eller for å si det på en annen måte: Jeg har ingen venninner som bor i samme landsdel som meg selv.... Og sidn jeg aldri har vært til gynekolog har jeg ikke en "egen" heller.

FÅr man føre gynekologen på det egenandelskortet? Om man går uten henvising, får man da bare føre deler av beløpet? Eller? Vag følelse av at dersom det koster 500 kroner time n å gå til gynekolog kan jeg fort fylle det kortet... dersom dette viser seg å være et PROBLEM? Men om jeg ikke får føre det der... så bytter jeg heller fastlege til jeg finner en som kan dette, for DET får jeg føre på kortet i alle fall...

Takk for alle innspill, det er greit å lufte disse tankene for noen andre enn min samboer (som bare sier "gå til legen du" uansett hva som bekymrer meg...)

det med egenandeler vet jeg faktisk ikke... det kan de sikkert svare på om du tar kontakt med trygdekontoret ditt.. Ellers er det jo bare å kontakte fastlege og si at du skal ha henvisning til gynekolog... det gjorde jeg.

Mm. Men egentlig kan vel også fastlegen hjelpe? Eller er det best å gå rett til en spesialist? (dt virker liksom så "seriøst" å gå til en gynekolog, og mer sånn "ikke såååå farlig" å "bare" gå til fastlegen?

Det er jo det da... vi har jo ikke prøvd lenge, det er ikke barnløshet som er problemet, bare en tilsynelatende mangel på eggløsning.

(også, tenk da, om jeg ber om en time, får en om en måneds tid eller så (slett ikke vanlig å ventei 4-6 uker hos min fatlege, om det er "ting som ikke haster", også FÅR jeg EL i mellomtiden, og da tror hun jeg bare er hypokonder?)

Ja... jeg bekymrer meg for mye.... jeg vet....

Ja men *Stella* om du bestiller og får time om en måned, og så får du EL i mellomtiden så kan du jo bare avlyse timen din - ingenting hadde vel vært bedre enn det?? Jeg synes du skal ringe til legen din, og om hun forsøker å avfeie deg når du kommer så skal du ikke godta det. Tror vi jenter har lett for å være litt spake, men nå er det de fremtidige barna dine vi snakker om, og da tror jeg du klarer å være litt streng, ikke sant?

Nå gleder jeg meg til å høre hvordan det går (og så krysser vi fingrene for at EL kommer fort som svint, og at du slipper hele lege-tullet!!)[:'(]

Jeg venter med å ringe til over nyttår fordi: Jeg må ringe i arbeidstiden, de har meeeeget begrenset åpningstid på det legekontoret. Tror jeg allerede er for sen i dag. I morgen går mye av dagen bort til juleavslutning. På torsdag skal jeg jobbe en megt hektisk og KORT dag, for jeg går da fra jobb halv tre og kjører på juleferie og kommer tilbake 2. januar. Derfor... jeg venter til neste år. Da får kroppen et par uker med juleferie og null-stress på seg også, kanskje det kan ordne el for meg?

Så kan vi lage en julebaby?

Også må jeg sørge for å ha lukket dør så ingen hører meg når jeg ringer legen.... jeg vil ikke akkurat at mine kolleger skal få vite hvorfor jeg skal til legen.... (og ja, den kontordama gir meg ikke time uten at jeg forteller hva jeg skal, men det er sånnsett greit nok, det er slik hun kan prioritere oss)

Skal seriøst vurdere å ringe etter juleferien om dette ikke har ordnet seg ja. Og oppdatere. Jeg skal være litt streng, for som du sier, det gjelder ikke egentlig meg. Det gjelder barna mine. De jeg ikke har enda da altså. Men likevel. Og DE fortjener skikkelig behandling, selv om jeg ikke gjør det. Det har du rett i.

Vi ble sammen i 96 og jeg gikk aldri på noe for min mann har brokk i pungen og hadde fått som svar at han ikke kunne bli pappa med det der. I desember 97 ble jeg gravid men vi mista og januar 2000 gikk vi til lege for å teste oss. Vi var 22 år da og ble tatt kjempe seriøst og sent til spisjalist og satt opp til prøverrør. Det slapp vi for når breve kom fra haugesund om at vi stod på lista så var jeg gravid [:D]

Masse lykke til med prøvingen.
Skal krysse fingrene på at du snart er gravid [:D]

Det er ikke mangel på mens som er problemet, men mangel på eggløsning, i mitt tilfelle. Og da blir jeg jo ikke gravid....

Vi var prøvere i ni måneder før jeg fikk henvisning av fastlegen min til utredning for ufrivillig barnløshet hos spesialist. Jeg var da 26 år og min kjære 28 år. Utredningen tar lang tid så det er greit å komme i gang. Jeg hadde dessuten en stor, uvanlig cyste på den ene eggstokken som de ikke klarte å finne ut av (selv etter kikkhullsoperasjon!) Fikk vite at jeg hadde en del sammenvoksinger i underlivet (vev som vokser sammen rundt organene; livmor, blære etc.) som nok var årsaken til at jeg ikke ble gravid, i tillegg til veldig sjelden eggløsning på grunn av den defekte eggstokken. Begynte på Pergotime (for å få el) og ble gravid måneden etter, men mistet før jeg igjen ble gravid et halvt år senere. Poenget med den lange historien er at det er greit å starte utredningen slik at man i alle fall får kartlagt hva problemet er og evt. gjøre noe med det. Lykke til!

Ja, du kan føre opp privat gynekolog-time på egenandelskortet. Vil dessuten gjøre oppmerksom på at en del av utredningen hos spesialist er å gå for å ta blodprøve fire-fem måneder etter hverandre for å finne ut om du har hatt el. Dermed får du et sikkert svar på det, og finner de ut at du ikke har el så får du pergotime.

Takk for svar. Jeg verdsetter lange svar jeg, for historien er jo en del av svaret :)

Heller mer og mer mot å ringe legen i januar. (og IKKE minne blodbabken på at de har glemt å innkalle meg til tapping i november? De sier jeg skal si fra om det går tre måneder, men jeg oppdaga det ikke før i desember jeg, at de hadde glemt meg. Og ettersom man ikke kn tappe når man er gravid, så er det kansje ikke noe vits i å minne dem på det da...) På den annen side... dette kan jo ta tid, så kanskje jeg skulle minne dem på det likevel?

Back
Topp