Hvor lenge lå du på barsel etter fødselen?

Med første var jeg de tre dagene, alle på 3mannsrom, kunne godt reist hjem etter 2.
Med nummer to reiste jeg hjem dagen etter.. storebror var bare 14 mnd, og han fikk ikke komme på besøk da han hadde blitt eksponert for vannkopper, så jeg ville bare hjem!
Nummer 3 kommer i juli, så håper alt går greit slik att jeg kan reise hjem dagen etter nå også[emoji2]
 
Vi var på barsel fra tirsdag til søndag. Fikk lov til å bli 2 dager ekstra da jeg fikk en tøff start på livet som mamma. Mange barsel tårer og amming som ikke funket. Skulle ønske jeg hadde satt meg mere inn i hvordan dette med amming fungerer før fødselen. Havnet først på 3 sengsrom, men etter1 døgn fikk jeg flytte inn på enerom. Dette hjalp veldig på psyken min og jeg er evig takknemlig for all hjelpen jeg fikk på sykehuset.
Forslag til hva én kan tenke/sette seg inn i med tanke på amming, før fødsel? Tips og triks mottas med takk :)
 
Forslag til hva én kan tenke/sette seg inn i med tanke på amming, før fødsel? Tips og triks mottas med takk :)
Det som jeg ikke viste var at babyen ikke trenger mat fra første stund. Kun noen få dråper. Den kommer vist med et reservelager. Jeg fikk ikke til å legge baby til brystet med en gang. Og ga ganske fort opp da jeg følte at ingenting jeg gjorde var riktig. Feil grep, feil stilling, dårlig mamma rett og slett. Babyen min måtte jo få mat. Så jeg ba om mme . Hadde jeg bare vist at det ikke var forventet at babyen skulle drikke seg mett den første tia hadde jeg nok slappet mere av. Jeg fullammer nå da. Bestemte meg for å gjøre det på vår måte. På den måten som fungerer for oss og ikke alle andre. Når vi dro fra sykehuset måtte jeg bruke skjold pga innsunket nippler, men nå klarer vi oss uten. Super stolt av lille jenta mi og meg selv for at vi har klart dette sammen.
 
Det som jeg ikke viste var at babyen ikke trenger mat fra første stund. Kun noen få dråper. Den kommer vist med et reservelager. Jeg fikk ikke til å legge baby til brystet med en gang. Og ga ganske fort opp da jeg følte at ingenting jeg gjorde var riktig. Feil grep, feil stilling, dårlig mamma rett og slett. Babyen min måtte jo få mat. Så jeg ba om mme . Hadde jeg bare vist at det ikke var forventet at babyen skulle drikke seg mett den første tia hadde jeg nok slappet mere av. Jeg fullammer nå da. Bestemte meg for å gjøre det på vår måte. På den måten som fungerer for oss og ikke alle andre. Når vi dro fra sykehuset måtte jeg bruke skjold pga innsunket nippler, men nå klarer vi oss uten. Super stolt av lille jenta mi og meg selv for at vi har klart dette sammen.
Så godt! Ser på dette som en nyttig erfaring og en solskinnshistorie. Takk for at du deler, kan hende det gjør livet til oss som ikke har gått gjennom det litt lettere den tiden.
Har så mange tanker rundt amming, vil så gjerne få det til og hører mange utfordringer- godt at du forteller litt som kan stresse ned i forhold til mengde og hvordan amming den første tiden er.
 
Med første hadde jeg akkut ks, da var det 4 dager på barsel. Nå med lille fikk jeg planlagt ks og var 3 dager på barsel :)
 
Lå to netter og hadde et dobbeltrom for meg selv. Tok det som en liten husmorferie, for med en 2-åring som ventet hjemme, måtte jeg benytte de sjansene jeg hadde til å sove og slappe av[emoji1]

Samme her [emoji13]
Bare at jeg var på barselhotellet. Deilig med en liten hotellweekend for å komme i gang med amming og sånt uten mas rundt seg, slippe å tenke på matlaging, husarbeid osv!
 
Forslag til hva én kan tenke/sette seg inn i med tanke på amming, før fødsel? Tips og triks mottas med takk :)

Slapp av og bare legg til babyen så ofte som mulig, det stimulerer produksjonen og de få dråpene baby får i seg med råmelk er nok og det "smører systemet" før melken kommer.
Jeg har fått melk dagen etter med begge mine, første natta deres satt jeg som en vindusvisker bare bytta fra pupp til pupp hele natta.
 
Lå en natt, ville hjem å starte det nye livet hjemme[emoji5] fikk utrolig god hjelp på barsel. Og oppfølging av jordmor som kom på hjemmebesøk to ganger, helsestasjon og barseltlf når det har vært ting jeg har lurt på. Veldig fornøyd!
 
Var 2,5 døgn (3 netter). Pappaen dro hjem til storesøster etter 1,5 døgn. Var godt å ta det med ro sammen med bare babyen før det ble full rulle med 2-åringen hjemme :)
 
Var på barselavdeling i ett og ett halvt døgn. Ville hjem fortest mulig, men trengte den tida for å komme meg og hente litt krefter til hverdagen hjemme. :)
 
Var 4 døgn på barsel fordi jeg ble operert etter fødsel. Skulle ønske jeg fikk dratt hjem tidligere for hadde det ikke bra der. Fikk ikke til ammingen og fikk heller ikke spesielt god hjelp. Fortvilet Mamma og frustrert og sulten baby. Ting begynte først å løsne da vi kom hjem og gjorde det magefølelsen sa var rett for oss. Vil nok dra hjem tidligere neste gang.
 
Back
Topp