Hvor lenge kan mme stå etter tilberedning?

pepperpus

Glad i forumet
Jeg lager en kopp mme til frokostgrøten, og enkelte ganger drikker han nesten ingenting av den.

Det jeg lurer på er om jeg da kan gi denne melken til neste måltid? Dvs at melken står ute i ca 3 timer. Er det evt best å sette melka i kjøleskap disse timene? Han drikker den sikkert kald kan jeg tenke meg..

*helt blank, og skeptisk til melkebakterier* ;)

Mme må drikkes innen én time etter blanding, så jeg ville blande ny. Bare prøv å smake selv etter 3 timer...

Jeg har lært at ferdigblandet mme kan holdes varm i vannbad max 1 time..:)
Ville ikke brukt den etter 3 timer, nei..
Prøv å lage litt mindre flasker?

Jeg har lært at ferdigblandet mme kan holdes varm i vannbad max 1 time..:)
Ville ikke brukt den etter 3 timer, nei..
Prøv å lage litt mindre flasker?
Ja, det har jeg også hørt. Men skal jo ikke holde den varm, så tenkte kanskje den holdt i 3 timer hvis den sto kjølig. Lager faktisk bare 1 dl i kopp til frokost, siden han ikke tar flaske (gidder ikke prøve å venne han på flaske nå som han er 1 år straks). Så det er jo ikke store skvetten det er snakk om, hehe... Men de gangene han ikke vil ha noe hadde d vært greit å gi melka til lunsj :)

(Han får pupp 2 ganger i døgnet, så jeg prøver å gi en kopp (à 1 dl) mme til frokost og kvelds for å spe på næringsinntaket litt)

Mme må drikkes innen én time etter blanding, så jeg ville blande ny. Bare prøv å smake selv etter 3 timer...
Hehe, hørtes ikke så fristende ut hvis den har stått ute i 3 timer når jeg tenker meg om :P Kanskje hvis den står kjølig?

Når han har drukket av den, skal den bli kastet i løpet av 1 time.
Så nei hadde ikke latt den stå 3 timer

Hadde nok kastet den....

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Halvtime bør det drikkes innen, har jeg hørt.

Jeg ville kastet det, helt klart. Dette uavhengig av hvor gammelt barnet er. Leste en del om det med mme da gutten min var liten og slik jeg husker det var informasjonen ganske entydig: mme er holdbar kun i kort tid etter tilberedning da det kan oppstå uheldig bakterievekst (lurer på om det var flaskeposten.no eller noe slikt samt info på HS som sa dette).

Takk for svar. Tar ikke sjansen på å la det stå, best å være på den sikre siden. Skulle ønske han ville drikke litt mer melk, føler han får i seg for lite med bare to pupp i døgnet. Vann går ned på høykant, men ikke melk. Kanskje blande melkepulver i grøten isteden da, så han får i seg litt...

Back
Topp