Hvor lenge kan legen sykemelde?

Tine Therese

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Har jobbet 100% ut 2014, og fikk ny kontrakt på 80% frem til mammaperm (midlertidig ansatt). Bortsett fra influensa og sånn har jeg ikke vært sykmeldt. Nå begynner jeg å bli skikkelig sliten!
Halsbrann, bekkenet er opp og ned, trøtt, to barn og ei tenåring i hus og føler mannen må gjøre alt. Han lager middag, HVER dag, hjelper skolegutten med lekser, vasker klær osv. Jeg jobber, prøver å få leveret yngste ungen i bhg ca hver dag, og henter ca tre dager i uka.
Vet legen ikke kan sykemelde ut sv skapet men hvor lenge om gangen? Har en arbeidsgiver som presser VELDIG når man er sykmeldt!

Har jobbet 100% ut 2014, og fikk ny kontrakt på 80% frem til mammaperm (midlertidig ansatt). Bortsett fra influensa og sånn har jeg ikke vært sykmeldt. Nå begynner jeg å bli skikkelig sliten!
Halsbrann, bekkenet er opp og ned, trøtt, to barn og ei tenåring i hus og føler mannen må gjøre alt. Han lager middag, HVER dag, hjelper skolegutten med lekser, vasker klær osv. Jeg jobber, prøver å få leveret yngste ungen i bhg ca hver dag, og henter ca tre dager i uka.
Vet legen ikke kan sykemelde ut sv skapet men hvor lenge om gangen? Har en arbeidsgiver som presser VELDIG når man er sykmeldt!

Min har sykemeldt meg ut sv.skapet (6 uker).. Tidligere har jeg fått 4 uker om gangen.. det er stor forskjell fra lege til lege

Jeg også fikk sykemelding nå og ut svangerskapet.. Eller dvs frem til permisjon som er tre uker før termin men hos meg var det da bare 5 uker.. Så jeg vet egentlig ikke hvor lenge du kan få sykemelding om gangen...

Frem til nå har det vært fire ukeg i slengen i jobben jeg er 100% ansatt i. Har en tilleggsjobb som jeg ble 100% sykmeldt fra ut svangerskapet denne uka (7-8 uker til perm.start). Blir nok sykmeldt 100% ut svangerskapet ved neste kontroll. Er sykemeldt for å forhindre prematur fødsel i tillegg til oppkast, liiite søvn og halsbrann.

Jeg har igjen seks uker å jobbe. Og jeg er jo "frisk". Men bare veldig sliten... Blir sprø av å gå å tenke på det!

Jeg ble sykmeldt frem til permisjon nå sist (6 uker ca.) før det har han sm meg i 4 uker i slengen.
Synes du skal ta det opp med lege. Det er jo evt bare en ekstra sykmelding du må ha. Så får du heller overse arbeidsgiver! Arb.giver har vel ikke så mye han sku sagt uansett når du er gravid!

Jeg går ut i permisjon den 31.03 og fikk sykemld frem til da av legen. Ikke så smart å presse deg for mye nå, viktig at du har igjen krefter til barnet kommer. :)

Jeg ble sykmeldt frem til permisjon nå sist (6 uker ca.) før det har han sm meg i 4 uker i slengen.
Synes du skal ta det opp med lege. Det er jo evt bare en ekstra sykmelding du må ha. Så får du heller overse arbeidsgiver! Arb.giver har vel ikke så mye han sku sagt uansett når du er gravid!
Prøver å tenke det jeg og. Men hu er sånn, før man reiser til legen for evnt sykmelding skal man sette meg ned med ped leder (bhg) å kartlegge hva man er i stand til å gjøre på jobb og ikke. Å det skal lege skrive under på at hun har lest før evnt sykmelding. Og er man sykemeldt f eks 50% så vil hun at man skal jobbe mindre timer, hver dag! Så føler det blir litt enten eller, 100% eller ingenting

Legen har sykemeldt meg ut svangerskapet/til permisjon (ca 7 uker), så tror det er opp til legen hva h*n pleier å gjøre eller vil gjøre.

Jeg får fire uker i slengen. Har hatt fire forskjellige grader med sykemelding siden slutten av august...

Glemte å si at før det tok vi fire uker sm av gangen, selv det var alltid klart at jeg ikke skulle tilbake i arbeid.

Jeg har blitt sykmeldt 14 dager om gangen, først nå sist at det ble 4 uker.
Mye mindre stress med 4 ukers sykmelding. Blir jo sliten av å dra inn til legen så ofte også.

Jeg må nok fornye sykmelding 2 ganger til før permisjon, siden jeg har igjen 8 uker.

Høres ut som du har en streng sjef ja, hadde det ikke vært bedre med et dialogmøte, hvor du, lege og arbeidsgiver møttes samtidig?
Jeg synes det var fint at arbeidsgiver kunne spørre lege direkte, og da ble man også enige om tiden framover.

Dra til legen og forklar situasjonen. Og si at det ikke funker å jobbe redusert pga høyt press fra sjefen. Sjefen din har ingen rett til å kreve at du har møte med arbeidsgiver før sykmelding. Hva om du blir akutt dårlig, da? Lytt til kroppen du, for din sin del, babyen og familielivet :)

4 uker i slengen med gradert sykm, 2uker i slengen med 100% sykm. Tror det er litt ulik praksis hos leger ja, vet ikke om det er regler de må følge...

Jeg har blitt sykmeldt 14 dager om gangen, først nå sist at det ble 4 uker.
Mye mindre stress med 4 ukers sykmelding. Blir jo sliten av å dra inn til legen så ofte også.

Jeg må nok fornye sykmelding 2 ganger til før permisjon, siden jeg har igjen 8 uker.

Høres ut som du har en streng sjef ja, hadde det ikke vært bedre med et dialogmøte, hvor du, lege og arbeidsgiver møttes samtidig?
Jeg synes det var fint at arbeidsgiver kunne spørre lege direkte, og da ble man også enige om tiden framover.
Er litt redd for de dialogmøtene egentlig, da hun er veldig pressende, og jeg ganske dårlig til å snakke for meg. Og "kvitt" henne blir jeg heller ikke, for hun er styrer i bhg til sønnen også...

Prøver å tenke det jeg og. Men hu er sånn, før man reiser til legen for evnt sykmelding skal man sette meg ned med ped leder (bhg) å kartlegge hva man er i stand til å gjøre på jobb og ikke. Å det skal lege skrive under på at hun har lest før evnt sykmelding. Og er man sykemeldt f eks 50% så vil hun at man skal jobbe mindre timer, hver dag! Så føler det blir litt enten eller, 100% eller ingenting
Arb.giver har egentlig ingenting med hvorfor man er sykemeldt, så det der er ikke lov å kreve.. ang. Tilrettelegging om man jobber delvis er greit at man må diskutere, men er jo lov å diskutere og få sykemelding av legen først!

Får selve sykemeldingen for 1 mnd i gangen, men legen har skrevet en erklæring om at jeg ikke kommer tilbake i jobb før fødsel. Dette for at sjefen skulle ansette vikar for meg, og for at evt. andre leger skulle vite hva som gjelder. Nå ringer jeg bare for å fornye sykemld.
Slipper å dit for å bli "sett på".
NAV har også fått beskjed fra legen, tror jeg, for fikk brev om at videre dialogmøter var uaktuelt.

Er litt redd for de dialogmøtene egentlig, da hun er veldig pressende, og jeg ganske dårlig til å snakke for meg. Og "kvitt" henne blir jeg heller ikke, for hun er styrer i bhg til sønnen også...
Derfor det er så bra at legen er tilstedet på sånne møter! Legen kjemper jo din sak, og hjelper deg med å forklare arbeidsgiver! :-)
Du kan bare nikke enig. :-)

Da har jeg bestemt meg for å ringe til legen imorgen for å be om sykemelding! Wææ! Kommer ikke til å få sove inatt jeg

Back
Topp