Hvor lenge er din baby våken om gangen?

Bamsemor

Gravid for første gang :)
Jenta mi har litt lakenskrekk på dagtid, og så lenge det er noe hun kan gå glipp av skal hun absolutt ikke sove. Hun har lenge sovet på magen på dagtid, det er eneste måten å få henne til å sovne på. Om natten sover hun på ryggen, da sovner hun av seg selv i senga. Når hun blir lagt på magen skriker hun til hun sovner, ligger hun på ryggen ligger hun å skravler med seg selv og slapper av, men hun klarer ikke å sovne sånn på dagtid. Skal hun sovne på ryggen må hun legges før hun blir overtrøtt, men på dagtid syns jeg det er veldig vanskelig å skjønne når hun er trøtt.
Noen ganger er hun våken 1,5 time, også blir hun litt survete så jeg skjønner at hun bør legges. Da blir det grining på magen også sovner hun. Andre ganger kan jeg legge henne når det har gått 1,5 time, men da er det uaktuelt for henne å sove. I går kveld holdt hun det gående i 4 timer for hun ville ikke sove, og når jeg til slutt la henne i senga var hun overtrøtt og gråt og jeg gikk med henne til hun sovnet. Hun er hele tiden veldig blid og fornøyd så det er så vanskelig å se når hun er trøtt.. Vil prøve å få lagt henne før hun er overtrøtt, men samtidig må hun være trøtt nok :p Hun sovner ikke av å spise heller :p
Vet ikke hvor mye 3mnd babyer bør sove i døgnet, eller hvor lenge de er våkne om gangen. Hun sover opptil 10t om natta :)
Får du lagt babyen din uten at den er overtrøtt? Flere som har babyer som ikke sovner av seg selv? :p
 
Aner ikke hva som er normalt, eller det vil si; tror det er alle variasjoner. Her har jeg funnet ut at hun er våken i totimers intervaller. Da begynner hun å sutre og det er klar for legging. Hun sover bare en halv time før det er to timer til med våketid. Eneste gangene hun sover lenger er i bilen/ vogna. Det har hendt at hun virker for overtrøtt og da sliter med å roe seg. Vi klarte heller ikke legge henne på dagen før, måtte bære henne i søvn. Så kjøpte vi en stokkedaybed som kan vippes, da sovnet hun. Men redningen for oss ble at hun nå roer seg med sutt og kos. Da kan hun legge seg i sengen sin og roes seg selv uten vugg.
Så for oss gikk det fra ikke sove- til bæres i søvn- til vippes i søvn- til sove i seng med dutt og kos..
Jeg synes det er slitsomt at hun sover så kort for rekker liksom sitte ned i kort stund før det er på igjen;-) Men bedre at hun sover NOE:)
 
Frøkna her tar ikke smokk, men noen ganger sutter hun på flaske til hun sovner. Hun begynner også å ta totten, så jeg tror og håper at når hun finner ut av den så har hun lettere for å falle til ro selv :)
 
Jenta mi er våken fra 1 til maks 2 timer i slengen. Er vanskelig å se på henne når hun er trøtt men har lært meg noen tegn etterhvert slikt at jeg før lagt henne før hun blir overtrøtt, for da blir det skriking og styr før hun sovner. Sover kun ute i vogn på dagtid.
 
Jenta mi har litt lakenskrekk på dagtid, og så lenge det er noe hun kan gå glipp av skal hun absolutt ikke sove. Hun har lenge sovet på magen på dagtid, det er eneste måten å få henne til å sovne på. Om natten sover hun på ryggen, da sovner hun av seg selv i senga. Når hun blir lagt på magen skriker hun til hun sovner, ligger hun på ryggen ligger hun å skravler med seg selv og slapper av, men hun klarer ikke å sovne sånn på dagtid. Skal hun sovne på ryggen må hun legges før hun blir overtrøtt, men på dagtid syns jeg det er veldig vanskelig å skjønne når hun er trøtt.
Noen ganger er hun våken 1,5 time, også blir hun litt survete så jeg skjønner at hun bør legges. Da blir det grining på magen også sovner hun. Andre ganger kan jeg legge henne når det har gått 1,5 time, men da er det uaktuelt for henne å sove. I går kveld holdt hun det gående i 4 timer for hun ville ikke sove, og når jeg til slutt la henne i senga var hun overtrøtt og gråt og jeg gikk med henne til hun sovnet. Hun er hele tiden veldig blid og fornøyd så det er så vanskelig å se når hun er trøtt.. Vil prøve å få lagt henne før hun er overtrøtt, men samtidig må hun være trøtt nok :p Hun sovner ikke av å spise heller :p
Vet ikke hvor mye 3mnd babyer bør sove i døgnet, eller hvor lenge de er våkne om gangen. Hun sover opptil 10t om natta :)
Får du lagt babyen din uten at den er overtrøtt? Flere som har babyer som ikke sovner av seg selv? :p

Om gutten min er trøtt sovner han mens han spiser. Ellers har han lakenskrekk og sover svært sjelden uten meg i senga. Og da 15min ca. Om det er lenger blir jeg engstelig siden det maks har skjedd 5ganger. Sovner om vi går med han når han er litt trett. Samme her med at han er veldig blid og smiler helt til det plutselig er krise..

Jeg spurte HS om det gjorde noe med søvnmønsteret og lakenskrekken men det gjorde det ikke sålenge han ikke plagdes med å være overtrøtt. Vi kan sove inntil 12t om natta bare avbrutt av amming i senga.

Jeg tror det i boka står ca 15t i døgnet for en på 3mnd, men jeg vet mange som har det som oss.

Jeg lar han sove på fanget mitt så lenge han vil når han sovner der. Etter jeg slutta å prøve å få han til å fortsette søvnen i senga si har han blitt mye blidere ;) alltid smørblid 2-3timer etter vi står opp. Og så sovner han litt i fanget etter det, men ikke lenge. Det beste er vel å trille tur men har ikke blitt mye av det i kulda...

Konklusjon: babyene tar nok ikke skade av å ikke sove mye dagtid sålenge de ikke viser misnøye. Eneste tips må være å trille tur. Jeg vet noen som kjører tur på natta når babyene ikke får sove.
 
Back
Topp