Hvor lenge er det "greit" å bo hjemme?

Helt greit til han begynner å studere, greit om han fortsetter noen år siden vi faktisk BOR i Oslo, og man sparer ganske mye penger på å bo hjemme i stedet for å ta fullt studielån og betale dyr husleie.

Flyttet hjemmefra etter vgs selv, og synes det var passe for MEG.
Men slektninger i større byer har bodd hjemme noen år etter det, siden de har kunnet studere og spare penger hjemme.
Fetteren min tok den litt for langt, da - han flyttet ikke hjemmefra før han var 35 eller så. [:D] Bodde hjemmefra i flere år da han studerte, men flyttet alltid hjem - helt til lillesøsteren hans kom hjem etter 7 år i utlandet og straks skaffet seg egen leilighet.
Da ble det visst for flaut... [;)]

når ungene er i full jobb, og det mest praktiske er  flytte, er det på tide...
alder har ikke så mye å si for meg...

men, jeg er ikke interessert i å ha barn på + 20 gående hjemme å drive dank, og sin del av husarbeidet får de ta fra de er store nok til det!

Kommer an på. Om de bor hjemme mens de studerer eller bor hjemme mens de driver dank.

ORIGINAL: BirgitteBarbot

Har ikke noe formening om det, er opptil hver enkelt menneske/foreldre[;)]

Nå er eldstemann 17 ,og jeg regner med at han blir boende hjemme til han er ca 24/25 år. Han har lagt opp en studieplan som tilsier at han vil studere til han er ca så gammel. Her i Oslo er det DYRT å bo ,så jo lenger han blir boende hjemme,jo billigere blir det å studere.
[:)]Han tar jo allerede sin del av husarbeid ol. så det er ikke noe problem. Vi kommer også til å bygge om kjelleren til en egen leilighet ,så kan han bo der.
Vi vil gjerne gi ham en enklest mulig start på yrkeslivet,og da er det greit å ikke starte med store studielån...
Selv flyttet hjemmefra som 16 åring.

ORIGINAL: solstråla

når ungene er i full jobb, og det mest praktiske er  flytte, er det på tide...
alder har ikke så mye å si for meg...

men, jeg er ikke interessert i å ha barn på + 20 gående hjemme å drive dank, og sin del av husarbeidet får de ta fra de er store nok til det!

sign

ORIGINAL: Bdancer

på tide å flytte når man runder 20.
om man har en yrkesrettet utdanning som gjør at man er i full jobb som 18åring kan man flytte ut da synes jeg.

Sign[;)]

For min del kunne eg flytta som 13 åring [8D] Gjorde jo omtrent det, var i periodar kun hos venner, søstra eller mormor. Rastlaus på den tid!

Flytta i leil. rett før eg blei 17, ilag med min kjære. Var ikkje ein dag for tidleg.

Hva andre gjør har jeg ikke noen formening om egentlig..

Jeg var 16 år da jeg bodde for meg selv..
Lillegutt kommer nok til å enten bo hjemme til jeg ikke kan ta meg av han lengre eller om det finnes en egnet bolig med tilsyn hvor han kan ha det bra.

Får jeg et normaltfungerende barn håper jeg at jeg har gjort endel riktig i oppdragelsen/oppveksten slik at de kan være selvstendige, ha ambisjoner og jobbe for sine mål. Har ikke noen formening om alder, vanskelig å si..

Men må si jeg blir litt utålmodig av den reklamen for førstehjemslån eller hva det nå er, moren ymter frempå om ikke dette lånet er noe for sønnen, men han har det jo så greit med å bo gratis [:D]

Hm. Skjønner i grunn ikke problemet. Våre barn skal få lov å bo i deres hjem så lenge de vil, så fremst de går på skole eller har jobb. MEN, De skal ikke få bo hjemme og sitte på rumpe hele dagen, se på tv og ikke bidra. Da SKAL de ut når det blitt myndige. Ser ikke problem med at de vil bo hjemme til de er over 20. Regner med at de ikke ønsker å bo så lenge med oss, men hvis de vil skal de få lov til det. Synes å flytte ut da de er 16 er veldig tidlig. Man mister all kontroll over dem. Men det er min mening.

jeg flytta da jeg var 18! flytt hjem igjen en mnd da jeg var 20 og det var heeeelt jævlig å bo hjemme[8D] (jeg hadde flytta ut fra en leilighet og venta på å ta over en annen)
broren min bodde hjemme til han var 26[:-] fatter ikke at han eller mamma orka!

men jeg vi si at når man er 20 så er det på tide å kommme seg ut og klare seg selv

Jeg syns egentlig at de skal bo hjemme så lenge som muligt :) Selvfølgeli om de skal studere i enn annen by så greit :)

Så syns at de kan bo hjemme og eneste bekymring kan være å studere istede for regninger, husleie osv :) ,

Til de tjener egne penger eller får stipend/studielån.

jeg flytta hjemmefra da jeg var 18 år. men da hadde jeg ei snuppe på 9mnd[:-]

Så lenge de er under utdanning eller i en vanskelig periode synes jeg det er helt greit. Men klart - om de er ferdigutdannet og jobber fulltid, så får de enten ha seg ut eller betale sin del av regninga[;)] Synes og det er greit å ta husleie når de begynner å tjene litt på deltid fx, sånn at de får kjenne på hvordan det er. Og så kan man sette inn pengene de betaler i leie på sparekonto og gi de tilbake igjen når de trenger egenandel til boligkjøp.

Men at de fremdeles bor hjemme etter fyllte 20 og bare driver dank, det er helt uaktuelt!

Synes vel det er greit at de bor hjemme til de er ferdig med videregående. Men synes de fleste kan trenge å bo for seg selv fra de er ca 18 år. Da bør de begynne å leve et litt voksnere liv, og dermed heller ikke bo hjemme lenger[:)]

Men det kan jo være unntak da. Men snitt alder mener jeg rundt 18 er greit[:)]

Jeg syntes att de kan få bo hjemme så lenge de vil jeg :D Men når de er i fast arb og har fast inntekt forventer jeg att de bidrar til husholdningen! Altså på en måte betale litt leie for å bo hjemme, litt for mat og litt for strøm. Sånn kjenner jeg flere venner som har hatt det hos sine foreldre, og jeg er ikke for att man skal få tjene fett med penger å sløse de vekk! Må lære seg økonomi mens de fremdeles bor i heimen :)

Back
Topp